Review: Life is Strange – Episode 2: Out of Time – We hebben er even op moeten wachten, maar Life is Strange episode 2 is nu beschikbaar en wij konden na de eerste episode niet wachten. De eerste episode beloofde een stormachtig vervolg voor het gehele seizoen en vanzelfsprekend wekte dat onze interesse om te zien waar het op uit gaat lopen met Max en haar bijzondere kracht. De nieuwe episode ‘Out of Time’ stuurt het verhaal nog iets meer richting de climax, maar toch voelt het nog alsof we ver hiervan verwijderd zijn…

Alle tijd

De tweede episode is na een relatief spannend begin eigenlijk best wel saai, totdat we richting het einde gaan. Er gebeurt niet veel, het is veelal dialogen volgen, wat simpele dingen doen en Chloe overtuigen van de speciale kracht die je hebt. Dat laatste wordt langzaam maar zeker interessanter totdat het einde van de episode bereikt wordt, waarbij de ontwikkelingen zich plots in een hoog tempo opvolgen met als gevolg dat je weer op het puntje van je stoel zit.

Het is duidelijk dat Dontnod alle tijd neemt om het verhaal van Max te vertellen en dat ze tevens de mogelijkheid aangrijpen om de andere personages van enige achtergrond te voorzien. Dat verklaart wellicht ook waarom de episode relatief traag verloopt en bij vlagen wat saai is. Het is allemaal vrij rechttoe rechtaan, maar de episode laat richting het einde wel zien dat het niet een simpel ’teenage highschool’ verhaal is, ondanks dat Max de tijd kan manipuleren.

De opbouw naar het einde is absoluut interessant om te volgen en qua verhaalvertelling zit het dan ook wel goed, maar weet op voorhand wel dat het allemaal wat trager verloopt dan de vorige episode. Ook de heftige ongeplande ‘mental breakdown’-momenten van Max zijn minder aanwezig, waardoor het allemaal wat minder de boventoon voert. Toch weet Dontnod ons weer achter te laten met een ontzettende drang naar de volgende episode en dat is puur dankzij het verhaal, waar jij uiteraard de keuzes in maakt.

Een simpele keuze, drastische gevolgen

Spoilen zullen we uiteraard niet doen, maar er zitten een paar momenten in deze tweede episode waar jouw keuze grote gevolgen kan hebben. Het ding is echter dat als een keuze niet helemaal goed is naar je gevoel, je terug kan spoelen en een andere keuze kan maken. De uitkomst is echter lang niet altijd positief en je zult dus ongeacht je keuze met de gevolgen moeten leven en die kunnen variëren van vervelend tot zeer ernstig. Die keuze-georiënteerde gameplay zien we in veel games terugkomen, maar het gaat in Life is Strange vrij ver, misschien nog wel verder dan in andere episodes.

Het eerste uurtje van de episode is eigenlijk een beetje doorbijten, want het is – zoals al gezegd – een beetje aan de saaie kant, maar in het tweede uur komt alles op gang en zie je wat voor een effect bepaalde keuzes hebben die ongetwijfeld vroeg of laat terug gaan komen. Met nog meer episodes die gaan komen heeft Dontnod de mooie mogelijkheid om het verhaal steeds breder te trekken en nieuwe achtergronden te bieden die absoluut interessant zijn binnen het gehele Life is Strange universum.

Heerlijke soundtrack en die grafische stijl

Het enige puntje van kritiek op de gameplay is dus eigenlijk dat het aanvankelijk een beetje saai is, maar dat maakt het laatste uurtje van de episode meer dan goed. Op grafisch vlak weet Dontnod ons wederom prachtige omgevingen en bij vlagen fantastische camerashots te bieden, waardoor je echt zit te genieten van de visuele kwaliteit, terwijl het qua detail niet per se mind-blowing is. De audio sluit hier ook goed op aan, want Dontnod heeft weer uitstekende soundtrack-keuzes gemaakt wat het geheel nog sfeervoller en natuurlijker doet overkomen. Wel is de lipsync nog steeds van belabberd niveau, maar daar zal gedurende het seizoen verder niets meer aan veranderen.

Life is Strange episode 2 is een misschien aanvankelijk wat saaie episode die traag op gang komt, maar na verloop van tijd ontwikkelt de episode zich tot een mooi vervolg op het sterke begin. Dontnod neemt wel duidelijk de tijd om het verhaal te vertellen dus de climax laat nog wel even op zich wachten. Niet erg, want Max heeft na deze episode genoeg andere dingen aan haar hoofd. Een mooie episode die misschien wel iets meer tempo had kunnen gebruiken. De grafische kwaliteit is weer om van te genieten en de audio sluit hier uitstekend op aan, wat het uiteindelijk tot een prima vervolg maakt.

• Te maken keuzes en gevolgen
  • Bepaalde camerashots zijn verbluffend
  • Lekkere soundtrack