Iedereen die Assassin’s Creed: Unity of Driveclub gespeeld heeft, weet hoe storend een vrachtlading aan bugs en andere oneffenheden kan zijn. Je betaalt verdorie al genoeg geld voor zo’n game en als de gameplay dan niet deftig werkt, kan dat wel eens op de zenuwen werken. De ontwikkelaar van The Witcher 3 beseft dit en heeft daarom de releasedatum van het spel verschoven van februari naar mei 2015.

Adam Kicinski van CD Projekt ontkent met klem de al dan niet ludiek bedoelde geruchten dat The Witcher 3 stiekem helemaal niet bestaat en kiest vervolgens voor een gemeende mea culpa door te stellen dat ze hun aanvankelijke releasedatum te vroeg hadden aangekondigd. Nu ze de game aan het testen zijn, merken ze enkele bugs op die de ontwikkelaars koste wat het kost uit de winkelversie willen halen.

“Gamers took our decision very well. [The] market is afraid of badly polished games on next-gen platforms.”

“We want to disarm the opinion that [The Witcher 3] doesn’t exist. It will be closed by the end of the year in line with the schedule.”

“There’s a lot of small errors though, because the game is huge. It’s the only reason behind the delay. We didn’t assume it will be this big. Only after putting all the pieces together it turned out it’s bigger than the two first put together. Let me remind you: it’s open and not linear. We are just learning how to play it and we have to catch the little pieces. We know what to do, we just have to do it. We don’t want to release the game with bugs that undermine the gameplay.”

Wij kunnen dit soort toewijding alleen maar waarderen en hopen dat meer bedrijven dit voorbeeld zullen volgen.