Een gebruiker op Reddit heeft zijn verhaal gedaan over zijn ervaring met Sony en zijn gehackte PlayStation Network account. Zijn eigen PlayStation 4 is gedeactiveerd op zijn PSN-account door de hacker en er is vervolgens voor ruim $600 aan content gekocht door de dader. Sony’s klantenservice ziet de ernst van de zaak niet in en vertelde hem vervolgens dat ze geen terugboeking kunnen doen.
Dit is natuurlijk al erg genoeg, maar daar blijft het niet bij. Doordat de hacker zijn PS4 heeft gedeactiveerd en met de gelinkte credit card $600 heeft uitgegeven, is de maximale terugboeking die Sony kan maken slechts $150. Dit omdat het bedrag dat je maximaal in je PlayStation Network portemonnee kunt hebben gelimiteerd is tot $150. De gelinkte credit card is iets waar Sony geen verantwoordelijkheid voor neemt en dus is alles boven de $150 als het ware ‘verloren’.
Nu zou je dit in perspectief kunnen zetten dat het inderdaad niet Sony’s verantwoordelijkheid is wanneer er fraude wordt gepleegd, maar die van de credit card maatschappij. De gebruiker wordt alleen vertelt dat mocht hij contact opnemen met zijn credit card maatschappij, Sony zijn account zal blokkeren. Dit is iets wat Sony vaker heeft gedaan, de gebruiker krijgt dan wel zijn geld terug, maar zal zijn PSN-account volledig verliezen. Dit is natuurlijk erg cru en een eigenlijk belachelijke policy. Met een geblokkeerd PSN-account raakt hij namelijk alles kwijt, aankopen, trophies, savegames etc.
Om de situatie nog erger te maken, heeft de gebruiker de komende zes maanden geen toegang tot zijn account. Doordat de hacker zijn PS4 heeft gedeactiveerd en zijn of haar eigen PS4 geactiveerd heeft, zal de gedupeerde zes maanden moeten wachten tot er een nieuwe PS4 geactiveerd kan worden.
Een Sony vertegenwoordiger zou momenteel naar de situatie aan het kijken zijn. Maar dit is pas nadat het verhaal van het slachtoffer viral is gegaan. Het bewijst namelijk maar al te goed dat de huidige policy die Sony hanteert aan alle kanten lek is.
Vind het persoonlijk stom om een creditcard op mijn ps4 te zetten. Laat staan zonder veiligheidscode
Had hij z’n credit card maar direct moeten blokkeren, of gewoon Sony’s bevoegdheid moeten blokkeren.
Dit is voer voor goede afvocaten!!
Aansprakelijk stellen die Jappen!!!
@94.215.29..xxx: wat een belachelijke kindse opmerking maak jij zeg. Sony bied toch aan om credit kaart te koppelen aan je account. Dan hoort Sony er ook voor te zorgen dat dit betaalmiddel veilig gebruikt kan worden. Ik vind dus in weze dat Sony aansprakelijk is.
Hmm ps4 verkopen en geld investeren in nieuwe videokaart? Zou een optie zijn.. En ga sws geen ps plus meer kopen, gezeik om tw moeten betalen om af en toe even een potje gta online te kunnen spelen, daar betaal ik geen €50 extra voor…
Mooie anti Playstation reclame op een PSX forum dit
Je mag er wel van uit gaan dat als je ergens met een credit card betaalt, dat je gegevens dan veilig zijn bij die winkel (in dit geval PSN).
Het is de schuld van Sony dat zijn creditcard misbruikt is, dus moet Sony ook alle verantwoordelijkheid nemen.
@Timon: We zijn geen propaganda kanaal. Slecht of negatief nieuws over/rondom Sony delen we ook.
Wel triest van sony dat ze eigenlijk zeggen dat je pech hebt, volgende x maar geen creditcard koppelen dus wat ik ook eigenlijk wel dom vind na alle hacks en ddos aanvallen…
@Rastapopulos: lol
Credit card problemen en of fraude hoort bij die maatschappij. Als jij je security instellingen en paswoorden niet grondig controleert is dit jouw fout. Sony moet hier inderdaad niets terug betalen want dat is voor visa of mastercard.
Visa kaart blokkeren heeft geen enkele invloed op jouw account en kan altijd veranderd worden.
Wat een jankverhaal van die gast, die had duidelijk zijn eigen zaakjes niet op orde.
@92.69.232..xxx: inderdaad…
ALS het waar is.
Wie zegt dat ie niet zijn console shared met iemand die achteraf toch niet te vertrouwen is.
Een verhaal is snel genoeg in elkaar gezet en gepost.
Dit gaat idd nergens over. Bij microsoft is alles, om eerlijk te zijn, veel beter geregeld met dit soort zaken. Jammer van sony omdat ik de ps4 prefereer.
goh ik reageer maar zie geen reactie
@Dragonborn: hoezo jammer van Sony? Sony geeft je de mogelijkheid om in je account aan te geven dat elke aankoop uit de store met een pincode moet worden bevestigd. Als je dat niet instelt zeker als je er een creditcard aan hebt hangen ben je zelf nalatig geweest. Neemt niet weg dat, als dit verhaal klopt hij,natuurlijk weer toegang tot zijn eigen account en aankopen moet krijgen van Sony. En dat zal echt wel gebeuren als dit verhaal klopt. Sterker nog daar heeft Sony gewoon een voorziening voor, die bestaat eruit dat je via het mailadres die je ooit hebt gebruikt om je account aan te maken de boel kan herstellen. Dus nogmaals als dit verhaal klopt zal Sony dat echt wel doen.
@Dreamingman:
Je bent gewoon achterlijk als je het niet laat blokkeren.
Dus als jij je bankpas met pincode verliest, laat jij je pas niet blokeren, maar ga je pas stappen ondernemen als je merkt waneer je een hoop geld kwijt bent.
Dus ik vind jouw opmerking wederzijds een belachelijke kindse opmerking.
Bullshit, je kan steeds activeren indien er geen enkel systemen actief is
@85.166.141..xxx: Als jij dom genoeg bent om zo slordig met je CC om te gaan….
@yannickvanloon: Heb jij nog een PS4 eigenlijk of kom je gewoon op elk bericht bashen……
@Flaming_Kaiser: Het heeft geen leven , en kan geen Hobby vinden die gast dus komt die ons maar pesten
@92.69.232..xxx:
Oeh dat van die pincode wist ik niet eens haha. Zal daar eens naar kijken. Bedankt voor de melding 😉
@MCLERC: ja idd wahaha, nee kijk nu meer series, ben meeste tijd met vrienden en moet veel aan school doen vandaar hahaha…
@MCLERC: Ik ben het in dit opzicht wel met je eens.
@86.80.103..xxx: Gebruik lekker ideal supersnel zonder de risico’s. Of koop lekker die kaartjes dan weet je zeker dat het goed zit.
@yannickvanloon: Dus dan reageer je als een kip zonder kop , zou maar andere serie;s gaan kijken en normale vrienden zoeken 😛
@Flaming_Kaiser: Mijn visa staat gekoppeld kijk elke week wel een paar x na mijn saldo evenals paypal je weet maar nooit
@megafire777: serieus ? ga je nou commentaar geven op de handelingen van die jongen ? het is die hacker zijn schuld dat hij alles kwijt is/raakt en sony ze schuld dat hij het niet fatsoenlijk terugkrijgt.
Vreemd verhaal. Hoe is de hacker aan de inlog gekomen? Hoe heeft hij zijn creditcard gegevens verkregen? Hoe heeft de hacker de PS4 gedeactiveerd? (als het extern gebeurd is, kan dit alleen via de website en kun je gewoon opnieuw activeren via de PS4 zelf, hoef je niet voor te wachten).Klinkt alsof het slachtoffer iemand via Shareplay toegang heeft gegeven of een account shared met iemand. Indien dat het geval is, heeft hij zoals vele dombo’s zomaar iemand gekozen. Als dit het geval is, ligt de verantwoordelijkheid gewoon bij het slachtoffer, Sony kan er ook niets aandoen dat een dombo zijn account met iemand deelt die niet te vertrouwen is! Ik vind het dan zelfs schandelijk dat het slachtoffer zo debiel doet door Sony zwart te maken. Mijn account is ook ooit gehacked en Sony heeft het toen super netjes opgelost. (ik had nog een toegoed op PSN staan en dat heeft de hacker weten te verbrassen aan DLC die ik niet gebruik, sony heeft het 2 dagen later gewoon terug gestort) bij vrienden ook, dus geloof zelf niet dat het aan de policy van Sony ligt en vind dit artikel van PSX ook wel heel vreemd. Jullie suggereren dat de policy onlogisch is van Sony, maar krijg geen feiten en/of punten waarom het onlogisch is. Gaarne dus meer details zodat we zeker weten of nu Sony onlogische policies hebben of dat het slachtoffer gewoon een dombo is!
@Dragonborn: wat, denk je echt??? No way, een maat van me werkt bij Microsoft tbv dit soort dingen en echt daar gaat het op precies de zelfde manier en als ik hem moet geloven geven ze daar heel weinig slachtoffers hun geld terug.
@109.139.161.xxx:
dit
Lekker boeiend allemaal, wie zegt dat het geen opzet is? Fraude van zijn kant? Leuk hoor interessant zijn met je creditcard.
We weten allemaal dat de (telefonische) “service” van Sony niet echt bijzonder is, ze proberen je al snel af te schepen met een of ander lulverhaal
Aan de ene kant is dat te begrijpen, de meeste “hacks” komen natuurlijk door gamesharing, niet iedereen is te vertrouwen, maar om een paar rottientjes te besparen geven sommige hun inlog wel makkelijk aan een “vriend” en dan blijkt dat ze “gehackt” zijn
Een ding snap ik niet helemaal, toen ik mijn 2e PS4 kocht en daar mijn account op zette moest ik toch echt mijn credit card beveiligings code opnieuw invoeren en zonder die code zou mijn credit card direct gewist worden van mijn account
Mochten ze hem toch op 1 of andere manier kunnen gebruiken dan zou Sony eigenlijk even moeten nakijken vanaf welk IP adres de PS4 online is en waarmee de aankopen gedaan zijn
Begrijp niet helemaal wat nu het probleem is. Een account “hacken” bestaat sws niet tenzij de systemen van Sony gehackt zijn en alle wachtwoorden weer op straat liggen. Dit is niet zo anders hadden we dit wel geweten (dit is uiteraard een aanname).
Dus dan moet men op een andere manier achter het wachtwoord zijn gekomen, pishing, game sharing, slecht wachtwoord, op malafiede websites inloggen, dezelfde inlog gegevens voor verschillende diensten. Dat noem ik niet hacken maar oer dom van de eindgebruiker. Is dit een verantwoordelijkheid van Sony? Lijkt me niet.
Daarbij als Sony zomaar elke aankoop ongedaan gaat maken is dit super fraude gevoelig. Ik doe voor 600 E aankopen, trek me inet stekker eruit en zeg dat ik gehackt ben.
Mocht uit onderzoek blijken dat er echt fraude is gepleegd dient de eindgebruiker aangifte te doen en contact op te nemen met de CC maatschappij of bank, volgens mij is dan nog Sony niet aansprakelijk (tenzijn ze zelf gehackt zijn natuurlijk).
Maaaaar in het oog van service of goodwil richting je klant kun je natuurlijk wel iets doen om ze tegemoed te komen….
@Peter01: het is zeker weten de hacker zijn schuld. Maar feit blijft dat de persoon in kwestie te weinig aan beveiliging gedaan heeft.
Ik denk dat Sony best wel zou willen helpen maar er geen bewijs is voor de echtheid van de diefstal.
@megafire777: daar ben ik het niet mee eens. als ik mijn gegevens (wat voor soort gegevens dan ook) bij een bedrijf invul om er aankopen of wat dan ook mee te doen, dan moet dat toch gewoon goed beveiligd worden ?
@Dreamingman: is nog altijd op eigen risico slimmert
@Crazygohan: ja, dat zet wel aan tot nadenken…
Misschien toch maar eens gaan betalen via iDeal?
@Peter01:
En als jij je inloggegevens op het net zet, wie is dan verantwoordelijk?
Zeg niet dat dit slachtoffer dit gedaan heeft, maar als het geen grootschalige hack is geweest bij Sony is alleen deze persoon ‘gehacked’, dat de ‘hacker’ dan achter de inloggegevens is gekomen lijkt mij dan niet Sony’s schuld…
@Blasphever:
iDeal? Is de Reddit poster een Nederlander dan? Zo nee dan zou die dus niet kunnen betalen met iDeal en credit cards zijn in de US nogal gemeengoed.
Overigens hou ik er sowieso niet van om automatisch betalingen te laten doen, automatische incassos, auto betaling van Paypal of CC, vind het allemaal niet zo fijn. Zet er zelf wel geld op en dat is iets wat men wel gewoon kan doen in de US, niet je CC koppelen, maar wel je CC gebruiken om centen in je wallet te proppen…
@Dreamingman:
Ja, helemaal mee eens, maar zijn alleen zijn credit card gegevens ontfutselt of heeft de ‘hacker’ toegang tot het account van het slachtoffer weten te krijgen?
Aangezien zijn PSN account geblokkeerd is en het verhaal ons verteld dat ze op zijn PSN account zijn aangeschaft zijn de CC gegevens dus prima veilig. Uiteraard kan je bij de gegevens van de gekoppelde betaalmiddelen als je in iemands anders account zit rond te neuzen. Overigens kan je niet het volledige CC nummer zien, dus, nogmaals, de CC gegevens zijn veilig.
Wat ik mij gewoon afvraag is hoe men de accountgegevens van alleen deze persoon heeft weten te bemachtigen, lijkt me niet via een hack bij Sony, dus men is er op een andere manier aan gekomen. Zou dat dan niet de verantwoordelijkheid zijn van het slachtoffer zelf?
Overigens vind ik wel dat Sony misschien kan inzien via welk IP de aankopen gemaakt zijn en of ze dan niet verhaal kunnen halen op de ‘hacker’ oid.
@Peter01: als je je gegevens invult bij een bedrijf dan is het aan jou om een goed wachtwoord te maken en deze niet door spelen enzovoort.
Het bedrijf mag niks met je account doen. Alleen zorgen dat het aangepast kan worden door jou en toegankelijk voor je is.
Dan hebben we daarna nog steeds het feit dat als je dan een credit card of debit card op je account zet dat je een meestal laat staan niet altijd een veiligheidscode moet ingeven/instellen om te verifiëren je de eigenaar bent.
Met andere woorden. Als je een credit card op je eigen PSN zet zonder verificatie code dan ben je niet slim bezig. Gehackt of niet.
En wel heel toevallig dat de desbetreffende persoon als enige gehackt is. Maar dat terzijde
@213.73.179.xxx: hij heeft zijn gegevens toevertrouwd aan een bedrijf, een groot bedrijf. een van de grootste zelfs.
als die het dan in dit geval (met dit bedrijf) weer voor elkaar krijgen geen goede beveiliging te hebben wie zijn schuld is het dan ?
@megafire777: wie zegt dat ie trouwens geen goed wachtwoord heeft gemaakt ? en zelfs al heeft ie geen of een slecht wachtwoord aangemaakt dan moeten mensen er nog met hun klauwen afblijven.
als ik vijftig euro op de keukentafel laat liggen bij een stel vrienden die ik vertrouw, en dat geld word vervolgens gejat omdat mijn vrienden niet goed het slot op de deur doen, dan is dat niet mijn schuld.
@213.73.179.xxx: @megafire777: bovendien lees ik dat zijn account gehackt is en niet zijn creditcard. als zijn account al een goed wachtwoord heeft waarvoor dan nog een wachtwoord erbij ? als je het niet opschrijft kan je het vergeten. en als je het wel opschrijft dan kan iemand het wachtwoord vinden of je raakt het kwijt of allebij. iemand word bestolen en het is zijn schuld omdat hij geen extra wachtwoord in wil stellen ? wat is dat voor logica ? we hebben al een miljoen wachtwoorden voor een miljoen dingen. als iemand wil vermijden er een bij te krijgen snap ik dat best. sterker nog ik geef hem groot gelijk.
@Peter01:
Wat voor een beveiliging stel jij dan voor zodat anderen niet bij jouw account kunnen als de servers van Sony niet gehacked zijn maar het account van alleen die ene persoon?
Als user koppel je zelf je credit card er aan en je weet dat die dan gecharged wordt als je aankopen doet op je PSN account. Als jij naar een vriend(in) gaat en daar inlogt op die PS4 en daar een game koopt, hoe moet Sony dan weten of dat wel of niet okay is? Er is nml. geen verschil te zien of jij het nou zelf was op een andere PS4 of dat het iemand was die aan jouw login details is gekomen…
Men zou het op kunnen lossen door de CCV code niet op te slaan op het account en daar steeds om vragen of om een SMSje te sturen naar je met een code, maar dan is het gemak van automatisch betalen ineens helemaal weg. Ik zie niet in hoe een bedrijf dit nou op kan lossen zonder een extra stap te doen.
PS. Overigens staat in Reddit artikel nu een update dat Sony er achter gekomen is dat de dief zijn PS4 in Europa staat en de gebruiker daar niet vandaan komt, etc., etc. en dat het nu netjes opgelost is.
@213.73.179.xxx: er word nu een verhaal bijgehaald waar ik geen hol van snap (de eerste paragraaf) . en nog een ander verhaal. dat verhaal zou er alleen van op toepassing zijn als hij die hacker er op had gelaten. zo ging het dus niet. die gast brak in bij zijn account en omdat hij geen tweede wachtwoord had is het zijn schuld dat er voor 600 dollar aan shit bij hem gejat is ?.
ik kan er met mijn hoofd niet bij dat mensen het slachtoffer hier de schuld geven omdat hij maar een wachtwoord had. als ik mijn gegevens toevertrouw aan een bedrijf is het niet onredelijk om te denken dat mijn gegevens daar veilig zijn. en al helemaal bij een bedrijf als sony.
het maakt eigenlijk niet eens wat uit wie zijn schuld deze diefstal nou is voor dit argument van mij. ik probeer te zeggen dat je je gegevens moet kunnen toevertrouwen aan een gigantisch bedrijf als sony. zo onredelijk is die aanname van mij toch niet? en wat de diefstal zelf betreft, die hacker had ongeacht de hoeveelheid wachtwoorden gewoon met zijn hebberige rattenklauwtjes van een ander zijn geld af moeten blijven. dit is gewoon “victim blaming” bijna pcies hetzelfde toen dat jennifer lawrence en kate upton hun naaktfotos gejat werden. MET DE NADRUK OP BIJNA!!!!!!!!!!!!!
@Peter01:
Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor de inloggegevens, dat is wat 213.73.179.xxx zegt.
En dat mensen al heel veel andere wachtwoorden hebben kun je Sony niet kwalijk nemen.
Op miljoenen PSN accounts gebeuren dit soort dingen.
Ook X-box -live is hier niet vrij van.
Dit hele verhaal is gewoon Sony bashen, niet meer en niet minder.
@MCLERC: Erg verstandig dat je het toch even checkt ik heb ideal dan hoef ik niks achter te laten net zo makkelijk.
@Peter01: Maar wat is je punt? Hij heeft een makkelijk wachtwoord,deelt zijn account, zelfde wachtwoord voor alles? Ik kan me niet voorstellen dat iemand zomaar een willekeurig PSN account hackt en zijn wachtwoorden vindt. Wie zegt trouwens dat de fout bij Sony ligt dit is weer een duidelijk vorm van bashing op een bedrijf terwijl je niet weet hoe of wat er gebeurt is.
@Rastapopulos: Goed gezegd!
@Rastapopulos: Goed gezegd!
OT: Shit happens…
Een aantal reacties hier zijn weer van een tenenkrommend laag niveau en dat is jammer.
Ik weet ook niet precies hoe de hack gebeurd is, misschien had hij als wachtwoord de naam van de hond. Overigens kun je dan twisten over de definitie van het woord ‘hack’ en ‘hacker’, maar laten we dat achterwege laten. Zijn account is gehacked. Een ander heeft toegang ertoe terwijl dat niet zou moeten.
Diegene heeft voor 600 dollar aan spullen gekocht. Met de spullen is niets mis, deze zijn onbeschadigd. Toch weigert de winkel de spullen terug te nemen, terwijl duidelijk aantoonbaar is dat deze met een gestolen account zijn aangeschaft.
Sony kan dit natuurlijk zeer eenvoudig doen, door de ‘nieuwe’ PS4 te deactiveren kunnen ze op afstand deze gekochte content uitschakelen en de koop effectief terugdraaien. Dit weigert Sony en Sony verwijst naar de credit card maatschappij.
Dat kan, die kan deze aankoop inderdaad terugdraaien. Maar, dan wordt het geld weer afgeschreven van Sony’s bankrekening en heeft de koper effectief een betalingsachterstand. Dat accepteert Sony niet en sluit dus je hele account af als je dit doet.
De discussie die hier gevoerd wordt over wel/niet goed beveiligd wel/niet dit of dat is onzin. Sony kán zeer eenvoudig helpen met minimale inspanning maar kiest er bewust voor om dit niet te doen.
Ik vind dit vergelijkbaar met een slachtoffer maar laten liggen omdat je geen EHBO-diploma hebt of een agent die een straatrover maar laat lopen omdat zijn dienst erop zit. Er zijn altijd zoveel redenen te verzinnen om maar niet een helpende hand toe te steken op wat voor manier dat ook. Kijk maar eens goed in de spiegel en hoop dat iemand jou wel wil helpen als jij echt een probleem hebt.
Laatst ook een auto met ouderen mensen midden op een kruising: de auto deed het overduidelijk niet meer en die mensen durfden niet goed uit te stappen, uiteraard. Iedereen toeteren en boos zwaaien en de auto erlangs drukken. Ben maar even uitgestapt en heb de auto veilig naar de kant geduwd en de ANWB voor ze gebeld. Dit is wel de cultuur tegenwoordig, ikke ikke ikke en de rest kan stikken… Terwijl gewoon even helpen zó makkelijk is.
@Peter01:
Nee dit is geen victim blaming joh. Wat ik je simpelweg duidelijk probeer te maken is dat als iemand jouw wachtwoord op wat voor manier dan ook weet te bemachtigen Sony daar verder weinig aan kan doen.
Jij hebt het maar over je gegevens toe vertrouwen aan Sony, vertel mij dan eens wat Sony zou moeten doen om ervoor te zorgen dat niemand ooit jouw wachtwoord weet te achter halen?
Dat kan nml. niet! Als jij je wachtwoord aan iemand anders weggeeft of je gebruikt hetzelfde wachtwoord op meerdere sites dan kan iemand daar misbruik van maken terwijl Sony toch echt nog steeds je gegevens netjes behandelt.
Dat is wat ik bedoel. En nee, ik zeg niet dat dit gebeurd is, we weten dat niet, staat nergens vermeld ook of zo, we weten alleen dat iemand op die gast zijn account heeft weten in te loggen. Aangezien het alleen van die ene gast is gebeurd is Sony dus niet gehacked, maar heeft iemand de inloggegevens via een andere weg weten te bemachtigen.
Verder maakt het niet zo uit of die gast zelf onveilig met zijn inloggegevens is omgesprongen ja of nee, ik vind dat Sony best kan helpen hier mee. De digitale verkopen terugdraaien, de PS4 deactiveren van de ‘hacker’ en zijn credit card betalingen terugdraaien.
En als ik de update lees bij dat Reddit artikel is zoiets ook gebeurd!
Wat echter onzinnig is, is om Sony te beschuldigen dat ze onvoorzichtig met onze gegevens omspringen wat in dit geval dus helemaal niets er mee te maken heeft.
@213.73.179.xxx: @Flaming_Kaiser: @82.74.156..xxx:
iedereen schijnt van mening te zijn dat dit sony bashing is. dat bedoel ik er iet mee. ik zeg alleen dat die jongen zijn gegevens moet kunnen toevertrouwen aan een van de grootste electronica bedrijven ter wereld!!!!!!!!!!! en ik zeg ook dat het die jongen zijn schuld ook niet is.!!!!!!!!! @RvD: en jij hebt een zeer goed punt.
@85.166.141..xxx:
laten we het trouwens eerst even op en beschaafde manier af proberen te handelen ipv meteen een rechtszaak beginnen.
ben jij amerikaan ofzo dat je meteen wil aanklagen ?
@RvD: maar pas maar op want straks word jij ook voor sony basher uitgemaakt. daar zijn sommige mensen hier een beetje expert in.
@RvD: Slaat de spijker op zijn kop +1!!
@Peter01: Lmao idd
@94.214.152.xxx: das de eerste keer hier dat iemand het met mee eens was lol (dit topic)