Review: Evolve – In een hoop games heb je één of meerdere eindbazen die je moet zien te verslaan, maar wat nu als deze niet door de AI gestuurd worden, maar door een mens van vlees en bloed? Hoe zou dat werken? Daar kom je achter in Evolve, waarin je met drie vrienden of onbekenden tegen één grote eindbaas kan vechten, welke zeer onverwachte acties uit kan voeren doordat een mens achter de knoppen zit. Het is asymmetrische actie en in Evolve is dat van hoge kwaliteit. We jaagden op monsters en we slachtten hunters af, en we zijn het erover eens dat dit een erg unieke ervaring is, maar is het de moeite waard om de game ook effectief aan te schaffen? Je leest in onze review alles over de nieuwe game van 2K en Turtle Rock Studios.

Verwacht geen uitgebreide singleplayer

We trappen maar meteen de spreekwoordelijke deur in door te zeggen dat je geen echte singleplayer moet verwachten in Evolve. Er is een korte en duidelijke tutorial aanwezig die je de basis van de gameplay uitlegt en vervolgens kun je offline de overkoepelende modus Evacuation (hier komen we zo op terug) spelen om meer ervaring op te doen met de verschillende monsters en klassen van hunters. Evolve is echt een multiplayer game waarin het vooral om tactiek en team play draait. Een traditionele singleplayer ervaring is dan ook niet echt aanwezig. Ja, er zijn fraaie cut-scènes  en conversaties tussen de hunters onderling, maar een echte rode draad is er niet. Je koopt deze game voor de multiplayer, welke uiterst verzorgd is!

Turtle Rock Studios doet iets nieuws met Evolve en dat is de asymmetrische opzet van hoe tegenstanders tegenover elkaar staan. Geen 12 tegen 12 of iets dergelijks, maar 4 tegen 1, want je hebt een team van hunters die in coöp moeten samenwerken en één monster moeten zien te doden. In elke modus is deze opzet hetzelfde en dit werkt fantastisch, wat een fantastische ervaring oplevert die we nog niet eerder zo hebben gezien. Het is fris, nieuw en vooral in het begin zeer uitdagend, want er is best een steile leercurve present. Allereerst heb je de verschillende modi, welke handig in één overkoepelende modus zijn gestopt en deze draagt de naam ‘Evacuation’. Speel je deze één keer door, dan weet je wat je qua modi kunt verwachten.

Jaag, red of verdedig

Evacuation begint altijd met Hunt, waarin je op het monster moet jagen. Als monster dien je snel te evolueren tot stage 3, zodat je meer vaardigheden tot je beschikking hebt en deze sterker zijn. Als je dat niveau hebt gehaald, is de generator die de hunters moeten beschermen ook kwetsbaar en zijn de rollen als het ware omgedraaid. Dan heb je nog Nest, Rescue en Defend. In Nest moeten de hunters een zestal eieren vernietigen voordat het monster ze laat uitkomen. Rescue bestaat uit het redden van kolonisten die verspreid zijn over de map en in Defend moeten de hunters een stel generatoren zien te verdedigen tegen het monster, welke wordt vergezeld door twee kleinere monsters. In alle modi, die los ook te spelen zijn, geldt dat als de hunters het monsters doden of vice versa, de match afgelopen is.

Na elke match in Evacuation kan er gekozen worden welke modus erna gespeeld gaat worden. Dit wordt bepaald via een voting systeem, maar de winnende partij kan daarbij ook nog eens een extra hulpmiddel inzetten, dat een effect is in de map. Het is eigenlijk een soort voordeel voor een bepaalde partij. Denk hierbij aan vleesetende planten die hunters te grazen kunnen nemen als voordeel voor het monster, of geen bewolking en een klaarlichte dag, zodat veel beesten verscholen blijven. Hierdoor is er voor het monster minder te eten en kan deze niet snel evolueren. Defend is altijd de laatste modus en hierin wordt de winnaar bepaald. Een partij kan dus vier keer op rij hebben gewonnen, maar op de laatste dag (elke in-game dag is er een andere match) zal Defend gespeeld worden en hierin wordt alles bepaald.

Als je de winnende partij bent, krijg je een mooie partij extra XP en als verliezende wat minder. Dit systeem zorgt ervoor dat je niet snel weggaat, want als je dat doet, verlies je al de progressie. Met name online is dit belangrijk, want zo blijft iedereen tot het einde meedoen. Het speelveld waar de actie op plaatsvindt, is de planeet Shear en deze planeet herbergt veel wildernis en vooral veel gevaar. De game bevat nu 16 maps, waarvan er 4 alleen beschikbaar zijn voor de Defend modus. De maps zijn zeer gevarieerd qua setting en stijl, waardoor er voldoende afwisseling is. Op het vlak van maps en modi is er op dit moment wel genoeg beschikbaar, maar we hadden eerlijk gezegd meer verwacht en we vragen ons af wat de houdbaarheidsdatum is voor alles op langere termijn.

Kies een hunter

Sommige maps hebben trouwens ook bepaalde weerseffecten, zoals regen of sneeuw, wat voor dat beetje extra sfeer zorgt. Wat elke map gemeen heeft, is dat er veel rotsformaties en/of bergen zijn. Hierdoor is het een wild gebied, maar de mensheid weet hier via kolonisten vanaf en daardoor zijn de hunters hierop voorbereid. Zo kun je jezelf gemakkelijk verplaatsen via een jetpack. Wel zo handig, want het monster kan zich namelijk wat sneller voortbewegen op dit soort terrein. De jetpack is in die zin een uitkomst, maar net als alle vaardigheden werkt dit op een cooldown systeem. Je kunt jezelf voortbewegen over hoge formaties, opzij boosten, en meer, maar er loopt een meter af en zodra deze leeg is, moet je even wachten alvorens het opgeladen is, zodat je de jetpack weer kunt gebruiken.

De hunters zijn verdeeld in vier klassen; Assault, Support, Medic en Trapper. Van elk zijn er drie versies beschikbaar, maar dit zal nog verder uitgebreid gaan worden. Assault is de zogenaamde ‘damage dealer’, welke dus als verantwoordelijkheid heeft om zoveel mogelijk schade uit te delen. Hij is degene die voorop in de strijd gaat en ondersteund moet worden, zodat deze achter elkaar in de aanval kan gaan. Meer informatie over deze klasse kun je vinden in ons aparte artikel hierover. De Medic (bekijk alles versies hier) moet vanzelfsprekend iedereen van voldoende health voorzien en teamgenoten reviven als het monster rake klappen heeft uitgedeeld.

Als Support ondersteun je, zoals de naam het al zegt, het team op verschillende manieren. Zo zorgt deze ervoor dat de Assault speler meer schade aan kan richten door bijvoorbeeld een ‘buff’ te geven aan zijn wapens of hem te voorzien van een extra schild. Je kunt ook de de Medic uit de brand helpen door die een extra schild te geven of ervoor te zorgen dat deze voor een korte tijd onzichtbaar is en kan vluchten van het monster. Als laatste is er de Trapper en die heeft als rol om het monster op de sporen en vast te pinnen, zodat deze niet kan vluchten en evolueren. Deze kan een mobiele arena plaatsen en het monster hiermee insluiten.

Elke hunter heeft dus één vaste vaardigheid per klasse en verder hebben ze elk eigen unieke wapens en vaardigheden, wat zorgt voor veel variatie en dynamiek, want hierdoor zijn ze qua speelstijl erg afwijkend. Niet alleen kun je hierdoor verschillende tactieken hanteren, maar je bent ook wel even bezig om ze allemaal onder de knie te krijgen en de vaardigheden verder te ontwikkelen. Evolve kent voor de hunters en monsters een vrij simpel progressiesysteem. Hoe meer je een vaardigheid gebruikt, hoe meer je deze zal levelen. Om een andere versie van een hunter of monster vrij te spelen, dien je bij elke vaardigheid één ster te hebben gevuld van de in totaal drie. Bij elke voortgang die je boekt per vaardigheid zal je in percentages zien hoeveel meer effect het heeft.

Elk monster heeft een eigen speelstijl

Ditzelfde systeem is ook van tel bij de monsters. Goliath is het eerste monster waarmee je aan de slag kunt gaan om vervolgens de Kraken en de Wraith vrij te spelen. De eerstgenoemde is de krachtpatser van het stel die het moet hebben van snelheid, maar vooral van aanvallen van dichtbij. Zo kan hij rotsblokken gooien, vanuit de lucht hard rammen of met vuur spuwen. De Kraken valt meer vanaf een afstand aan en vooral vanuit de hoogte met elektrische krachten. Eenmaal op de grond is deze namelijk vrij traag. Wel kan de Kraken mijnen achterlaten die veel schade kunnen aanrichten. De Wraith is de meer sluwe van het stel, welke snel rondsluipt en via een ‘decoy’ van zichzelf de hunters kan verrassen. Een andere aanval die Wraith heeft, is ‘Super Nova’ en met deze snelle mêlee-aanval kan een hunter uit de groep getrokken worden en in stukken worden gehakt.

Elk monster (lees hier meer over ze) heeft zo een aparte speelstijl en op deze wijze is er voor iedereen wel een monster dat ze goed kunnen gebruiken. Het gave aan de diversiteit bij de monsters is dat de hunters constant tactieken moeten bedenken om ze te kunnen verslaan. Je moet als monster echter ook slim spelen als je het wilt overleven. Wat we vooral merkten bij het spelen als hunter in een team, is dat je ook echt een jager bent. Je let op de omgeving, kijkt om je heen en let op vogels die eventueel schrikken van het monster. Teamplay is hierbij essentieel, want als één van de hunters het monster ziet, moet dat meteen gecommuniceerd worden. Een ronde kan rustig beginnen waarbij je vooral aan het zoeken bent, maar als het gevecht dan start, begint de chaos.

Met chaos bedoelen we trouwens niets negatief, want nee, het is juist heerlijk om mee te maken. Je team ziet het monster en dan zie je pas hoe belangrijk teamwork is en hoe je elkaar aan kunt vullen. Het geeft dan ook veel voldoening als je als team goed samenwerkt en het monster neerhaalt. Er moet haast een symfonie ontstaan en dan ben je zeer effectief. Het is ook zo dat als één van de hunters zijn rol niet goed vervult, het geheel als een kaartenhuis in elkaar kan donderen. Dat is wel iets dat je in gedachten moet houden als je online met vreemden gaat spelen, want praktisch is het niet. Er is dan namelijk amper communicatie en vandaar dat je deze game echt met vrienden online moet spelen. Als je dat doet en je raakt op elkaar ingespeeld, dan is het een speciale ervaring die zelfs verslavend werkt.

Qua gameplay, graphics en sound erg fijn

We hebben het al ruim en breed gehad over de hunters, monsters en de dynamiek die dan ontstaat, maar we willen ook kwijt dat het op het gebied van gameplay, graphics en sound een prima titel is. De besturing kent misschien een ietwat steile leercurve, met name omdat de hunters en monsters allemaal verschillende vaardigheden hebben. Dit kost enige gewenning, maar als je het dan onder de knie hebt, werken de wapens, vaardigheden en natuurlijk ook de jetpack uitstekend. Af en toe stoorden we ons wel aan de cooldown die naar voren komt bij het gebruik van de vaardigheden, maar dat is natuurlijk een kwestie van balans. Het belangrijkste is dat het vloeiend en vlot werkt. Het is wat wennen aan het begin, maar zodra je deze stap genomen hebt, speelt het heerlijk weg en kun je effectief een rol spelen als hunter of dood en verdoemenis zaaien als monster.

Eerder gaven we al aan dat de de maps zeer gevarieerd zijn en met behulp van de CryEngine heeft Turtle Rock Studios audiovisueel een nette game neergezet. Je ziet op de maps veel details en ook leeft de map door de aanwezigheid van diverse dieren. De weerseffecten voegen ook veel toe en je hoort van alles om je heen: takken die breken, het monster dat stampt, kleinere monsters die herrie maken, goede geluidseffecten bij de wapens, vaardigheden, en nog veel meer. Eigenlijk komt er audiovisueel van alles op je af en dat geeft net dat extra accent aan de al intense ervaring die Evolve brengt. De details bij de monsters, zoals wanneer ze gewond raken en duidelijke wonden hebben, zijn het ook waard om genoemd te worden. Soms zagen we wel wat pop-up van objecten, maar echt storend was het niet.

Toen we voor het eerst kennis maakten met Evolve, hadden we al snel door dat dit iets speciaal kon worden en vooral iets nieuws. Het is dan ook een nieuw IP en wat ons betreft is Turtle Rock Studios erin geslaagd een unieke multiplayer ervaring neer te zetten. Door de aanwezigheid van de verschillende hunters en monsters ontstaat er veel variatie en zo speelden we nooit hetzelfde potje. Er komt ontzettend veel teamplay en tactiek bij kijken en als je een team kan vormen met mensen die je kent, dan kun je jezelf hier uren mee vermaken. Het spelen als hunter of als monster is boeiend en leuk genoeg, maar toch hadden we qua content net even wat meer verwacht. De vraag is dan ook hoelang de gemiddelde speler zich met Evolve kan bezighouden, want je bent toch afhankelijk van andere medespelers. Het is een persoonlijk ding en we hopen vooral dat het een mooie toekomst krijgt. Samenvattend kunnen we niets anders zeggen dan dat Evolve een goede shooter is met diverse uitstekende elementen.

• Unieke multiplayer ervaring
  • Chaotische, tactische en toffe actie
  • Speelt vlot en vermakelijk