Vorig jaar kondigde Sony tijdens de GDC (Game Developers Conference) Project Morpheus aan en sinds de E3 vorig jaar is het eigenlijk wat stil. Tot op vandaag, want Sony heeft eerder vannacht namelijk een presentatie op de GDC 2015 gehouden en daar zijn een hoop nieuwe details bekendgemaakt evenals dat er een nieuw prototype werd onthuld (zie hierboven).

Als eerste de release, een consumentenversie zal in de eerste helft van 2016 gaan verschijnen. Sony was niet concreet over de releasedatum evenals prijs, dus dat is nog even afwachten. Wellicht dat we daar tijdens de E3 of anders tijdens de GDC 2016 meer over horen.

Sony gaf tijdens de presentatie aan dat ze met Project Morpheus een beleving willen creëren dat de speler zich echt bevindt in de wereld van een game. Om dit zo goed mogelijk te benaderen hebben ze een nieuw prototype ontwikkeld dat dichterbij het doel komt. De twee voornaamste verbeteringen zijn een betere ‘tracking’ nauwkeurigheid en een betere visuele ervaring.

Hieronder een overzicht van de belangrijkste veranderingen:

  • OLED scherm – In plaats van een 5 inch scherm heeft het nieuwe model een 5.7 inch scherm. De resolutie is 1920 x RGB x 1080 en het nieuwe scherm vergroot het gezichtsveld en zet lage persistentie in. Verder wordt de motion blur teruggedrongen.
  • 120hz refresh rate – Het vorige model had een refresh rate van 60hz, dat is nu verdubbeld. Dat betekent dat games voor Project Morpheus gerenderd kunnen worden op 120fps.
  • Superlage latency – De vertraging tussen input en weergave is teruggebracht tot minder dan 18 miliseconde, wat de helft is ten opzichte van het vorige Morpheus model.
  • Meer accurate tracking – Om de positie te volgen en meer precies te maken zijn er drie extra LED lichten aan de headset toegevoegd. Eén voorop en twee aan de zijkant. in totaal zijn er negen LED lichten aanwezig voor de beste 360 graden tracking.
  • Gebruiksvriendelijk ontwerp – De headset is nu veel gebruiksvriendelijker, waardoor hij gemakkelijker op en af te zetten is. De headset heeft slechts één hoofdband, met daarbij een snelle loslaat knop. De band kan het gewicht van de headset aan, waardoor je geen druk op je hoofd en gezicht voelt. Andere componenten zijn aangepast, waardoor de headset lichter is en dus meer comfortabel.

Op de E3 zal Sony in ieder geval meer bekendmaken over de headset en er zal ongetwijfeld ook het één en ander aan nieuwe VR games aangekondigd worden.