Review BioShock 2 – In 2007 mochten we voor het eerst kennis maken met Rapture, het mislukte Utopia onder de zee. Bioshock was een titel die vernieuwende gameplay elementen en een fantastisch verhaal bevatte. Sinds kort kunnen we voor de tweede keer de vervallen stad bezoeken en ditmaal als een Big Daddy. 2K Games hoopt met het tweede deel net zo’n groot succes te halen als met het eerste deel. Is de BioShock formule waterdicht of gedoemd om te zinken? Je leest het in deze review!

Tien jaar later

BioShock 2 speelt zich net als het eerste deel af in de idealistische stad Rapture. De stichter, Andrew Ryan, wilde een stad stichten zonder regering, geloof of ethische wetten. Het gevolg was dat er wilde experimenten kwamen en de stad uiteindelijk in een burgeroorlog terecht kwam. Het verhaal van BioShock 2 begint als je Little Sister vergezeld opzoek naar het chemische goedje waar Rapture op draait: Adam. Je wordt echter belaagd door de gek geworden bevolking van Rapture, splicers genaamd, en valt uitgeput neer. Hier ontmoet je een nieuwe vijand, Sophia Lamb. Lamb heeft de bevolking van Rapture achter zich weten te krijgen en laat je zelfmoord plegen. Tien jaar later kom je op miraculeuze wijze bij van je lange slaap in een totaal vervallen stad. Het plot is ingewikkeld, maar jouw taak is dat niet; vindt je verloren Little Sister en zorg dat je wegkomt uit Rapture.

Het verhaal van BioShock 2 wordt grotendeels verteld door de audio-logs die verspreidt liggen over de gehele stad en berichten die je ontvangt door de radio in je helm. Het verhaal zit goed in elkaar en zal je van begin tot eind weten te boeien. Het mag misschien niet zo goed zijn als zijn voorganger, maar het komt er dicht in de buurt.

Eerst denken dan schieten

BioShock mag dan misschien een FPS zijn, maar met recht toe recht aan knallen zal je niet ver komen. Net als in zijn voorganger mag je in BioShock 2 wederom gretig gebruik maken van plasmids. Met plasmids kan je je genen aanpassen waardoor je de vijanden in de fik kan zetten, elektrocuteren, bevriezen en nog veel meer. Naast deze plasmids maak je natuurlijk ook nog gebruik van het nodige schietwerk. Een groot pluspunt tegenover het eerste deel is dat je ditmaal plasmids en geweren tegelijk kan gebruiken. Ook kan je nu met elk wapen een melee aanval doen wat het irritante wisselen naar je moersleutel van het eerste deel wegwerkt. Deze aanpassingen zorgen ervoor dat er een hoger tempo komt te liggen tijdens de gevechten.

Op je zoektocht naar je Little Sister kom je veel verschillende vijanden tegen. Zo zul je wederom de muurkruipende spider splicers, teleporterende houdini splicers en de iconische Big Daddy’s tegen het lijf lopen. De Big Daddy’s worden wederom vergezeld door de Little Sister’s die nog steeds je voornaamste bron van Adam zijn. Adam is funest als je de plasmids wilt verbeteren en sterker wilt worden. Naast de originele cast zijn er natuurlijk ook nieuwe vijanden bijgekomen. Zo is de brute splicer een opgepompte spierbundel die bijna net zo sterk is als een Big Daddy. De gevaarlijkste nieuweling is echter de Big Sister. Deze vrouwelijke vorm van de Big Daddy heeft de kracht van een Daddy, maar is vele malen sneller en behendiger. Uiteindelijk krijg je dus twee nieuwe vijanden waarvan één een Big Daddy zonder wapens is en de andere een snellere versie van de Big Daddy. Een beetje aan de karige kant als je het aan ons vraagt.

Heb je een Big Daddy weten af te maken die een Little Sister bij zich had dan staat je een keuze te wachten; of je oogst haar of je adopteert haar. Het oogsten geeft je een grote hoeveelheid aan Adam, maar de Little Sister overleeft het proces niet. Bij het adopteren zoek je samen naar lichamen vol met Adam. Heb je een lichaam gevonden dan zet je haar neer en begint ze met het oogsten van het goedje. Je zal haar moeten verdedigen tegen de splicers die de vrijgekomen Adam op kilometers afstand kunnen ruiken. Van tevoren kun je vallen plaatsen, mini-turrets neerzetten of de beveiliging hacken om de belagers te verrassen. Dit zorgt ervoor dat je elke keer weer in een andere situatie terecht komt. Het irritante hack spelletje uit het eerste deel is trouwens vervangen door een simpelere uitvoering die ook tijdens het vechten uitgevoerd kan worden.

Are you sure you want to proceed?

In de originele BioShock was Rapture een levende stad. Er was veel sprake van backtracking en er was een hoop te ontdekken en te verkennen. Had je een Big Daddy vergeten af te maken en daarmee Adam misgelopen, kon je gewoon teruggaan om alsnog af te rekenen met hem. In BioShock 2 is hier echter geen sprake meer van. Er zijn nog steeds grote gebieden open voor je om te verkennen, maar wil je nu echter doorgaan naar een volgend gebied zal er een waarschuwing in beeld komen en vragen of je zeker weet dat je verder wilt. Er is namelijk geen weg terug naar vorige gebieden en als je dus iets gemist hebt is dat jammer maar helaas. Dit lineaire pad in de game neemt de illusie van een grote open stad weg en voelt als een stapje terug van het vorige deel.

Upgraden maar!

Gelukkig zijn de upgrades van je plasmids en geweren nog steeds intact gebleven en zelfs een stuk dieper uitgewerkt. Elke plasmid heeft nu welgeteld drie upgrades. Elke upgrade die je koopt kost Adam die je vergaart van de Little Sister’s. Je begint bijvoorbeeld met een lichte vonk, bouwt uit naar een vuurbom en uiteindelijk kan je een zee van vuur uit je hand laten verschijnen. Met in totaal twaalf verschillende plasmids is er genoeg om mee te experimenteren. Hier wordt je trouwens voor beloond als je de videocamera vindt waarmee je je gevechten kan opnemen. Gebruik je op één soort vijand verschillende wapens en plasmids terwijl de camera loopt zal je snel beloond worden met hogere schade tegen dat type splicer of een grotere levensbalk.

De tonic’s zijn ook nog steeds aanwezig en dit keer vallen alle tonic’s onder één categorie in tegenstelling tot de verschillende verdelingen in het eerste deel. Tonic’s kunnen ervoor zorgen dat je meer leven krijgt van health packs of dat je minder schade oploopt.

Online met plasmids

BioShock 2 draait om de singleplayer, maar voor de online fanaten is er ook een online deel toegevoegd aan de game. De multiplayer is duidelijk beïnvloedt door games als Call of Duty, maar door de plasmids en foto’s maken van je slachtoffers voor extra punten heeft de multiplayer wel zijn eigen identiteit. Door te stijgen in level unlock je nieuwe wapens en plasmids. De bekende speltypes zijn van de partij maar dan in BioShock jasje. Houdt je ogen open voor de ultieme upgrade tijdens het spelen; het Big Daddy pak! Het is een leuke uitbreiding op de game, maar houdt geen stand tegenover andere multiplayer games.

Ademt sfeer

BioShock 2 loopt op de engine van zijn voorganger. Dit sluit echter niet uit dat de game er af en toe adembenemend uit ziet. Vooral de onderwater levels zijn onderdeel van de vele ‘wow’ momenten in de game. Hierdoor zijn de vele pop-ups na het laden van een level al snel vergeten. Tot onze grote spijt zijn de geluidjes van de automaten uit de game gehaald, maar voor de rest zijn alle geluiden en muziek van hoog niveau. De splicers zijn nog steeds krankzinnig en de Little Sister’s klinken nog steeds lief en eng tegelijk. Waar het origineel echter veel afwisseling kenden in omgevingen, ademt BioShock 2 vaak dezelfde sfeer uit. Er zit wel afwisseling in de omgeving, maar het had wel wat meer gemogen.

BioShock 2 is een ongelofelijk vermakelijke titel geworden. Ondanks dat de game het origineel nooit overstijgt, weet het zeker wel te vermaken. De plasmids voelen krachtiger aan als ooit en het gebruiken van wapens en plasmids tegelijk geeft een machtig gevoel. Het is jammer dat de game backtracking niet langer meer toestaat door de lineaire gameplay en hoe je het ook wend of keert, er is nou eenmaal weinig vernieuwing onder de zee. Voor de mensen die het eerste deel hebben gespeeld zal dit dan ook meer aanvoelen als BioShock met een nieuw verhaal. Dit sluit echter niet buiten dat BioShock 2 met zijn multiplayer en zes verschillende eindes een lange tijd in je PlayStation 3 zal blijven zitten.

• Fantastische sfeer en meeslepend verhaal
  • Wapens en plasmids tegelijk te gebruiken
  • Diepergaande upgrade systeem