Als er één multiplayer niet goed werkte bij de lancering dan was het die van Battlefield 4 wel. Er was lag, slechte netcode, bugs en meer waardoor de ervaring online grof verstoord werd. Niet ideaal voor een titel die vooral draait om dit onderdeel. De singleplayer was een stuk meer afgerond, maar daar had je een vervelende bug in verband met het saven waardoor je jouw voortgang kon verliezen.

Battlefield 4 was ver van een slechte game, maar dit waren allerlei punten die eigenlijk niet in de game mochten zitten bij de lancering. Je mag als consument een degelijk product verwachten en niet een soort auto, waar gaandeweg alles vanaf dondert wat er later weer opgezet moet worden. Afijn, dat was toen en we zijn nu in het heden. Het heden is Battlefield: Hardline en volgens lead multiplayer designer, Thad Sasser, gaat het nu wel goed vanaf het begin.

Sprekend met GameSpot vertelde Sasser dat op basis van de afgelopen twee betatests alles een stuk vloeiender zou moeten verlopen. Ze zijn er dan ook van overtuigd bij Visceral Games dat de problemen van Battlefield 4 niet worden herhaald met Battlefield: Hardline. Hij gaf verder aan dat hun inzet werd beloond en dat de meest recente beta zonder veel problemen verliep. De problemen waar ze tegenaan liepen hebben ze inmiddels verholpen.

“You can clearly see our efforts have paid off with the stability of the most recent beta; the beta we just had was pretty smooth. Obviously we expected to collect some problems, and we did. We found a number of interesting issues that we’ve since addressed and fixed; crashes and so on, particularly on the PC client,”

Thad Sasser sloot af met dat ze veel geleerd hebben van de beta’s en dat ze daarop verder hebben gebouwd samen met het werk dat DICE Los Angeles heeft verricht met Battlefield 4’s Community Test Environment. Op deze manier hebben ze de feedback en input vanuit meerdere kanten gebruikt om de game beter te maken. Battlefield: Hardline verschijnt volgende week voor onder andere de PlayStation 3 en PlayStation 4.