De games van 2015: Rainbow Six: Siege & F1 2015 – Beide games van vandaag hebben wat te bewijzen tegenover de serie zelf, want zo moet Ubisoft laten zien dat ze met Rainbow Six: Siege de goede weg zijn ingeslagen. Het is eigenlijk een nieuw begin voor de serie waarbij tactiek opnieuw van zeer groot belang lijkt te zijn. Nu is er een concept aangenomen waarbij destructie een essentieel belang heeft in de gameplay, dus dat belooft wat. Codemasters komt dit jaar met de eerste Formule 1 game op de nieuwe generatie consoles. Hoewel het op de vorige generatie prima games waren, zagen we bij de laatste titel wel dat een versie voor de PS4 erg welkom is. Zij moeten laten zien wat ze kunnen op de nieuwe generatie.

Rainbow Six: Siege – Vorig jaar op de E3 werd Rainbow Six: Siege onthuld. In de vorige delen uit de serie lag de nadruk heel erg op tactiek, waarbij je jouw aanval zorgvuldig moest plannen, zodat je zo vlot mogelijk de operatie tot een succes kon maken. In Rainbow Six: Siege ligt de focus meer op destructie en samenwerking. Ubisoft Montreal gebruikt de AnvilNext engine met een techniek die Realblast Destruction heet. Dit zorgt ervoor dat veel objecten, zoals muren, kapot geschoten kunnen worden. Hierdoor ontstaat er meer dynamiek in het gevecht, want zo kun je de gaten in de muren gebruiken om vijanden te spotten en te doden.

Waarom gaat het een topper worden? Het accent ligt nu meer op teamplay en de omgeving, die voor een andere Rainbow Six ervaring zal zorgen dan je gewend bent. Nog steeds moet je gijzelaars redden en criminelen uitschakelen, en het plannen van je aanval is ook aanwezig. Het tempo ligt nu alleen veel hoger, zoals we zelf ook merkten tijdens onze hands-on. De tactiek is nog steeds van essentieel belang, maar het gaat allemaal veel sneller. De destructie zorgt dan voor de chaos en vandaar dat dit echt een game gaat worden waar je met een stel vrienden een team moet vormen als politie of criminelen wil je ook daadwerkelijk slagen. De actie in onze hands-on was al zeer vermakelijk en smaakte zeer zeker naar meer.

Meer:
Gespeeld: Rainbow Six: Siege
Video-preview: Rainbow Six: Siege

F1 2015 – Codemaster legt tegenwoordig de focus vol op de racegames en vandaar dat de studio hun naam veranderde in Codemasters Racing. Ze gingen zich richten op waar ze goed in zijn en sinds 2009 zijn ze in het bezit van de Formule 1 licentie. Electronic Arts en Sony gingen hen voor, maar nu zijn het de Codies die de hoogste autosportklasse in games representeren. Dit hebben ze over de jaren heen prima gedaan, maar op de vorige generatie waren de beperkingen duidelijk te zien. F1 2015 zal het eerste deel zijn dat gaat verschijnen op de PlayStation 4 en met de nieuwe krachtbron moet er veel mogelijk zijn. Deze kracht zullen ze zeker benutten, waardoor de game nog soepeler oogt en meer features bevat.

Waarom gaat het een topper worden? Codemaster Racing gebruikte voor de PS3 versies de EGO Engine die speciaal voor dat platform was ontwikkeld. De racegames die uit hun stal kwamen, liepen altijd vlot en waren grafisch in orde. De ontwikkelaar heeft nu veel meer paardenkracht tot zijn beschikking en dat gaat de studio ook gebruiken: meer gedetailleerde wagens, mooiere omgevingen op de circuits en een nog meer authentieke ervaring dan voorheen. Een gevulde pitstraat, prachtige weersveranderingen en een fraai schademodel liggen in het verschiet. Neem daarbij de line-up van dit jaar met Vettel bij Ferrari en eindelijk weer eens een Nederlander in de vorm van Verstappen junior, en je weet het wel.

Meer:
Eerste details F1 2015