Tegenwoordig is John Riccitiello algemeen directeur bij Unity Technologies, de ontwerper van de 3D game engine Unity. Eén van de meest gebruikte 3D engines momenteel. Zijn vorige baantje was ook zeker niet mis, directeur bij Electronic Arts. Op de GamesBeat Summit heeft Riccitiello zich uitgelaten over de strijd tussen de PlayStation 4 en Xbox One. Riccitiello neemt geen blad voor de mond als hij zijn mening uitspreekt.

‘Sony fucking nailed it and deserves the victory’ kwam er uit de mond van de voormalig EA directeur. Volgens hem wilde Microsoft graag meer bieden dan alleen een console om mee te gamen. Revolutionair en vernieuwend zijn was het streven, een beetje zoals Apple zegt Riccitiello. Helaas hebben ze daar een beetje in gefaald en heeft Sony daar tegenover een zeer complete en geweldig goede console op de markt gezet, die ideaal is om op te gamen.

De bredere toepassing van entertainment vindt Riccitiello geen slecht idee met het oog op de toekomst, maar dan moet de uitvoering wel goed zijn en een bepaalde gerichte structuur hebben. Dat Sony ‘een console heeft gemaakt die de 50 miljoen console gamers allemaal kan bekoren’, is een prachtige prestatie sluit John Riccitiello af.

“Sony f**king nailed it with the PS4 and “deserve the victory”

“In the battle of big ideas … there was a clash of ideas that really separated Sony and Microsoft. They actually had very similar architecture that they were trying to bring to the table. But Microsoft focused … a lot on entertainment beyond gaming. Microsoft was trying to [compete against] Apple. They didn’t feel gaming was big enough to justify the pent-up desire … to have the recognition they wanted as an innovator.”

“Sony just said, ‘We’ve made the best f**king game system we could’ … partly because they didn’t have the resources to do more about it. Microsoft was focused on the shot after the one they needed to make, putting the 7-ball in the corner pocket, but they missed the first shot and didn’t get another shot after it.”

“Sony focused on the shot they needed to make, which was win the hearts and minds of the gamer.”

“The broader scope of entertainment might be a bigger idea, but not with an unfocused execution. A tight execution on the 50 million people that matter, which are the people currently lapping up consoles … Sony f**king nailed it, and they deserve the victory.”