Review: Battlefield: Hardline – Toen Battlefield: Hardline vorig jaar tijdens de E3 werd aangekondigd, liep niet iedereen gelijk over van enthousiasme. Sommige fans konden zich niet vinden in de setting die Visceral Games introduceerde. Hardline zou meer op een uitbreiding voor Battlefield 4 lijken dan dat het een echt op zichzelf staande game zou zijn. Nadat wij inmiddels uitgebreid met de game aan de slag zijn gegaan, kunnen we dat laatste echter gelijk de wereld uit helpen. Battlefield: Hardline heeft absoluut bestaansrecht en geeft zelfs een hele nieuwe draai aan de zo gerenommeerde franchise.

Een hele verbetering…

Ten opzichte Battlefield 4 is de singleplayer van Battlefield: Hardline anders en veel beter van opzet. Het verhaal is weliswaar nog steeds vrij oppervlakkig en bevat weinig verrassingen, maar heeft tenminste wel een logische volgorde. Je begrijpt naarmate je verder komt nu in ieder geval waar je mee bezig bent. Geen grote legermachten meer die het tegen elkaar opnemen, maar politieagenten en criminelen die elkaar ditmaal het leven zuur maken. Jij speelt de wat bleue Nick Mendoza, een politieagent in Miami, die samen met zijn collega’s moet optreden tegen de toenemende drugscriminaliteit die de stad teistert.

Het verhaal is op zich de moeite waard om een keer door te spelen en dat komt vooral omdat het zo gebracht wordt dat je je een ster waant in je eigen politieserie. Zo krijg je wanneer je tussentijds stopt met een missie een filmpje te zien: “Next Time in Hardline.” Bijna hetzelfde geldt wanneer je weer een missie opstart, dan krijg je onder het mom van “Last time in Hardline” nog even een aantal momenten uit de vorige episodes te zien. Daardoor wil je toch nog even doorspelen om te kijken wat de volgende episode inhoudt. Het concept komt qua opzet duidelijk uit Netflix en doordat het als serie gebracht wordt en het goed te volgen is, smaakt het na elke episode naar meer.

Het gebruik van stealth en NPC’s met domme AI

Toch zijn hier nog wat haken en ogen aan, zeker als we het over de gameplay hebben. Een interssant nieuw element is het tonen van je badge tijdens het spelen. Zo draag je als agent natuurlijk je politiebadge bij je en die zul je tijdens het avontuur vaak willen gebruiken. Dat hangt samen met het nieuwe stealth-systeem dat Visceral introduceert. Hiermee kun je nu achter vijanden langs sluipen om hen vervolgens neer te slaan of te arresteren. Via het tonen van je badge kan je maximaal drie criminelen tegelijk in de boeien slaan. Het ziet er op zulke momenten alleen wat vreemd uit als criminelen dan geen poot uitsteken om hun kameraad te helpen wanneer je die in de boeien slaat.

Naarmate het verhaal vordert, zal je per missie de keuze voorgelegd krijgen om wel of geen stealth te gebruiken. Het gebruik van stealth is echter wel aan te raden, aangezien deze aanpak het minste risico op mislukking met zich meebrengt. Bovendien zijn alle NPC’s, helaas inclusief je eigen partner, zo dom als het achtereind van een varken wat het nog makkelijker maakt om langs iemand te sluipen. Soms lijken vijanden je gewoon niet te willen zien, zelfs niet wanneer je erg dichtbij bent of wanneer je partner zich opzichtig in hun blikveld bevindt. Het gebruik van stealth is niet alleen makkelijker, je zult er indirect ook nog voor worden beloond. Zo krijg je meer punten wanneer je criminelen weet in te rekenen dan wanneer je ze gewoon neer knalt, wat uiteraard ook een optie is in de game.

Je scoort daarbij nog meer punten wanneer je criminelen weet in te rekenen die een arrestatiebevel uit hebben staan. Alle criminelen, waaronder deze belangrijkere bad guys, kan je vinden door je scanner te gebruiken en ze vervolgens te taggen, zodat je ook gelijk hun positie weet. Tevens kan je op die manier de omgeving afspeuren naar bewijsmateriaal, waarmee je onder meer nieuwe wapens, upgrades en andere gadgets kan verdienen. Je hebt als agent dus zeker voldoende middelen om goed voorbereid aan een missie te beginnen en je aanpak loont zich ook echt in de resultaten na afloop.

Vlotte multiplayer met enkele toffe nieuwe modi

Zo vlot als het doorspelen van de singleplayer aanvoelt, zo snel voelt ook het spelen van de multiplayer aan. Dat komt omdat alle negen maps ditmaal een stuk kleiner zijn qua opzet en omdat de actie zich veelal afspeelt in kleinere ruimtes. Ook in de maps die qua opzet wat groter zijn, concentreert de actie zich voornamelijk op bepaalde plekken. Het gevolg hiervan is dat het tempo er lekker in blijft zitten en dat is tevens te danken aan een aantal nieuwe modi.

In Heist moet je als crimineel een waardevolle buit stelen en die ergens naartoe brengen. Het team van agenten moet dit uiteraard zien te voorkomen. In Hotwire, wat een beetje aanvoelt als een verkapte versie van Conquest, moeten zowel de politieagenten als de criminelen een aantal gemarkeerde auto’s stelen om daar zo lang mogelijk in rond te rijden. Op die manier kan je steeds meer punten verdienen en wie het meeste na afloop heeft, is de winnaar. Een hoogtepunt dat zich in deze modus voordoet, is dat als je met je team in een achtervolging verzeild raakt, je dan met z’n allen uit het raam kan hangen om de andere auto uit te schakelen.

Van deze twee is Hotwire de meest dynamische modus waarin het tempo zeer hoog ligt, al doet Blood Money wat dat betreft ook een behoorlijke duit in het zakje. In deze modus moeten beide teams namelijk geld zien te stelen vanaf een centraal punt in de map. Criminelen gebruiken het geld als buit en de politie wil het geld hebben als bewijsmateriaal. Het team dat het meeste geld buit maakt, wint, en dus is het zaak om ook geld rechtstreeks van je tegenstanders te proberen stelen. Er onstaat dan al snel een verspreiding van de actie over de gehele map, omdat iedereen alle kanten op gaat en dat zorgt voor een forse chaos, wat in deze modus absoluut positief is.

Teamwork is belangrijk

Naast de genoemde modi zijn er nog twee andere nieuwe modi en hierin speelt teamwork vooral een belangrijke rol. In Rescue en Crosshair speel je met maximaal vijf tegen vijf en de reden waarom teamwork hier zo belangrijk is, is omdat je niet gelijk tot leven komt wanneer je dood gaat. Dan moet je namelijk wachten tot de volgende ronde, waardoor enigszins voorzichtig spelen wel van belang is.

In Rescue draait het om twee gijzelaars die door de politieagenten moeten worden gered, terwijl de criminelen dit moeten proberen te voorkomen. Crosshair lijkt er een beetje op, al draait het hier om één gijzelaar die door het politieteam naar een veilige plek moet worden gebracht. Vanzelfsprekend moeten de criminelen dit proberen te voorkomen met een kat-en-muisspel tot gevolg. Tot slot heb je nog het bekende Conquest en Team Deathmatch, waarin de nadruk minder op goed teamwork ligt. Deze twee modi komen helaas ook wat minder goed uit de verf in deze Battlefield; met name Team Deathmatch is hier één groot kippenhok vol met slecht geplaatste spawnpunten.

Een onsje minder

Wat opvallend aan Battlefield: Hardline is, is dat er minder wapens en voertuigen aanwezig zijn. Dat er geen tanks in de game zitten, is vanzelfsprekend, maar het is toch wel jammer dat er bijvoorbeeld weinig boten in de game zitten. Ook het huidige wagenpark had wel iets uitgebreider mogen zijn, puur voor de variatie. Qua gadgets doet de game wel een aantal leuke dingen; zo springen de grappling hook en zip-line er op een positieve manier uit. Door de grappling hook te gebruiken, kan je snel op hoge gebouwen komen en als je van het ene gebouw naar het andere gebouw wilt oversteken, dan is hier de zip-line als perfecte oplossing.

Dit soort gadgets zorgen voor nog meer dynamiek en verticaliteit in de gameplay, want je moet nog beter anticiperen op waar het gevaar vandaan komt. Daarbovenop is de welbekende Levolution feature ook weer aanwezig en dat zorgt voor een aantal heftige momenten. Zo zagen we een keer een hijskraan tegen een flatgebouw aan vallen, een brug helemaal instorten en kregen we tijdens het spelen zelfs een keer te maken met een zandstorm die ons het zicht geheel ontnam. Allemaal details, maar het maakt de multiplayer in ieder geval tot een vermakelijke ervaring.

Puike audio, grafisch soms matig en rare animaties

Over de soundtrack en al het geluid wat er in Battlefield: Hardline te horen is kunnen we vrij kort zijn: de wapens, ontploffingen, muziek, en actie komen allemaal natuurgetrouw en zeer realistisch over, iets dat ook een kenmerk van de franchise is. Over de grafische afwerking zijn we echter wat minder tevreden. De game ziet er – met name in de singleplayer – grafische aardig tot goed uit, maar desondanks bevat de game wel veel slordigheden.

Zo willen textures van sommige gebouwen of objecten nog wel eens traag inladen en kent de game over het algemeen een vrij flets kleurenpalet. Dit komt voornamelijk in de multiplayer naar voren, met als gevolg dat het geheel toch wat saai over kan komen. Ook zijn de animaties van NPC’s, menselijke teamgenoten of vijanden geregeld wat raar. Zo komt het vaak voor dat tegenstanders, nadat je ze hebt neergeslagen, met hun hoofd in of door een muur heen vallen, of ze blijven al stuiterend hangen in een tafel. Dat zijn grafische slordigheden waar we niet van weg kunnen kijken en die toch enigszins afbreuk doen aan de gehele spelbeleving.

Visceral Games heeft met Battlefield: Hardline een toffe en snelle shooter afgeleverd met een gewaagde, maar frisse spelopvatting. Helaas zorgen de grafische afwerking, domme AI en onder meer rare animaties van NPC’s en andere spelers ervoor dat Hardline niet zo goed is als het had kunnen zijn. Tevens is het jammer dat je nu minder wapens, voertuigen en andere items hebt om te kunnen vrijspelen. Daarentegen zijn wel weer positief over de wat oppervlakkige, maar verder snelle en vooral toffe singleplayer en ook over de verschillende nieuwe multiplayer modi. Heist, Hotwire en Blood Money zijn echt ontzettend leuk om te spelen en zorgen er met name voor – wanneer je met vrienden speelt – dat je het meeste plezier hebt aan de game. Battlefield: Hardline is zeker niet perfect, maar is daarom niet minder de moeite waard.

• Speelt vlot
  • Thema met politie tegen criminelen
  • Je speelt nu episodes in plaats van missies