Hideo Kojima is binnen Konami een belangrijk figuur. Niet alleen omdat hij verantwoordelijk is voor de meest succesvolle franchise van de uitgever, maar ook omdat hij tot voor kort Executive Content Officer was bij Konami, een plek in het bestuursorgaan van het bedrijf.

Er speelt echter het één en ander bij de uitgever, want Konami heeft eerder vandaag een persbericht uitgestuurd met daarin de benoeming van een andere persoon voor deze functie. Kojima ontbrak hierbij en kort daarop begon het balletje te rollen.

Zo heeft tot op heden boven Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (en andere MGS titels) de tekst ‘A Hideo Kojima game’ gestaan, maar dat is sinds vandaag aangepast. Zie de afbeelding hieronder met daarbij de verschillen tussen de box-arts en andere uitingen.

VideoGamer heeft vervolgens navraag bij Konami gedaan en daarop volgde de onderstaande reactie:

“As we have already announced, we are shifting our production structure to a headquarters-controlled system, in order to establish a steadfast operating base capable of responding to the rapid market changes that surround our digital entertainment business. Konami Digital Entertainment, including Mr. Kojima, will continue to develop and support Metal Gear products. Please look forward to future announcements.”

Vervolgens is het Kojima Pro Twitter-account de volgers gaan vragen om over te stappen naar een nieuw account, geheel gewijd aan Metal Gear Solid V. Ook de website van Kojima Productions is nu een redirect naar een nieuwe Metal Gear Solid website en links naar Kojima’s Twitter-account zijn niet meer aanwezig op de website. De Kojima Productions website van de studio in Los Angeles bestaat ook niet meer en linkt naar de algemene Konami website. Dat is niet het enige, want ook de naam van die studio is aangepast, zo heet de studio nu Konami Los Angeles Studio.

Een wat merkwaardige gang van zaken op het moment en Konami geeft zelf aan dat het allemaal met herstructurering te maken heeft. Opvallend is en blijft dat de verklaring van Konami aangaf dat Kojima Metal Gear Solid producten blijft maken, dat terwijl hij onlangs aangaf dat het vijfde deel de cirkel rond maakt en dat hij er vanaf stapt. Ook al blijft Konami doorgaan met de franchise, Kojima stopt er na Metal Gear Solid V: The Phantom Pain helemaal mee. Een ander opvallend feit is dat Konami zichzelf noemt als ontwikkelaar van de Fox Engine, terwijl dat toch echt Kojima Productions was.

Wat ook enigszins opmerkelijk is, is de laatste reeks van tweets van Kojima. De berichten zijn op zichzelf niet echt veelzeggend, maar als je alles achter elkaar zet lijkt er een soort boodschap te zijn.

Wat aansluit op het plan van herstructureren binnen Konami is dat hun fiscale jaar op 31 maart afloopt en de nieuwe functies op 1 april van start gaan, het begin van het nieuwe boekjaar. Het lijkt er dus op dat Konami Kojima Productions helemaal absorbeert en het tot één Konami geheel maakt en dat alles wat Kojima Productions heet ten einde is. Of Kojima na het afronden van Metal Gear Solid V: The Phantom Pain betrokken blijft bij Konami is niet duidelijk.

Update 1

Er lijkt inderdaad meer aan de gang te zijn dan een herstructurering. GameSpot heeft op basis van een anonieme interne bron begrepen dat er een situatie is ontstaan tussen Kojima Productions en Konami. Het gevolg hiervan is dat Kojima en zijn management team beperkte toegang hebben tot bedrijfsinternet, e-mails en telefoons. Kojima is daarbij ook beperkt in het promoten van zichzelf samen met de game, wat het verwijderen van zijn naam bij de titel(s) verklaart.

Waar het op neer komt is dat Kojima en enkele teamleden op dit moment nog wel voor Konami werken, maar dan niet meer in vaste dienst. Een soortgelijk werkverband als wat Famito Ueda heeft met Sony voor het afronden van The Last Guardian. Waar dit alles op uit gaat lopen is dat Metal Gear Solid V: The Phantom Pain nog afgemaakt gaat worden en dat nadien het management waarschijnlijk op straat komt te staan.

“After we finish MGSV, Mr. Kojima and upper management will leave Konami. They said their contract ends in December,”

“At a team meeting, Mr Kojima explained that team have to be one and make a good game for fans.”

Tot zover even de laatste informatie. Konami heeft verder niet meer gereageerd, maar dat zal ongetwijfeld komen doordat het momenteel ’s nachts is in Japan. Bij nieuwe ontwikkelingen hoor je het.

Update 2

Konami heeft vanmorgen vroeg een nieuw persbericht uit doen gaan waarbij ze verder niet in detail treden over wat er precies aan de hand is tussen hun en Kojima. Wel verduidelijkt het persbericht de plannen voor de Metal Gear franchise, namelijk dat ze nog meer delen gaan maken. Sterker nog, Konami is al begonnen met het samenstellen van een team om de ontwikkeling te gaan leiden.

Notification Regarding “METAL GEAR SOLID V: THE PHANTOM PAIN”

Thank you for your continued patronage of KONAMI products and services.

The latest title in the METAL GEAR series, “METAL GEAR SOLID V: THE PHANTOM PAIN” (below, “MGSV: TPP”), will be released as planned starting on Tuesday, September 1, 2015 in North America, Latin America, and Europe, followed by Japan and Asia on Wednesday, September 2. Hideo Kojima will remain involved throughout.

In addition, Konami Digital Entertainment Co., Ltd. will continue to develop and distribute top-quality content in the METAL GEAR series following “MGSV: TPP.” We greatly anticipate and deeply appreciate your ongoing support for METAL GEAR.

As the next step in the series, KONAMI has already resolved to develop a new “METAL GEAR” title. We will be conducting auditions for main staff to lead the development. Interested parties are encouraged to contact us to via the recruitment page of the KONAMI official website. If you have any questions or concerns, please submit an inquiry via the “Contact Us” page.