Review: Super Stardust Ultra – Housemarque leverde destijds bij de lancering van de PlayStation 3 Super Stardust HD af en in 2008 kwam men nog met Super Stardust Portable voor de PSP. Het laatste deel in de franchise, Super Stardust Delta, kwam in 2012 uit op de PlayStation Vita. Dit betekent dat zowel op de PlayStation 3, PSP en op de PS Vita een Super Stardust game is verschenen en dus kan de PlayStation 4 natuurlijk niet ontbreken in dat rijtje. De PlayStation 4 is nu ook aan de beurt, want nu verschijnt Super Stardust Ultra en dit is weer een heruitgave van Super Stardust HD, dat destijds voor de PS3 verscheen. Wij zijn met deze game aan de slag gegaan en vertellen je in deze review of Super Stardust Ultra (weer) een aanrader is.

Kenmerkende opzet, andere ontwikkelaar(s)

Super Stardust Ultra kenmerkt zich door zijn klassieke opzet die natuurlijk overeenkomt met eerdere delen uit de franchise alsook met andere games in het genre. Je enige doel is namelijk om alle vijanden die je aantreft overhoop te knallen. Ditmaal heeft echter niet Housemarque de ontwikkeling verzorgd, maar is Xdev hier verantwoordelijk voor. Dit is een interne studio van Sony die eerder haar medewerking heeft verleend aan de ontwikkeling van games als Super Stardust Delta en Tearaway. Een prima ontwikkelaar dus die nu deze game naar de PlayStation 4 heeft gebracht.

Beweeg heen en weer tot je tureluurs wordt

Net zoals voorgaande games binnen de franchise bevat ook Super Stardust Ultra een kleurrijk leveldesign en bevat de game tevens een flink portie hectische actie. Ieder level dat je zult gaan spelen is gesitueerd op een bepaalde planeet waar je rondom en ook overheen kunt vliegen. Je kan dus veel kanten op totdat je op een gegeven moment ingesloten raakt omdat er steeds meer vijanden en rotsblokken van alle kanten op je af komen.

Vijanden die je treft bestaan onder meer uit ruimteschepen en andere wezens, zoals groene rupsen, die jou het leven zuur willen maken. Die moet jij allemaal van je af zien te houden en gelukkig beschik je daarvoor over voldoende vuurkracht. Niet dat je een heel scala aan verschillende wapens tot je beschikking hebt, maar je hebt drie verschillende soorten kogels die je wel continu kan blijven afvuren. Zo beschik je over vuurkogels, ijskogels en een gouden laserstraal. Daarmee kan je weer makkelijk rotsblokken, ijsblokken en goudklompen kapot maken.

Snel hectisch wordende actie werkt verslavend

Heb je bijna het einde van een level bereikt, dan zal je onderin het scherm een meter zien leeglopen die dient als identificatie van het aantal vijanden dat er nog over is. Dat maakt het echter niet gemakkelijker, want het doel dat je voor ogen hebt, is overleven van het begin tot het einde. Dat is nog geen simpele klus, want de moeilijkheidsgraad zal snel toenemen doordat er, zoals eerder aangegeven, steeds meer vijanden op je afkomen. Dat zorgt er weer voor dat het steeds hectischer en soms ook wat onoverzichtelijk wordt, iets wat echter juist een sterk punt is van de game. Het geeft namelijk veel voldoening wanneer je deze chaos het hoofd weet te bieden door het einde van een level te halen.

Wees zuinig op speciale wapens en let op fel gele rotsblokken

Om al je vijanden nog sneller af te knallen, beschik je tevens over speciale wapens, zoals raketten en bommen, waar je wel weer zuinig mee om moet springen. Deze liggen namelijk niet voor het oprapen. Daarom zul je zoal goed moeten letten op ruimteschepen en fel geel gekleurde stenen die onder andere aan andere rotsblokken vastkleven. Schiet je deze kapot, dan kan dat je namelijk extra punten of zelfs upgrades voor je normale wapens opleveren. Wanneer je de ruimteschepen kapotgeschoten hebt, krijg je er weer extra bommen of raketten bij. Deze bommen zijn met name heel handig wanneer je ingesloten dreigt te raken. Laat je er dan een of meerdere afgaan, dan zal alles om je heen weggevaagd worden.

Een paar kleine puntjes en gelukkig aardig wat modi

Toch kent de game ook een paar klein nadelen. Als je dood gaat zet de game je namelijk eerst weer terug naar het hoofdmenu. Daarna moet je weer een paar keer klikken totdat je weer in het menu zit met de juiste modus en het level. Dit gebeurt na ieder potje wat je speelt. Dat is best irritant, want het was wat makkelijker geweest wanneer je direct met één klik opnieuw kon beginnen. Enige nuance is daarbij wel op zijn plaats, want heel veel tijd kost het gelukkig niet. Tevens is het jammer dat de game niet echt veel planeten bevat om vrij te spelen, al wordt dat weer enigszins goedgemaakt door de aanwezige modi.

Je hebt wanneer je alleen speelt namelijk keuze uit negen verschillende modi en dat is dus behoorlijk wat. Elke modus speelt weer anders. Wanneer je bijvoorbeeld de modus ‘Bombardement’ speelt, dan heb je alleen bommen die je kan gebruiken. Ga je de modus ‘Inslag’ spelen, dan beschik je enkel over je booster waarmee je met je schip voor even snel vaart kan maken. Zo kan je objecten en vijanden makkelijk kapot beuken en kan je makkelijk een ‘open ruimte’ opzoeken wanneer je ingesloten dreigt te raken. Daarnaast bevat de game ook een multiplayer waarin je het offline kan opnemen tegen maximaal drie andere spelers. Je kan er tevens voor kiezen om de game met één andere persoon in coöp te spelen. Hierbij kan je beide op één heel scherm spelen of kiezen voor de split-screen optie.

Audiovisueel genieten

Grafisch staat Super Stardust Ultra prima haar mannetje en dat komt vooral door het fraaie kleurenpalet van de game. De audio zorgt daarnaast voor de juiste vibe terwijl je alles overhoop aan het schieten bent. Alles wat zich afspeelt op je beeldscherm lijkt in de eerste instantie een chaotische en onoverzichtelijke bende, maar al snel zul je de visuele stijl gaan waarderen. Van de levels, objecten en vijanden tot aan de explosies, het is allemaal fraai om naar te kijken. Wat de graphics ook interessant maakt, is dat je bijvoorbeeld bij een explosie enorm veel kleine blokjes uit elkaar ziet spatten. Hetzelfde geldt voor vijanden en andere te slopen objecten wanneer je die uit elkaar knalt. Het is misschien iets kleins, maar het is wel een detail dat het geheel net even wat dynamischer maakt.

Super Stardust Ultra is qua gameplay nergens echt ingewikkeld, maar dat is juist een sterk punt van de game. Het is ideaal voor korte potjes tussendoor waarbij het aantrekkelijk blijft om even je highscore te verbeteren. Daarnaast kan je ook nog de game in coöp gaan spelen, wat het ook interessant maakt voor een avondje met vrienden. Het is weliswaar een chaotisch en drukke bedoeling op het scherm, maar door de zeer fijne manier van spelen en de sterke audiovisuele invulling zal je je hier opperbest mee gaan vermaken. Super Stardust Ultra is wat dat betreft dus zeker een aanrader, ondanks het wat magere aanbod aan planeten.

• Verslavend
  • Audiovisueel sterk
  • Eenvoudig en snel op te pakken