De games van 2015: Just Cause 3 & Mad Max – Watch_Dogs, Assassin’s Creed: Unity, Grand Theft Auto V… We hebben het afgelopen jaar weer naar hartenlust keet kunnen schoppen in de vele open werelden die het gemiddelde rek bij de lokale gameboer aanbiedt. In 2015 zal dat niet anders zijn. Nu next-gen zich volledig heeft laten omzetten in “current-gen”, mikt ontwikkelaar Avalanche Studios resoluut op “groter, hoger en beter”. De resultaten van deze door ons vlijtig aangemoedigde beleidscampagne heten Just Cause 3 en Mad Max, twee titels waarmee het bedrijf een lawine (haha) aan enthousiasme teweeg hoopt te brengen. Wij schatten hun slaagkansen alvast hoog in.


Just Cause 3 – In Just Cause 3 trek je opnieuw de uiterst beweeglijke schoenen – Hermes, de bode van de Griekse Goden, draait zich uit pure jaloezie razendsnel om in zijn eeuwenoude graf – aan van Rico Rodriguez, om vervolgens nog maar eens een dictatuur van binnenuit te ontmantelen. Denk daarbij niet dat je het subtiel zult moeten aanpakken. Avalanche Studios kan wat ons betreft alvast solliciteren voor een plekje in de vaste filmploeg van Michael Bay dankzij de knotsgekke en uiterst explosieve actie die ze ons met Just Cause 3 willen voorschotelen. Zoals vanouds ga je en sta je waar je wilt, en blaas je ook alles wat je maar wilt aan diggelen. Aspirant-dictatoren zijn gewaarschuwd: Rico is back and he’s all out of b… Laat maar.

Waarom gaat het een topper worden? Was je onder de indruk van de immense spelwereld waar Just Cause 2 enkele jaren geleden trots mee uitpakte? Wel, dan zal je ongetwijfeld tevreden zijn om te horen dat Avalanche Studios niets aan schaal zal inboeten voor het derde deel. Integendeel. Terwijl de in-game wereld – een flink uit de kluiten gewassen eiland in de Middellandse Zee – puur qua afmetingen ongeveer even groot zal zijn als die in zijn voorganger, zullen we nu wel meer hoogteverschillen mogen waarnemen. Dit leidt onder andere tot de aanwezigheid van ondergrondse grotten, een vooruitzicht dat wij wel kunnen smaken. Rico’s grappling hook keert ook terug met betere physics én vergezeld door een uitermate stoer vleugelpak.

Meer:
Veel Just Cause 3 screenshots
Aankondiging Just Cause 3


Mad Max – Je zou denken dat Avalanche Studios zijn handen vol heeft met het programmeren van Just Cause 3, maar niets is minder waar. De dappere ontwikkelaar heeft namelijk ook de aartsmoeilijke taak op zich genomen om een Mad Max game te produceren die de enorme fanbase niet tegen de borst zal stoten. Als speler begeef je je in de voetsporen van Mel Gibson en loop je een niet te versmaden risico op stoflong als de titulaire “gekke Max”. De brave man – na het nodige protest nu ook mét dat oh zo belangrijke Australische accent – is op zoek naar zijn favoriete voertuig en trekt verbeten door de post-apocalyptische woestijn. Dit levert mooie plaatjes op… en acute hoofdpijn voor eenieder die hem in de weg durft staan.

Waarom gaat het een topper worden? Niet alleen qua uiterlijk, maar ook op vlak van gameplay belooft Mad Max een mooie tegenhanger te worden van Just Cause 2. Beide games bevatten uiteraard de nodige actie, maar waar je in Just Cause 3 eigenlijk niet anders kan dan kiezen voor de “shotgun approach”, zal je in Mad Max ook een valabele stealth optie voor je kiezen krijgen. Dat dit meer dan noodzakelijk is, staat buiten kijf. Volledig in lijn met zijn post-apocalyptische setting is munitie in Mad Max namelijk schaars, wat wil zeggen dat je waar mogelijk voor melee-aanvallen moet kiezen en als het kan ook even moet nadenken voordat je als een kip zonder kop de strijd aangaat met de kleurrijke maniak-van-de-dag. Klinkt bijzonder veelbelovend, vinden wij. En jij?

Meer:
In actie gezien: Mad Max
Gelekte gameplay beelden Mad Max