Special: De speelduur van The Order: 1886 – The Order: 1886 ligt morgen in de winkel en eerder vandaag kon je onze review al lezen, waarin we de game beloonden met een uitstekend cijfer. Meer dan terecht, want de game verdient ook een uitstekend cijfer. Maar, een kanttekening daarbij is wel dat de game aan de korte kant is. Dat heeft de afgelopen weken voor veel discussie gezorgd en nu de reviews online zijn gegaan kan ik me voorstellen dat je nog meer in twijfel bent gebracht. Tientallen euro’s spenderen, dat moet het wel waard zijn. Via deze special hoop ik meer licht op dit discussiepunt te werpen.

Een normale playthrough

De een zegt dat de game in vijf uur uit te spelen is, de ander zegt twaalf uur en weer een ander zegt vijftien uur. Ready at Dawn zelf meldt dat een gemiddelde playthrough (op basis van playtesters) tussen de acht tot tien uur duurt. Dat zou een mooi aantal uren moeten zijn en voor dat aantal uren kan je de game ook gewoon halen voor de volle prijs. Een game als God of War is immers ook niet veel langer en ook dat is altijd de moeite waard geweest. Het ding is echter dat het heel erg van jou als speler afhangt.

Ik heb expres de tijd bijgehouden tijdens mijn speelsessie – iets wat ik normaal nooit doe – en dat gaf na de laatste scène een tijd van rond de zeven uur aan. Zeven uur, dat is niet heel lang, maar dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe je de game hebt gespeeld. Heb ik als een gek van het begin naar het einde gerend of heb ik ieder hoekje uit zitten pluizen? Zaken die in de review kort naar voren komen, maar die pas echt goed toegelicht kunnen worden in een aparte artikel, zodat hier geen verkeerde interpretatie over ontstaat.

Om maar gelijk duidelijk te zijn, ik heb de game op m’n dooie gemak zitten spelen. Ik heb in veel (niet alle) kamers rond zitten kijken op zoek naar collectables en meer. Daarnaast heb ik ook geregeld even een moment genomen om te genieten van die fenomenaal ingevulde omgeving qua details. Ook had ik de game afgelopen vrijdag al in huis en met een embargo dat op vandaag stond heb ik allesbehalve haast gehad om de game uit te spelen. Kortom, ik had alle tijd en heb dat ook genomen, maar dan nog kom ik op slechts zeven uur spelen uit.

Ja, als je iedere kamer gaat uitpluizen op zoek naar collectables tik je wellicht nog wel de acht of negen uur aan, maar is dat een goede manier? Nee, eigenlijk niet. Een game moet jou aan het spelen houden voor een goed aantal uur en door nu de collectables erbij te betrekken wordt de daadwerkelijke speelduur verbloemt. Die collectables zijn geinig, maar daar speel je de game niet voor. In die zin is de game zeker aan de korte kant en het had ook zeker langer gekund met het oog op latere ontwikkelingen in de game. Die laat ik nu voor wat het is anders ga ik spoilen en daar is helemaal niemand bij gebaat.

Gevechten en moeilijkheidsgraad

Ik begrijp overigens wel waarom Ready at Dawn zegt dat de game richting de tien uur spelen is. Ze hebben meerdere malen laten vallen dat de game moeilijk en intens is, maar daarmee onderschatten ze de gamers. Roy liet in zijn preview doorschemeren dat de game wat aan de moeilijke kant is, maar dat is heel erg speler afhankelijk. Ik heb namelijk nauwelijks moeite gehad om de game uit te spelen. Natuurlijk, ook ik legde weleens een keer het loodje, maar als ik dat bij elkaar op tel over de gehele game kom ik amper op tien uit. Ik speelde de game op de normale moeilijkheidsgraad.

Als je op hard gaat spelen zal de game natuurlijk nog wat uitdagender zijn wat je wellicht meer tijd zal kosten. Toch komt het op je eigen kunnen neer en als Ready at Dawn zegt dat ik veel dood ga (zie onder andere het interview met Andrea Pessino) dan verwacht ik dat ook. Maar niets bleek minder waar, want het uitspelen heeft mij in die zin relatief weinig moeite gekost. Doodgaan en stukken opnieuw spelen, ja dat zorgt voor een langere speelduur, maar ook dat moet niet een kunstmatig middel zijn om de speelduur op te rekken.

Op basis daarvan kunnen we een eigenlijk hele simpele conclusie trekken en dat is dat de game te kort is. De grote ‘maar’ daarbij is wel dat de game zo goed in elkaar is gezet dat je na het uitspelen opnieuw zal beginnen. Ik kan hier niet voor iedereen spreken, maar ik acht de kans groot dat je aan een tweede playthrough begint en dan wellicht voor een hogere moeilijkheidsgraad kiest. Daarnaast bevat de game ook leuke trophies en als je die allemaal wilt halen dan is een tweede playthrough sowieso niet gek. Aan de andere kant kan je ook gewoon scènes uit bepaalde hoofdstukken opnieuw spelen om specifieke collectables alsnog te pakken te krijgen.

Moeilijke keuze

Het is zeer goed voor te stellen dat je voor een dilemma staat, want je wil aan de ene kant graag het avontuur beleven dat de game je brengt, maar aan de andere kant geef je die zeventig euro liever aan een game uit waar je drie keer zolang mee bezig bent. Uiteindelijk gaat het toch om jouw eigen keuze en welke dingen je belangrijker vindt. Ja, de game is kort en dat is echt heel jammer, want dat wekt een discussie op die eigenlijk de game overschaduwt en dat verdient de game an sich absoluut niet.

Als je de game koopt dan zul je sowieso een prachtig avontuur gaan beleven waar je enorm van gaat genieten. Maar weet wel dat als jij op een zaterdagochtend begint dat de kans groot is dat je zaterdagavond het einde ziet. Dat is helaas een feit en daar valt verder weinig aan te doen. De speelduur oprekken kan natuurlijk, maar rechtvaardigt dat een aankoop alsnog voor jou? Dat is de vraag die je zelf moet beantwoorden.