Review: Final Fantasy Type-0 HD – Soms worden er in Japan rare keuzes gemaakt en één van die keuzes was om Final Fantasy Type-0 niet buiten het land uit te brengen. Deze PlayStation Portable game was voorbehouden aan het Japanse volk en de fans in het Westen keken in 2011 met lede ogen toe om te constateren dat dit pareltje niet gespeeld kon worden. Maar nu, een jaar of vier later, is daar Final Fantasy Type-0 alsnog. Ditmaal als HD heruitgave voor de PlayStation 4 en dat beviel ons wel.

Klas 0

De vredige wereld (Orience) van Final Fantasy Type-0 HD wordt bruut verstoord als het ene land het andere aanvalt en daarbij het kristal voor magie blokkeert. Binnen de kortste keren dreigt het verdedigende land het onderspit te delven, totdat de leden van klas 0 om de hoek komen kijken en korte metten maken met de vijand. Vreemd genoeg kunnen zij wel hun magie gebruiken, terwijl de bron daarvan toch echt was afgesloten. Het is overigens maar goed dat magie gebruikt kan worden, want vrij snel na het starten van de game kom je in een arena tegenover een forste tegenstander te staan, die je zonder magie niet zomaar uit kan schakelen.

Een druk, energievol en spannend begin voor een Final Fantasy game en dat smaakt direct naar meer. Maar na de introductie zakt het tempo wat in, want je gaat naar de Academia, het leercentrum voor de inwoners van het land. Als klas 0 student ben je bevoorrecht, ervaren en de rest kijkt bovenal behoorlijk naar je op. Je behoort tot de meest getrainde en ervaren studenten die aan de basis lagen voor een nieuwe opleiding. In het centrum komt de rustieke stijl van Final Fantasy op momenten als vanouds weer bovendrijven, waarbij je in het centrum rond kan wandelen, met Jan en alleman kunt spreken en natuurlijk nieuwe ontdekkingen kunt doen met betrekking tot de gameplay.

Maar je bent en blijft lid van klas 0 en die zijn er voor getrained om missies aan te nemen en de vijand een kopje kleiner te maken. Al snel word je er dus op uitgestuurd om een reeks aan missies te voltooien die behoorlijk variëren. Tussen de missies door spreek je met diverse personages in het centrum om daar zijmissies van aan te nemen en meer. Langzaam maar zeker bouwt het geheel zich op om daarbij steeds interessanter te worden. We moeten hierbij wel opmerken dat het verhaal aanvankelijk een beetje een onduidelijke bedoeling is, maar die nevel trekt op een gegeven moment weg.

De club van 14

Zodra deze nevel is weggetrokken, zal je zowaar merken dat het een uitstekende game is geworden als compleet geheel. Klas 0 bestaat uit 14 verschillende personages en die kan je allemaal onder handen nemen in gevechten en hierbij zien we ook gelijk een ander systeem in de gameplay. Je kunt per missie in totaal drie personages inzetten, maar deze kan je op ieder moment wisselen voor een ander, evenals dat een ander sowieso bijspringt als iemand van je huidige team het loodje legt. Het interessante hierbij is dat ieder personage zijn eigen stijl en mogelijkheden in combat heeft en dat dit individueel van upgrades is te voorzien naarmate je een hoger level bereikt.

Door dit gegeven is elk personage voorzien van enige diepgang en uiteraard ontbreekt het ook in Final Fantasy Type-0 HD niet aan een enorme hoeveelheid mogelijkheden om je personage ‘af te stellen’. De game kent in die zin ook zeker een traditionele RPG-opzet, waarbij de random encounters in het continent Orience niet geschuwd worden. Maar welke vijand je ook treft, alle gevechten zijn realtime, waardoor het tempo er lekker in zit. Met de variatie in personages – waarbij het verstandig is om ze gelijktijdig te levelen – is ieder gevecht anders en dat maakt het sowieso een stuk leuker. Ook als er onverhoopt een moment aanbreekt waarop je genoodzaakt bent om te gaan grinden.

Deze club van 14 personen is eigenlijk een soort elitegroep die al het gevaar aanpakt om de vrede te doen terugkeren. Dat vertaalt zich in de gameplay naar verschillende elementen. Zo doe je verschillende gebieden en steden aan waarbij je tegenover diverse vijanden komt te staan die je aan moet pakken. Als je echter puur om een stad of nederzetting strijdt, komt er nog wat strategie om de hoek kijken, want hierbij kan je manschappen inzetten om vijandelijke troepen aan te vallen. Tegelijkertijd speel jij hier ook een rol bij, want het is hier zoal een kwestie van gebied veroveren ten opzichte van de vijand om de stad of nederzetting te benaderen en deze in te nemen. Je manschappen kunnen hier zeker effectief zijn, maar jij bent als speler degene die de hele boel coördineert.

Up-tempo gameplay

De gameplay is doordat het realtime is behoorlijk snel en dat maakt het behoorlijk fijn om te spelen. De verschillende personages met elk hun eigen mogelijkheden houden de gevechten in ieder geval interessant. Een bijkomend punt is dat de gevechten aanvankelijk misschien wat oppervlakkig lijken, maar het vechtsysteem gaat wat dieper dan dat, waarbij timing een belangrijke factor speelt. Als een geheel is de gameplay van Final Fantasy Type-0 HD eigenlijk best wel een verademing. Het is lekker up-tempo, laat zich redelijk vloeiend besturen en de variatie is alom aanwezig, maar Square Enix raakt hierbij niet de kernwaarden uit het oog. Nog steeds is de game van oorsprong een RPG en die elementen evenals invloeden zijn volop aanwezig, wat het voor de wat meer klassieke liefhebber absoluut ook interessant maakt.

Dit is HD…

Final Fantasy Type-0 HD doet als het om de gameplay gaat niet echt veel verkeerd. Het weet nieuwe elementen te brengen, bevat een lekker tempo en is vooral erg gevarieerd, maar wat wel parten speelt, is de zogenaamde HD-upgrade. Jazeker, de game is voorzien van HD textures, maar daar is gelijk alles mee gezegd. Square Enix heeft het zich uitermate gemakkelijk gemaakt door het hier en daar een beetje van een nieuw likje verf te voorzien, maar mooi kunnen we het niet noemen. Het is op veel momenten nog steeds een lelijke, grauwe bende waarbij de pixels je om de oren vliegen. Halfbakken werk kunnen we het wel noemen en dat is gewoon erg jammer.

Als je een HD-heruitgave doet, zorg dan wel dat je het grafisch ook echt naar een nieuw niveau tilt. Als dit op de PlayStation 3 was uitgekomen, was het nog enigszins oké geweest, maar voor een PlayStation 4 game niet. Ook de animaties zijn zeer beperkt en wat het meest irritante van de game is, is het gare camerasysteem. Op de PlayStation Portable was je beperkt tot één analoge stick, waardoor de camera (wellicht) gedraaid kon worden met de d-pad. Deze wat houterige manier is niet aangepast op de DualShock 4, waardoor de camera alle kanten op vliegt als je deze beweegt en dat is in het heetst van de strijd vrij irritant. Ook de vele laadtijden (hoewel erg kort) zijn eigenlijk overbodig, want de PS4 kan dit gemakkelijk zonder laadtijden aan.

Final Fantasy Type-0 HD is nu eindelijk hier verschenen en hoewel de game grafisch allesbehalve mooi is en de camera bij vlagen tergend irritant werkt, is het wel een degelijke game. Het verhaal en de setting ontwikkelen zich aanvankelijk langzaam, maar als je verder komt, zal je het geheel echt gaan waarderen. De gameplay is daarbij lekker up-tempo, efficiënt en vooral gevarieerd ingevuld door de aanwezigheid van veel speelbare personages. Iedereen die ook maar een beetje interesse had in deze game sinds de release op de PSP, moet dit absoluut proberen. Ja, je moet even langs de kritiekpunten heen kijken en zodra je dat gedaan hebt, zie je de ware kracht van deze titel.

• 14 verschillende personages
  • Veel te doen
  • Realtime vechtsysteem met sterke diepgang