Review: Kingdom Hearts HD 2.5 ReMIX – Kunnen we ons tegenwoordig nog een wereld voorstellen waarin de rekken van de lokale gameboer niet voor de helft gevuld zijn met remakes, reboots en HD heruitgaven? Ik moet toegeven dat ik dat zo stilaan best moeilijk begin te vinden. Begrijp me niet verkeerd, ik heb in wezen geen problemen met een trend die wat oudere gamers van een verse dosis nostalgie voorziet, terwijl de kersverse spellenverzamelaars onder ons zo toch nog de kans krijgen om te ervaren wat nou vroeger zoveel stof deed opwaaien. Wat Kingdom Hearts 2 betreft, krijgen ze die kans ook. En dat is wat mij betreft alvast volkomen terecht.

Een goed gevulde disc

Laten we beginnen met een korte bespreking van wat je zoal terugvindt op deze rijkelijk gevulde Blu-ray schijf – en daarbij moet ik zelfs van achter mijn toetsenbord mijn uiterste best doen om niet over mijn tong te struikelen (lees: mijn vingers in de knoop te leggen) bij het uittypen van de vreselijk ingewikkelde titels waar Square Enix een patent op lijkt te hebben. Waar je met het vorig jaar verschenen Kingdom Hearts HD 1.5 Remix de finale versie van het eerste deel, het directe vervolg Re: Chained Memories en een eh… niet-zo-speelbare versie van 365/2 Days op je bord kreeg, mag je met Kingdom Hearts HD 2.5 Remix (die titel alleen al!) een gelijkwaardige verdeling verwachten, maar dan met Kingdom Hearts II, de PSP prequel Birth By Sleep en een opnieuw niet-zo-speelbare versie van de DS-game Re: Coded.

Puur inhoudelijk krijg je dus al zeker waar voor je geld. Kingdom Hearts II kent sowieso al een ruime speelduur en uit Birth By Sleep haal je pas het maximum wanneer je de campagne met elk van de drie hoofdpersonages een keer doorloopt, wat in totaal toch ook al gauw voor 45 tot 60 uur spelplezier zorgt. Re: Coded is een ander verhaal, maar daar komen we zo nog even op terug wanneer we de games elk even kort inhoudelijk onder de loep nemen. Ook je ogen en oren zullen smullen van al het lekkers dat Square Enix je aanbiedt. Grafisch heb je weliswaar nooit de indruk dat je een PS3-game aan het spelen bent, de personages en omgevingen werden toch erg netjes en nauwgezet opgepoetst. De soundtrack werd ook van een werkelijk prachtige upgrade voorzien, wat de ervaring zeker naar een hoger niveau tilt.

Final Fantasy en Disney: twee onwaarschijnlijke bondgenoten

Als je mij een tiental jaar geleden had verteld dat Final Fantasy een perfecte combinatie zou vormen met Disney, dan had ik eens hartelijk gelachen, om vervolgens met gefronste wenkbrauwen mijn weg verder te zetten. De persoon die echter met het idee kwam aanzetten om beide miljoenen franchises in de mixer te gooien, mogen ze wat mij betreft een medaille geven. Het wérkt namelijk, zoveel jaar na de eigenlijke releasedatum, nog altijd prima. In Kingdom Hearts II kruip je aanvankelijk in de huid van Roxas, een jonge kerel die een krampachtige poging onderneemt om nog van zijn laatste vakantiedagen te genieten. Wanneer een mysterieuze dief plots het één en ander ontvreemd, begint er een avontuur dat menig mond heeft (en zal) doen openvallen. Meer zeggen zou zonde zijn.

Kingdom Hearts: Birth By Sleep speelt zich chronologisch af voor het eerste deel en vervult door zijn aanwezigheid alvast de wens van mijn collega Jaïr, die in zijn review van Kingdom Hearts HD 1.5 Remix aangaf dat hij het ontbreken van deze PSP-topper één van de grote minpunten van de collectie vond. De game zelf vertelt het verhaal van Terra, Ventus en Aqua, drie studenten die bij een examen om keyblade master te worden, met elkaar in de clinch gaan. Dit leidt opnieuw tot een wild avontuur, waarin de personages elkaar achterna reizen van Disney-wereld naar Disney-wereld. Tot slot heb je ook nog Kingdom Hearts Re: Coded, waarin hoofdrolspeler Sora – de éigenlijke protagonist van de reeks – de opdracht krijg om Japie Krekels beschadigde dagboek te herstellen. Jawel, daar gaat het over.

De kritische noot

Wat gameplay betreft, situeren zowel Kingdom Hearts II als Kingdom Hearts: Birth By Sleep – die elk trouwens enkele extra scènes bevatten die nooit eerder hun weg buiten Japan gevonden hebben – zich duidelijk in het ‘action RPG’-genre. Daarmee bedoel ik dat je al button bashend echt wel een reële tot zelfs grote kans maakt om heelhuids tot aan de finish te geraken. Een gebrek aan diepgang kan je de games evenwel niet verwijten; daar steekt de aanwezigheid van de voor Final Fantasy fans overbekende spells en summons wel een stokje voor. Waar ik me bij momenten wél aan ergerde was de bij vlagen onhandige manier waarop Roxas, Sora, Aqua, Ventus of Terra zich lieten besturen. Dat de camera zich soms hardhandig aan de kant van de tegenstander schaarde, hielp ook niet echt.

En nu we toch aan het muggenziften zijn, ben ik ook best teleurgesteld dat Kingdom Hearts Re: Coded – net als Kingdom Hearts 358/2 Days in de vorige HD collectie – niet volledig op de disc gezet is. Deze “game” bestaat namelijk uit een naadloze aaneenschakeling van de verschillende cut-scènes die het spel rijk is. Fans van de franchise zullen er vast geen problemen mee hebben om een drie uur lange Kingdom Hearts film te bekijken, maar ik kan me voorstellen dat de iets minder fanatieke speler toch redelijk snel zijn aandacht weer zal vestigen op de eh… “speelbare” delen van de verzameling. Ik begrijp best dat het lastig is om een DS-game speelbaar te maken op een PlayStation console, maar ik ben er ook niet van overtuigd dat deze filmversie de beste oplossing is.

Conclusie:

Heb je nog nooit Kingdom Hearts gespeeld, dan raad ik je aan om deze HD-collectie stante pede in huis te halen – samen met Kingdom Hearts HD 1.5 Remix uiteraard, anders ga je er vooral een serieus “wat is er in godsnaam aan de hand?”-gevoel aan overhouden. De verhalen op zich zijn de investering al waard, laat staan de fabelachtige ontdekkingsreis door diverse Disney-werelden die je als Sora, Roxas, Aqua, Ventus of Terra zal ondernemen. De opgepoetste graphics en hemelse soundtrack hebben daar veel invloed op. Daarbij maakt het eigenlijk helemaal niet uit dat de gameplay soms wat onhandig aanvoelt of dat de camera om de zoveel tijd een aanslag op je virtuele leven pleegt. Ook het ontbreken van enige gameplay in Re: Coded is met het voorgaande in het achterhoofd vergeeflijk.

Pluspunten

  • Geweldige (en soms heerlijk bizarre) verhalen
  • Final Fantasy en Disney gaan perfect samen
  • Diepgang in gameplay
  • Best mogelijke versies van Kingdom Hearts II en Birth By Sleep
  • Opgepoetste graphics
  • Aangepaste soundtrack

Minpunten

  • Onhandige besturing
  • Tegendraadse camera
  • Geen gameplay in Kingdom Hearts Re: Coded