Review: Flame Over – Brandweerman spelen op de handheld, dat doe je niet al te vaak en dat maakt de insteek van Flame Over al gelijk interessant. Een geinig mannetje speelt hierin de hoofdrol, die level na level afwerkt om de brandhaarden te doven, mensen en dieren te redden, maar bovenal om de doelen te voltooien binnen de tijd alvorens hij zelf geroosterd wordt. Kamertje in, kamertje uit en blussen maar. Klinkt simpel, niet? Het mag dan wel zo klinken, het is het allesbehalve.

Flame over…? Game over!

Flame Over heeft qua opzet niet veel om handen. Je krijgt een oproep van een grote brand en je rukt uit. Vervolgens krijg je als hoofdtaak om de brand te blussen en in de tussentijd zul je de mensen moeten redden die zijn ingesloten door het vuur. Sommigen lopen gelijk achter je aan en voor anderen moet je nog wat andere zaken in orde maken. Doe dit wel snel, want in de tussentijd loopt er een timer af en ook de mensen kunnen ingesloten raken en gedood worden door het vuur. Naast mensen dien je ook nog katten te redden, zodat je na je klus als brandweerman weer vredig naar het volgende level kan. Bovendien levert een mens redden een minuut extra tijd op en een kat een extra leven, en ga er maar vanuit dat je dat nodig hebt.

Je bestuurt de game op een simpele wijze. De twee analoge sticks zorgen ervoor dat je heen en weer loopt en blust, evenals dat je de camera 360 graden kunt draaien. Tegelijk gebruik je de twee schouderknoppen voor het blussen met water en/of poeder en dat is het dan wel. Door haarden te blussen, verdien je munten en die kun je vervolgens spenderen aan allerlei items die in jouw voordeel werken, items die je tijdens je werkzaamheden kunt inzetten. Tot zover klinkt het allemaal als een leuk en vermakelijk concept, zij het niet dat de game onder ‘Roguelikes‘ valt.

Dat betekent eigenlijk dat de moeilijkheidsgraad bijzonder hoog ligt en dat je meer dan eens de dood zult vinden, laat staan überhaupt zonder te sterven het einde van een level kan bereiken. Want ook al gaat het je vlot af, als de timer leeg is, dan komt Magere Hein achter je aan en bij een aanraking is het einde oefening. Flame Over verandert daardoor nogal snel in een game die beter Game Over genoemd had kunnen worden, want de frustratiegraad is tergend hoog. Dat komt niet zozeer door de gameplay, die werkt in feite gewoon prima, maar door het gevoelsmatig oneerlijke spelprincipe.

Blussen heeft geen zin

Regelmatig loop je een grote ruimte in waar bijna alles in de fik staat. Bij dergelijke kamers is – net zoals in de werkelijkheid – zuurstof ineens je grootste vijand, want als je de toevoer opent (door een deur te openen) ontstaan er explosies of vuurballen. Laat dat nu net het grootste euvel in de game zijn, want als je iets geblust hebt en het is veilig, dan kan een vuurbal dat gedeelte zonder pardon weer aansteken, waardoor je binnen de kortste keren ingesloten bent. Ook kan je tijdens het blussen sowieso geraakt worden en dan is het advies om even naar een kamer te rennen om even je health op te laden.

Met slechts een paar hartjes gaat het in ieder geval snel en wat het meest vervelende tijdens het spelen misschien nog wel is, is dat het vuur regelmatig ook spontaan weer aangaat. Als je dan een kamer helemaal geblust hebt en je rent de volgende in om daar verder te gaan, dan kan het zomaar zijn dat het vuur een kamer eerder weer aan is gegaan. Alle tijd nemen om te blussen kan echter niet, want anders staat Magere Hein op je te wachten en die kom je liever niet tegen. Noem het irritant, noem het uitdaging… het feit blijft wel dat het voor veel frustratie kan zorgen, met name als je ziet dat bepaalde vuren blussen nauwelijks zin heeft, waardoor je gaat rushen (met het oog op de tijd).

Het gevolg is dan veelal nog sneller een dood, waardoor je helemaal opnieuw mag beginnen. En daar maakt de ontwikkelaar een stomme en strontvervelende fout, namelijk dat je weer in het hoofdmenu gedropt wordt. Dat betekent dat je weer alle menu’s door moet, het level opnieuw moet laden, enzovoort. Waarom nu niet gewoon een retry functie bij de dood? Onbegrijpelijk en vooral onhandig, want dat zorgt er enigszins sneller voor dat je de handdoek in de ring gooit en dat is juist zo zonde, want als je op een gegeven moment echt de tijd ervoor neemt, dan kan je die uitdaging misschien wel gaan waarderen.

Blijven proberen

Onderschat Flame Over in ieder geval absoluut niet. De game is moeilijk en vraagt veel van je geduld alvorens je het einde van een level succesvol bereikt. Dat de ontwikkelaar niet wat meer vergevingsgezind is geweest, is jammer en ook het iedere keer herstarten vanuit het hoofdmenu is een rare designkeuze, maar wat de game echt mist, is een fatsoenlijke tutorial. De game heeft nauwelijks een vorm van uitleg, behalve tijdens het laden, waarbij je wat hints krijgt. Voor de rest mag je het uitzoeken en een game die al zo lastig is, tja… dan kan ik me voorstellen dat je er heel snel klaar mee bent.

Ben je een doorzetter? Dan nog zal je op een gegeven moment frustratie ervaren, maar weet wel dat als je blijft doorzetten, je op een gegeven moment verder komt. Wat daarbij een rol speelt, is een ofwel positief ofwel negatief aspect – wat een beetje jouw voorkeur geniet – namelijk dat de levels altijd willekeurig zijn gegenereerd. Het lijkt allemaal op elkaar, maar keer op keer speel je weer een level dat net weer iets anders is opgezet. Dat zorgt dus voor die extra uitdaging en dan moeten we niet vergeten dat je ook rekening moet houden met je voorraad, want je kan niet oneindig blussen. Zorg dus dat je ook regelmatig je tanks bijvult, wil je het einde van een level succesvol bereiken.

Flame Over is een game voor een zeer select publiek. Het overgrote deel van de gamer zal zich mateloos gaan storen aan de allesbehalve vergevingsgezinde gameplay en op den duur gaat het iets te vrolijke deuntje je ook irriteren. De graphics zijn daarbij wel aardig en ook de besturing is wel oké. De uitdaging is in ieder geval volop aanwezig en als jij tot het selecte groepje ‘Roguelike’ liefhebbers behoort, dan is het wellicht wat voor jou. De meer casual en allround gamer moeten we Flame Over afraden, daar is het te frustrerend voor. Het missen van een fatsoenlijke tutorial helpt daar ook niet echt aan mee.

• Random gegenereerde levels
  • Fijne besturing
  • Hoge uitdaging…