Iedereen die gehoopt had op iets nieuws rondom zombies naar aanleiding van de Treyarch livestream, die moeten we helaas teleurstellen. Dat neemt niet weg dat er tijdens die livestream wel interessante dingen verteld werden. Zo gaf Treyarch studio baas Mark Lamia aan dat de zombies in de Call of Duty games – en dan met name die van Treyarch – zowat niet het levenslicht hebben gezien.

In de eerste instantie is het team in het geheim aan deze modus gaan werken – die in Call of Duty: World at War – op het moment dat ze zich ‘creatief rusteloos’ voelden. Het gevolg was enorm veel plezier met deze modus en naar aanleiding daarvan heeft Lamia besloten het niet te annuleren, maar voor te leggen aan Activision om het mee te laten nemen in de game. Eventueel als unlockable easter-egg.

Dat lijkt weinig bijzonders, maar de studio liep achter op deadlines, had moeite met het afronden van de game en bijgevolg kwam dit om de hoek zetten terwijl het team zich op de game had moeten focussen. Maar op het moment dat medewerkers na 14 uur werken toch nog even tijd namen om de zombie modus te spelen, ging ook Lamia overstag.

“As a studio head I was ultimately responsible for delivering to our publishing and our business partners. The classic management, the right thing, the reasonable thing to do would have to just insist that the team stop getting distracted, focus of delivering what we were already signed up for and what we were already behind on delivering,”

“Some people in the franchise leadership were totally opposed to zombies and a zombies mode, and they thought it would be a disgrace to the franchise.”

“And there were some inside the leadership of the studio felt that I needed to make that decision right then or totally jeopardize the development. I almost did, in what would have certainly been one of the biggest mistakes of my career.”

Uiteindelijk heeft Activision besloten om het toe te laten en zie wat voor een succes het gebracht heeft. Het is uiteindelijk een juiste keuze geweest, dankzij een eigenlijke gok. Deze gok is genomen op basis van het plezier dat het team had. Grappig dat een razendpopulaire modus is ontstaan als geheim projectje bij de ontwikkeling van een grote titel als Call of Duty: World at War.

“We made the right choice to follow the fun, follow the passion and bet on a dedicated team,”