Review Call of Duty Classic – Tegenwoordig is iedereen wel bekend met de franchise Call of Duty, vooral na de release van de immens populaire Call of Duty: Modern Warfare 2, welk op drie systemen is uitgekomen. De eerste Call of Duty kwam echter alleen op de PC uit, maar is na zes jaar eindelijk te spelen op de PlayStation 3. Is het spel een must have of kan je het PSN-tegoed beter ergens anders aan spenderen? Als je dat wilt weten moet je snel verder lezen.

Welkom terug in de tweede wereldoorlog!

In Call of Duty: Classic kom je terecht waar Call of Duty bekend mee is geworden, middenin de tweede wereldoorlog. Nadat je hebt geleerd je wapens, granaten enzovoorts te gebruiken begint het spel echt: Je vecht aan de kant van de geallieerden, om specifiek te zijn met het Amerikaanse, Engelse en Rode (Sovjet-Unie) leger. Verschillende legers, maar allemaal hetzelfde doel: de Duitsers verslaan en Berlijn innemen. De oorlogsgebieden waar je in terechtkomt zijn onder andere Normandië, Berlijn, het Ruhrgbied, het bekende Stalingrad, de Belgische Ardennen en nog veel meer bekende landen, steden en gebieden.

Ouderwetse graphics

Met een port van oude naar een game van vandaag kan je natuurlijk nooit goede (HD) graphics verwachten, dus in deze game ook niet. Echt storend is dit gelukkig niet, het brengt het ‘klassieke’ gevoel juist tot zijn recht. En waar we tegenwoordig tussen de missies door moderne filmpjes vol met technische snufjes krijgen, moet je het in COD: Classic doen met het dagboek van de personage waarmee je speelt of met kaarten van het aan te vallen gebied. Al is dat laatste niet zo heel gek, het speelt zich immers in een tijd af waar je het moet doen zonder alle technische snufjes van tegenwoordig.

Gameplay en speeltijd; dik in orde!

De gameplay is best goed te noemen. Ook al heb je in het begin last van de aparte controls, als je dat eenmaal onder de knie hebt gaat het prima. Het zicht is prima, het switchen van wapens dan weer niet. Dit laatste gaat te langzaam, wat ook geld voor het gooien van een granaat: tegenwoordig zijn we gewend dat je met een knopje een granaat kan gooien. In COD: Classic moet je eerst door al je wapens heen zoeken naar een granaat. Wennen is het ook aan het health systeem, vooral als je games als Modern Warfare 2 hebt gespeeld. Je moet namelijk steeds ‘health packages’ oprapen zodat je health weer 100% is. Helaas dat deze packages soms wel heel raar geplaatst zijn. Afgezien van deze minpuntjes is de gameplay toch goed in orde.

Ook in orde is de speeltijd, want als je de game besluit te spelen op de moeilijkheidsgraad Normal dan heb je hem aardig snel uitgespeeld. Maar als je echt alle trofeeën wilt halen, of Normal gewoon te simpel vind, dan ben je best een tijdje bezig om de game op Hardened te halen. En mocht je echt een uitdaging willen, dan ben je echt een hele tijd zoet op Veteran.

Genoeg wapens en trofeeën

Als je had verwacht dat je de hele tijd met hetzelfde wapen moet spelen, dan heb je het helemaal fout. Ieder leger heeft zijn eigen wapens, gemiddeld drie verschillende per leger. In totaal komen er in het spel 25 wapens voor, inclusief granaten. Hierdoor heb je keuze zat. En ook het aanbod aan trofeeën is uitgebreid: in totaal zijn er maar liefst 38 trofeeën te behalen. De meeste zijn niet moeilijk te halen, maar echt bijzondere zitten er ook niet bij. Maar dit maakt deze game ook voor verzamelaars van trofeeën een aanrader.

Terug in de tijd met de multiplayer modus

Ook de multiplayer is heel anders dan we tegenwoordig gewend zijn: je hebt een health bar en als deze leeg gaat ben je gewoon dood. Killstreaks bestonden in die tijd nog niet, perks al helemaal niet. Het enige wat je kan kiezen is je wapen, that’s it! Er zullen aardig wat mensen zijn die dit liever hebben dat het huidige systeem, vooral de zogenaamde noobe-tube haters. Het is echter wel aardig moeilijk om in een match te komen, vooral private matches lukken vaak niet.

Call of Duty Classic is een goede port van de game waar alles mee begon. Op wat irritante puntjes na is de singleplayer zeer goed te doen, als je tenminste niet zonder goede graphics en geluid kan. De multiplayer op zich is in orde, ware het niet dat je geteisterd word door veel verbindingsfouten en je lang moet wachten tot je private match werkt. Deze game is zeker aan te raden als je fan bent van de COD franchise, of als je fan bent van shooters in het algemeen en terug in de gamegeschiedenis wilt gaan.

• Goede singeplayer, niet te kort
  • Leuk om opnieuw te spelen
  • Gameplay en verhaal dik in orde