http://playsense.nl/images/file/img_54d1f8089686e.jpg

Gisterenavond is het nieuws naar buiten gekomen dat Sony besloten heeft de licentie van het Officiële PlayStation Magazine in de Benelux niet te verlengen. Hiermee verdwijnt het blad, wat al sinds 1996 bestaat, voorgoed uit de schappen. Helemaal als een verrassing komt dit natuurlijk niet, het is al langer ‘een kwestie van tijd’ geweest totdat het blad omviel, maar treurig blijft het wel. Print is sterk op haar retour en met name in Nederland en België worden er de laatste jaren nog weinig gamesbladen verkocht met een enkele uitzondering als Power Unlimited daargelaten.

In februari 2015 zal de laatste editie van het Officieel PlayStation Magazine verkocht worden en dan is het over. Ook alle online activiteiten van de OPM zullen stoppen, wat zich al eerder beperkt had tot een klein forum. OPM hebben wij bij PSX-Sense nooit echt gezien als concurrent, maar meer als een stukje cultureel PlayStation erfgoed. Een wereld zonder OPM heeft niemand bij onze redactie ooit gekend en het blad hoorde eigenlijk gewoon altijd bij PlayStation, want ze waren onlosmakelijk met elkaar verbonden. Sony gaat zich nu meer richten op haar eigen community kanalen en online activiteiten, een ongetwijfeld moeilijke, maar wel logische stap.

In de tijd van de PlayStation 1 en 2, toen er nog geen PlayStation Store bestond, wachtte je met smart op de nieuwe OPM zodat je de nieuwe demo’s kon checken van games die eraan zaten te komen of net te koop waren. OPM was het enige blad dat een demo disc erbij leverde en bij menig PlayStation-fan ligt dan ook vast nog een aantal OPM demo discs op zolder. Deze trend werd ook met de PlayStation 3 nog doorgezet, alhoewel de PlayStation Store de discs toen al zo goed als overbodig maakte. Hoewel, veel Belgen kampten in 2007, het jaar dat de PS3 uitkwam, met een datalimiet en dus was een demodisc wel zo handig om data te besparen. Maar zoals we allemaal wel weten, tijden veranderen en vandaag de dag met de PS4 bestaan demo discs niet eens meer en is nieuws en informatie rijkelijk te vinden op het internet.

Op het forum van OPM valt nog te lezen dat de redactie er niet van op de hoogte was dat het blad zou stoppen, iets wat best wel beschamend is van Sanoma. Ook probeerde Sanoma op het laatste moment nog via mailings abonnementen aan te smeren, terwijl men goed wist dat het blad zou stoppen, nare zet dus tegenover de consumenten alsook de redactie van OPM.

Wij wensen de redactie van OPM dan ook veel sterkte toe en we hopen dat ze allemaal snel een nieuwe uitdaging zullen gaan vinden.