Ontwikkelaar Sucker Punch kwam begin 2014 met inFAMOUS: Second Son en deze game was grafisch gezien van hoog niveau en wordt momenteel nog steeds beschouwd als één van de mooiste games op de PlayStation 4 tot nu toe. De mooie plaatjes zijn natuurlijk te danken aan een compleet nieuwe engine van de studio. Tijdens een livestream op Twitch gaf Sucker Punch wat meer details vrij over de engine en vooral ook wat deze ons in de toekomst nog zal gaan bieden.

Matt Vainio, de man die bij Sucker Punch de visuele effecten verzorgt, gaf tijdens de stream antwoord op de vraag of de nieuwe engine voor de PlayStation 4 in de toekomst nog betere graphics op het scherm kan toveren dan die van inFAMOUS: Second Son. Vainio was hier vrij duidelijk over. Volgens hem worden de games in de toekomst nog veel mooier en kent de nieuwe engine van Sucker Punch geen grenzen. Verder zegt hij dat de beste en mooiste games altijd aan het einde van de levenscyclus van een console verschijnen en dat dit bij de PS4 niet anders zal zijn.

“I think much, much more. There’s no real limit to the engine. The limits of the hardware are kind of odd in that, if you think about consoles, the best games for the console always come out near the end, so I suspect it’s going to be the same for us as well.”

Om dit te ondersteunen gebruikt Vainio de vergelijking tussen Oblivion en Skyrim als voorbeeld. Beide games uit de Elder Scrolls serie kwamen op de PlayStation 3 en Xbox 360 uit en tussen beide games zit een behoorlijk groot verschil als het om graphics gaat.

“You start to learn better ways to use the hardware… If you look at screenshots from something like Oblivion… If you look at Oblivion next to Skyrim. Those both came out on the PS3 and on the Xbox 360, and if you look at the screenshots of those two games, just comparing them even on the same console, drastically different look. So I think for us, this engine is gonna carry us forward and there’s gonna be even more impressive stuff next time.”