Special: Aan de slag met de eerste DLC uitbreiding voor Evolve


Special: Aan de slag met de eerste DLC uitbreiding voor Evolve – Evolve is nu al enige tijd uit en Turtle Rock Studios komt binnenkort met de eerste grote uitbreiding. Wij konden eerder al aan de slag met deze nieuwe content bij 2K op kantoor en daar hebben wij ons uitermate goed vermaakt met de nieuwe hunters, het monster en natuurlijk de nieuwe maps. De content verschijnt pas volgende week, maar nu blikken we alvast even vooruit op wat je zoal kan verwachten van de nieuwe toevoegingen.

Aan de slag op de nieuwe maps

2K Games en Turtle Rock Studios hebben een wat andere DLC-aanpak gekozen dan wat gebruikelijk is. Zo zullen de nieuwe maps gedurende de levenscyclus van de game volledig gratis zijn en voor nieuwe monsters en hunters zal je moeten betalen. De voornaamste insteek hierbij is dat spelers dan niet van elkaar worden gescheiden, sterker nog, je kan gewoon samen met iemand spelen die wel een nieuwe hunter of het monster heeft gekocht. Het enige verschil is dat jij deze nieuwe figuren en het monster dan niet onder handen kunt nemen, maar voor de rest van de gameplay maakt dat verder weinig uit.

Zo blijft de Evolve community bij elkaar en versnippert het niet over verschillende content, wat natuurlijk positief is om verdeeldheid te voorkomen. Het eerste waar we het nu over gaan hebben, zijn de gratis toevoegingen en dat zijn twee nieuwe maps, die zich afspelen op ‘Broken Hill’. Zo is er een forse map onder de naam ‘Broken Hill Foundry’, welke zich op de oppervlakte van Shear bevindt. Deze map herbergt vooral veel gebouwen – wat natuurlijk bij een ‘Foundry’ hoort – en dat brengt enorme hoogteverschillen met zich mee. Naast de forse bebouwing is er natuurlijk ook het nodige aan flora en fauna te vinden, wat voor enige afwisseling zorgt.

Tijdens het spelen viel vooral op dat de hunters veel op zoek waren naar het monster en dat deze bij het te laat inzetten van de dome door de trapper gemakkelijk kon ontsnappen aan de hunters. De actie is hierdoor wijdverspreid en dat kan voor relatief lange potjes zorgen. Het monster krijgt immers ook voldoende gelegenheid om zijn krachten aan te sterken zonder dat de hunters hier roet bij in het eten gooien. Op basis van de speelsessies op deze map lijkt dit vooral een map voor langdurige en grootschalige potjes te zijn. De Broken Hill Mine map is daarentegen wat meer compact.

Althans, schijn bedriegt. De naam verraadt het al: het speelt zich af in een mijn en deze mijn is niet heel erg groot. Als je eenmaal in de mijn zit en de hunters weten je in te sluiten met een dome, dan moet je echt zeer goed te werk gaan om het te overleven – zeker als je in de eerste twee stages van de evolutie zit. Dat komt voornamelijk doordat je in de mijn nauwelijks de mogelijkheid hebt om omhoog te klimmen en via gebouwen of hoger gelegen plaatsen te ontsnappen. Je zit als het ware aanvankelijk al enigszins ingesloten en dat geeft in combinatie met een dome bijzonder weinig bewegingsvrijheid, tenzij je de uitgang weet te vinden.

Je kunt je namelijk ook buiten de mijn begeven en dat is waar de schijn aanvankelijk bedriegt. De map geeft je de indruk relatief klein te zijn, maar zodra je de buitenwereld ontdekt, zie je meer mogelijkheden om de hunters te slim af te zijn. Het is een map die wat gewenning en oefening vraagt, maar dat maakt het des te uitdagender en hetzelfde geldt enigszins voor de hunters die niet zo heel veel mogelijkheden hebben om zichzelf in dekking te plaatsen – zeker niet als de Behemoth (het nieuwe monster) al rollend voorbij komt denderen, maar daar zo dadelijk meer over.

Observer modus

Een andere nieuwe toevoeging is de gratis Observer modus en die is voornamelijk op e-sports gericht. 2K en Turtle Rock Studios hebben er geen geheim van gemaakt zich op deze elektronische tak van sport te willen focussen met de game en wat is er dan prettiger dan een goede spectator modus? Wel, dat biedt de Observer modus, waarin je met wat klikken heel gemakkelijk van speler naar speler hopt en daarbij alle camerahoeken kan aanwenden. Tevens is er een optie ingebouwd voor shoutcasting, zodat als dit live uitgezonden wordt, alle middelen paraat zijn om de kijker goed van de game te laten genieten. Misschien is dit niet direct de meest interessante toevoeging voor de individuele speler, maar met het oog op ‘the greater good’ is dit absoluut een mooie extra.

Rol ze omver

En dan nu de betaalde content. Deze bestaat uit een nieuw monster – de eerder genoemde Behemoth – en vier nieuwe hunters. Het monster is natuurlijk het vetste van allemaal, dus laten we daar eerst even nader naar gaan kijken. Behemoth is in vergelijking met de anderen één van de grotere monsters en bestaat voornamelijk uit gesteente gemixt met lava. Hij heeft dan ook een sterke bepantsering en dat vraagt misschien nog wel de meeste uitdaging om uit te schakelen. Als die bepantsering eenmaal weg is, komen de zwakke plekken tevoorschijn en gaat het relatief snel. Wat juist een toffe feature van Behemoth is, is dat hij zich zeer snel kan verplaatsen. Hoewel, als hij gewoon rondloopt, dan is hij de traagste van alle monsters, maar hij kan zich oprollen tot een bal, waarmee je als een bowlingbal alle hunters omver kan kegelen.

Het gevolg van een rolaanval is dan ook dat de hunters echt meters naar achteren vliegen en dat er schade wordt aangebracht. De keerzijde is natuurlijk dat er vier hunters zijn en je kan die nooit allemaal tegelijk te grazen nemen. Deze optie is overigens ook ideaal om aan vijanden te ontsnappen als het te gevaarlijk wordt, maar weet wel dat een hunter met bijvoorbeeld een harpoen in dergelijke situaties knap irritant kan zijn. Loop je rond met een harpoen in je kont of wordt je aangevallen met een Stasis wapen, dan loop je nog trager. Als je aan het rollen bent, gaat het natuurlijk wat sneller, maar het tempo is overduidelijk een stuk gezakt. In het heetst van de strijd kan dat een kwestie van leven of dood betekenen, want je kan die harpoen enkel van je afslaan als je niet in rolstatus bent. Ben je dat wel, dan moet je opstaan om de harpoen van je af te slaan, maar daarmee geef je wel de zwakke plekken prijs.

Het rollen geeft je absoluut een voordeel en hetzelfde kan gezegd worden over de bepantsering, maar de hunters zijn uiteraard ook voorzien van verschillende aanvalsmogelijkheden en in die zin blijft het redelijk gebalanceerd. De hunters waren tijdens onze speelsessie veelal de winnaars, maar dat kan er ook mee te maken hebben dat de verschillen ten opzichte van de huidige hunters niet direct veel groter zijn; iets dat met de Behemoth wel het geval is. Deze heeft immers ook nog een reeks andere aanvallen tot zijn beschikking en deze zijn uitermate krachtig. Zo is hij vooral in close combat een geduchte tegenstander die je zonder problemen meters bij hem vandaan slaat.

Naast de krachtige slagaanval kun je ook lava spuwen en het voordeel hiervan is dat het blijft hangen en de hunters in brand steekt, waardoor hun health voor een bepaalde tijd geleidelijk afneemt. Verder kan hij nog een stenen muur opwerpen, wat handig is om zich even af te scheiden van het geweld, en tevens kan hij met een tongaanval vijanden naar zich toe trekken. Als laatste heeft hij nog de mogelijkheid om op de grond te slaan met daarbij een extra krachtige inzet, waardoor alles recht op zijn pad hier een flinke opdonder van krijgt. Het is in die zin een behoorlijke krachtpatser, maar vergeet niet dat hij traag is – tenzij je overschakelt naar het rollen. Desalniettemin wisten de hunters hem vaak zat op m’n knieën te krijgen, maar dat gold ook andersom dankzij zijn brute kracht.

Vier nieuwe hunters

Als laatste zullen er nog vier nieuwe hunters aan de game toegevoegd worden. Dit zijn Torvald (Assault), Crow (Trapper), Slim (Medic) en Sunny (Support). Torvald is natuurlijk van de brute kracht en hiervoor heeft hij mortierkanonnen. Blijven knallen met ferme explosies tot gevolg is dus zijn inzet, maar interessanter zijn eigenlijk de ‘Shrapnel Grenades’, waarmee hij bij uitstek dé persoon is om de armor van de Behemoth naar een nulpunt te degraderen. Andere brute kracht zien we bij Sunny, die voornamelijk met een granaatwerper tekeer gaat. Haar ondersteunende rol hebben we overigens het meest aangenomen, domweg omdat zij zeer krachtige aanvallen kan plaatsen en behoorlijk effectief in een match kan zijn. Dat komt mede doordat zij tijdelijk iedereen onzichtbaar kan maken en ja, dat is voor het monster best lastig.

Slim is de medic en hij is wellicht de meest aparte verschijning van de vier omdat hij geen mens is, maar een genetisch gemanipuleerde insect. Daar waar de andere medics hun healing abilities inzetten met wapens of andere mogelijkheden, is dat bij Slim best wel handig opgelost. Hij kan namelijk health inzetten dat zich in een cirkel verspreidt. Iedereen die zich in deze cirkel bevindt, zal dan automatisch van health voorzien worden. Dat is op heftige momenten verdomd handig, want je hoeft hier niet direct een speler bij in de gaten te houden. Als je gewoon het spul dropt, heeft het effect. Er kan ook nog een klein insect ingezet worden die als persoonlijke healingdrone actief is bij individuele spelers. Een apart figuur, maar qua Medic is dit misschien wel één van de leukere om mee te spelen.

Verder hebben we nog Crow, de trapper die Gobi als huisdier heeft en deze spoort het monster op. Eenmaal het monster gevonden, dan kan deze gemakkelijk vertraagd worden met zijn Stasis Gun, waarmee het monster kortstondig of langdurig vertraagd wordt, afhankelijk van de vuurmodus die ingesteld staat. Verder is zijn Kinetic Long Rifle erg effectief om de armor van het monster te slopen, net zoals de Shrapnel Grenades van Torvald. Kortom, een brede variatie aan nieuwe figuren die allemaal zo hun eigen mogelijkheden hebben. Na het spelen met elke klasse kunnen we in ieder geval stellen dat iedere individu zo zijn eigen toegevoegde waarde heeft.

Voorlopige conclusie

De nieuwe DLC voor Evolve hebben we uitgebreid kunnen spelen en stuk voor stuk voelden de nieuwe elementen aan als waardige toevoegingen. De Behemoth is domweg enorm bruut en leuk om mee te spelen, de nieuwe maps bieden genoeg variatie om het interessant te houden en de hunters zijn wat je ervan verwacht. Ze bieden net even wat meer mogelijkheden, waardoor ook de ervaring aan de kant van de hunters fris blijft. De Observer modus is een echte e-sports toevoeging, maar ook als je graag zelf toekijkt, is dit een prima manier om net even wat dichter op de actie te zitten. Kortom, het ziet er goed uit, die eerste DLC voor Evolve.

De Observer modus, Hunters en Behemoth zijn vanaf 31 maart/1 april te downloaden uit de PlayStation Store. De twee gratis maps zijn exclusief voor de Xbox-platformen tot 30 april.

Boxshot Evolve

Evolve

Releasedatum:
10-02-2015
Genre:
First Person Shooter
Uitgever:
2K Games
Ontwikkelaar:

3 reacties

  1. Anoniem -   
    80.60.45..xxx's avatar

    Volgens mij is behemoth gratis bij de dlc meegeleverd …

  2. crew Management -    2135 XP
    Rastapopulos's avatar

    @80.60.45..xxx: Het is gratis voor de mensen die Evolve in de pre-order hadden destijds.

  3.    8493 XP
    Flaming_Kaiser's avatar

    Zo lachen betalen voor een maand exclusief zijn ze doen er helaas allemaal aan mee. Persoonlijk speel ik de game al lang niet meer. En de behemoth was alleen bij een preorder gratis inderdaad.

Verschillende online functionaliteiten van Evolve zullen worden uitgeschakeld in september
Turtle Rock Studios stopt de ondersteuning van Evolve voorgoed
Evolve maakt vandaag de overstap naar free-to-play op PC
Evolve maker werkt aan een nieuw IP