Gespeeld: Evolve – Als je nu kijkt naar de shooters die zijn verschenen in het verleden, dan zie je altijd dat de meeste first person shooters een afgesloten singleplayer en multiplayer ervaring hebben. Ja, er is weleens een coöp modus beschikbaar, maar dat is het dan wel. Evolve gaat daar verandering in brengen, want deze game van Turtle Rock Studios zet vier spelers tegenover één speler in een multiplayer. Dat klinkt al interessant, maar het gegeven dat je als vier hunters op één groot monster gaat jagen maakt het alleen nog maar interessanter. Wij konden vorige week flink aan de slag met de game en hierdoor hebben we nog meer zin in Evolve gekregen. Let´s hunt!

Wraith is sluw en snel

Goliath was het eerste monster dat werd onthuld gevolgd door Kraken. Het eerste monster is puur van de brute kracht en kan daarbij vuurspuwen. Hij moet van dichtbij aanvallen om veel schade aan te richten en is qua mobiliteit de minst snelle. Kraken is het monster waarmee je van een afstand aanvalt en de hunters van boven probeert te doden. Het nieuwe monster, Wraith, is wat betreft de speelstijl weer anders en deze moet het hebben van zijn sluwheid. Wraith is namelijk kleiner en heeft ook minder health, maar compenseert dit met de snelheid die het heeft en de vaardigheden waar die de hunters mee kan besluipen.

Wraith kan namelijk een kopie (Decoy) van zichzelf plaatsen die niet alleen de hunters kan afleiden, maar hen ook kan beschadigen. Hierdoor kan je onzichtbaar de hunters benaderen. Met Abduction kan Wraith dan een hunter naar zich toe halen om vervolgens met een andere actie, die Super Nova heet, er op los te hakken. Wraith bezit over vlijmscherpe klauwen die ontzettend veel schade aan kunnen richten van dichtbij. Dit is erg handig om even de Medic apart te halen en deze met wat rake klappen meteen uit te schakelen. Verder kan Wraith een Warp Blast doen, waarmee de hunters naar achteren geworpen worden, zodat het kan ontsnappen uit benauwde situaties. Het toffe aan Wraith is dat je echt rond kan sluipen op de map en de hunters kan ruiken om ze daarna rustig te benaderen en aan te vallen.

Het voordeel dat Wraith ook heeft tegenover de andere monsters is dat hij heel snel kan bewegen en aanvallen. Je kunt met dit monster de hunters vaak te snel af zijn en ze in een val lokken. Eigenlijk draai je dan de rollen om, maar moet je wel op je health blijven letten, want dat is dus flink minder. Ook bij dit monster is van toepassing dat je deze kan evolueren tijdens een match door allerlei andere kleinere monsters op te eten. Als je dan genoeg hebt gegeten kun je evolueren en je vaardigheden van Wraith, zoals Decoy, Warp Blast, Abduction en Super Nova verbeteren. Dit is erg slim om te doen, want hierdoor ben je sterker en maak je een betere kans om te winnen.

Evacuation is één overkoepelende modus met meerdere modi

In Evolve zijn vier verschillende modi los beschikbaar waar je uit kan kiezen. Dit zijn Hunt, Nest, Rescue en Defend. Hunt is al eerder besproken en hierin moeten de hunters het monster doden voordat deze een generator bereikt en sloopt. In Nest moeten de hunters alle eieren waar eventueel minions van het monster uit kunnen komen vernietigen. Het monster moet dit juist zien te voorkomen en de eieren uit laten komen voor wat extra hulp in het gevecht. Tijdens Rescue dien je gevluchte kolonisten te redden voordat ze gegrepen worden door het monster. Lukt dit niet op tijd of zijn alle kolonisten dood, dan is het monster de winnaar.

Als laatste heb je nog Defend, waarin de hunters twee generatoren en dus locaties moeten zien te verdedigen, zodat het monster deze niet kan vernietigen. Stuk voor stuk waren dit erg vermakelijke modi om te spelen, want het zorgt voor variatie in hoe je als hunters of als monster de opdracht aanpakt. Door de drie verschillende monsters kunnen de situaties ontzettend van elkaar verschillen, want zo gingen we met Wraith tijdens Defend onze Decoy plaatsen, zodat we snel de andere generator aan konden vallen. Met Goliath renden we er gewoon naartoe en begonnen we er lomp op los te slaan. Al deze modi kun je spelen in de overkoepelende modus die Evacuation heet, wat je zowel offline als online kan spelen.

In Evacuation speel je alle modi achter elkaar, waarbij de eerste modus altijd Hunt is en de laatste Defend. Daartussen kunnen de modi zich afwisselen. Als speler kun je dan kiezen uit de 16 maps, welke bij launch beschikbaar zijn. Hierbij kun je verschillende omgevingen verwachten, zoals een besneeuwd gebied, een woestijn, bos en meer. Twaalf van deze maps zijn speelbaar in alle modi en vier daarvan alleen in Defend. Afijn, even verder over Evacuation, want dit is een zeer belangrijk aspect van de game. De hunters hebben hierbij vijf dagen om de monsters te verslaan en de opdrachten uit te voeren. Als laatste moeten ze dan veilig vertrekken van de planeet.

Je kunt het zien als een wedstrijd verdeeld over 5 dagen waarin bepaald wordt wie de winnaar is en het gave hierbij is dat een vorige match invloed kan hebben op de volgende. Stel dat bijvoorbeeld het monster wint in Hunt, dan zal er op de volgende map een nadelig effect aanwezig zijn voor de hunters wat ´map effect´ heet. Zo kan het zijn dat er op de volgende map vleesetende planten zijn die het de hunters lastig maken of een extra minion voor het monster. Als de hunters winnen kunnen zij weer het voordeel krijgen door bijvoorbeeld een rondvliegend schip wat het monster voor de hunters spot. Je hebt ook een map effect dat Clear Skies heet, waardoor andere monsters wegblijven en het grote monster beter te vinden is.

Gameplay al zeer actievol en veelzijdig

Per map kun je een berg aan XP verdienen als hunter of monster en uiteindelijk na de vijfde match zie je jouw progressie echt. Niet alleen is deze modus erg handig om alle basics van Evolve te leren, maar is er ook nog eens enorm veel variatie aanwezig. Elke modus vereist namelijk nieuwe tactieken voor elk van de hunters en het monster, want de doelen zijn constant anders. Tijdens onze speelsessie waren er veel verschillende situaties waarin we terecht kwamen en dat zorgde ervoor dat de actie nooit eentonig werd. Met de actie lijkt het sowieso wel goed te zitten, want zowel als monster of hunter spelen is erg vermakelijk en bevredigend.

Het is bijvoorbeeld erg gaaf als je met Wraith succesvol een groep hunters besluipt om ze vervolgens af te slachten. Of als Trapper de mobiele arena goed te plaatsen, waardoor het hele team los kan gaan op het monster. Wat dan vooral belangrijk is, is dat iedereen zijn rol goed uitvoert, want dit is essentieel voor de hunters. Zo heb je dus de Medic die iedereen handmatig van health kan voorzien, maar de laatst aangekondigde hunter, Ciara, kan haar granatenwerper heel snel wisselen. Dan schiet ze granaten af die health bijvullen bij haarzelf of teamgenoten, maar met hetzelfde wapen kan ze ook vuurgranaten afvuren op het monster zelf. De Trapper is degene die het monster moet vastzetten terwijl de Assault volop op het monster knalt om zoveel mogelijk health te degraderen.

Veel variatie door de unieke wapens en vaardigheden

De Support ondersteunt, zoals de naam al zegt, het team, maar valt ook het monster aan waar nodig. In totaal zijn er 12 hunters, welke allemaal zeer verschillend zijn qua loadout en vaardigheden. Ze hebben allemaal verschillende wapens bij zich en acties die ze kunnen uitvoeren. Zo heb je in de Assault klasse Hyde, die een vlammenwerper en een minigun gebruikt met daarbij als unieke vaardigheid dat hij giftige granaten kan gooien. Parnell uit dezelfde klasse heeft dan weer een shotgun en een rakettenwerper bij zich en kan als unieke vaardigheid in een super soldaat veranderen. Hierdoor kan hij voor een korte tijd sneller schieten met zijn wapens wat wel ten koste gaat van zijn health.

Door al die verschillende hunters met elk unieke vaardigheden zijn er een groot aantal variaties mogelijk wat betreft gameplay en dit is een heel sterk punt van Evolve, want de monsters zijn ook nog eens heel verschillend. Hierdoor kan ontzettend veel variatie ontstaan in het spelen en dat merkten we zelf ook heel erg tijdens onze hands-on. Het was zelfs af en toe overweldigend in de hoeveelheid opties die je hebt bij de hunters. Bij de lancering zal je met vier hunters beginnen en door XP te verdienen speel je per klasse weer een nieuwe hunter vrij. Door veel te spelen zal je de perks die ze hebben verder levelen, waardoor ze nog effectiever worden.

Bij de monsters is dit precies hetzelfde, want door veel te spelen level je de vaardigheden, maar speel je ook nieuwe skins vrij wat de kleur van een monster bepaald. Bij de hunters kun je dan weer een andere kleur krijgen bij de wapens of kleding. Op deze manier speel je niet alleen nieuwe personages vrij, maar ook wat extra beloningen. Het vrijspelen van een nieuwe hunter lijkt ons echter het belangrijkste, want zo ontdek je nieuwe speelstijlen die bij de vele verschillende situaties van pas kunnen komen. Het lijkt er nu op dat de ontwikkelaar dat ook wil, zodat je elk type hunter leert kennen zodat je weet welke je kunt gebruiken.

Voorlopige conclusie:

Het is een vrij lange impressie geworden van onze hands-on, maar dat komt omdat we nu wat langer met de game konden stoeien. Na de speelsessie kunnen we zeggen dat we nog steeds erg enthousiast zijn over de game. Als first person shooter werkt de besturing op het (af en toe) springen en klimmen na al erg goed. De actie is door de wapens en de vaardigheden vrij afwisselend en vooral chaotisch, maar wel leuk chaotisch. De nieuwe modus Evacuation was al zeer vermakelijk om te spelen en voelde gevarieerd aan. Het nieuwe monster Wraith is daarnaast ook erg tof, want hiermee kun je de hunters fijn besluipen. Eerst had ik nog mijn bedenkingen over hoelang Evolve leuk zal blijven, maar door de hoeveelheid hunters en variatie die hierdoor in de gameplay zit, lijkt dat wel goed te zitten. We kunnen dan ook niet wachten om met een groep vrienden een monster (of vriend) in te sluiten en af te maken.