Vorig jaar ging het flink mis bij een aantal lanceringen, zoals bij Driveclub en Assassin´s Creed: Unity. Vooral de laatste titel was gewoonweg niet af en daar zijn ze bij Naughty Dog resoluut op tegen. Goed om te horen natuurlijk met de release van Uncharted 4: A Thief´s End later dit jaar.

GameInformer vroeg aan Christophe Balestra van Naughty Dog hoe het precies zit met hun benadering richting patches voor games. Hij gaf aan dat ze een game alleen uitbrengen als deze ook echt af is. Balestra zei dat het niet correct is richting je medewerkers als je ze laat doorwerken voor een post-launch patch, terwijl ze dachten dat ze klaar waren. Sommigen hebben bijvoorbeeld weinig hun gezin gezien en willen na de ontwikkeling wat tijd thuis spenderen.

“It is really hard because people are giving so much and they know when we are going to be done. If you tell them to keep going after that, they’ll be like, “Really? I told my wife we were done. I haven’t been home for a while.” I think emotionally it is tough. They finished their work. It would be really hard to keep going after that. We’d rather ship a polished game that is just done and doesn’t require a patch.”

Het is volgens hem een zware pil als de ontwikkelaars in het team denken dat ze klaar zijn en er gevraagd wordt om nog even door te werken. Ze leveren dan liever een game die meteen af is en geen patch nodig heeft. Hij vindt ook dat patches voor grote problemen zijn en is van mening dat het geen goede ervaring is als een consument eerst een grote patch moet downloaden voordat hij of zij de net gekochte game kan spelen.

“Is it a good experience when people get their disc and have to wait for a patch to download? Like 20 gigs or something like that? That would suck. That’s not the best experience.”