Gespeeld: Star Wars Battlefront – Het is letterlijk glad onder onze voeten en we hebben het nog koud ook, terwijl we in de booth staan te wachten tot we aan de slag kunnen. Wanneer we eindelijk aangeschoven zijn en met onze controller in de hand paraat zitten weten we vervolgens niet wat ons overkomt. Overal om ons heen horen we geschreeuw en allemaal lasers langs onze hoofden zoeven. Alsof dat nog niet genoeg is begint onze controller te trillen ten teken dat er ‘iets groots’ in aantocht is. Zodra we vooruit kijken zien we een enorme AT-AT (oftewel Walker) aankomen die ons probeert te verpletteren. Gelukkig kunnen we ons dit desastreuze lot besparen door tijdig opzij te springen en dekking te zoeken. Over welke game we het hebben? Over Star Wars Battlefront natuurlijk, de shooter waar we tijdens de E3 eindelijk kennis mee konden maken en die we ook zelf konden spelen.

Grafisch absoluut zeer degelijk en sfeervol

De afgelopen maanden stonden eigenlijk in het teken van wachten, wachten en nog eens wachten. Star Wars Battlefront werd enige tijd terug al officieel gepresenteerd tijdens de Star Wars Celebration in Anaheim. Bij dit evenement konden wij helaas niet aanwezig zijn en dus moesten we het net als de rest van de wereld doen met de trailer die daar werd vrijgegeven. De beelden uit deze trailer waren van een zeer hoge kwaliteit, maar wel was het direct duidelijk dat dit niet dezelfde kwaliteit zou zijn als die van de game zelf.

Na onze speelsessie met Star Wars Battlefront kunnen we echter stellen dat de game er op de PlayStation 4 (daar speelden we hem op) alsnog prima uitziet. Het is niet dat we compleet werden weggeblazen, maar de game staat grafisch gezien zeker haar mannetje. Wel willen we daar nog een kleine kanttekening bij maken en dat is dat wij maar één map hebben kunnen spelen. Zodoende weten we dus zelf nog niet hoe de andere maps en dus hoe de rest van de game er grafisch uitziet.

Het stuk van de game wat wij speelden beviel ons goed en dat mede omdat dit gedeelte zeer sfeervol overkwam. Dat kwam onder andere door alle geluiden die we in de game konden horen wat de ervaring er tevens authentieker op maakte. Zoals we al schreven, het is een ‘fijne ervaring’ om allemaal zoevende lasers om je heen te horen en het gaf ons tevens een kick om het gedreun te voelen én te horen van een grote AT-AT, waardoor we bijna vertrapt werden. Wat de sfeer tevens naar grotere hoogten bracht was het geschreeuw van onze mede-soldaten wat we om ons heen hoorden en wat de ervaring compleet maakte, was de Star Wars-soundtrack die we tijdens het spelen de hele tijd hebben gehoord. Puur genieten.

The Battle of Hoth

Wij speelden op de ijsplaneet Hoth, wat opzich zelf geen kleine en zeker ook geen vlakke map is. Overal konden we wel heuvels of rotsen vinden waar we achter konden schuilen. Tevens konden we dekking zoeken in een aantal loopgraven die door de map verspreid heenliepen. En wanneer het ons echt even te veel werd pakten we onze rust bij ons beginpunt alvorens we weer het slagveld op gingen. Dat is zeker geen overbodige luxe, want als we eenmaal middenin de actie verzeild raakten was het soms een complete chaos om ons heen.

Dit is tegelijk een mooi moment om over te schakelen naar de oorlog die wij moesten uitvechten. Wij speelden aan de kant van de Rebels en moesten het daarbij opnemen tegen de Stormtroopers. Ons doel daarbij was om een aantal ‘Uplink’ punten in de map te verdedigen tegenover een leger van Stormtroopers (fans herkennen dit wellicht uit de film The Empire Strikes Back uit 1980) wat onder aanvoering stond van ‘The Empire’. Deze punten op de map moesten we vervolgens ook activeren, zodat we op die manier de Stormtroopers weer konden terugdringen. Het doel van de Rebels daarentegen was weer om deze punten op de map én om onze basis te vernietigen en daarvoor werden er onder andere twee levensgrote AT-AT’s ingezet.

Verschillende voertuigen

Een AT-AT is één van de vele authentieke voertuigen die we tegenkwamen – die we helaas niet zelf konden besturen – daarnaast kwamen we nog andere voertuigen tegen, zoals een Snow Speeder waar we tevens in konden vliegen. Zo zagen we hoe iemand anders het voor elkaar kreeg om vanuit zijn Snow Speeder een touw om de poten van een AT-AT heen te wikkelen om het grote gevaarte vervolgens op die manier neer te halen. Voertuigen zoals de Snow Speeder zijn eigenlijke power-ups en die liggen verspreid door de hele map. Je hoeft dus niet zóveel kills te maken of een bepaald aantal XP-punten te behalen om één van deze voertuigen een keer te kunnen besturen.

Om deze power-ups te activeren hoefden we er alleen overheen te lopen en vervolgens kregen we de optie voorgelegd of we bijvoorbeeld een Snow Speeder wilden besturen. Dat bracht meer dynamiek met zich mee, want ineens hingen we boven het slagveld waarna we onze troepen op de grond konden helpen, al konden we tevens het gevecht aangaan met in de lucht zwevende TIE-Fighters. Door meer power-ups op te pakken kregen we later ook nog de beschikking over zwaarder wapentuig, zoals een rocket launcher en konden we tevens extra charges vinden waarmee we ons eigen schild sterker konden maken.

Vliegen met je jetpack en third person

Direct bij aanvang van onze speelsessie viel ons op dat er veel manieren zijn om jezelf snel over het slagveld te verplaatsen. Naast de genoemde mogelijkheden hadden we als Rebel namelijk ook een jetpack op onze rug waar we tijdelijk hele grote sprongen door de lucht mee konden maken. Zo konden we zelfs even in de lucht blijven zweven en dat was vooral heel handig, omdat we ons op die manier snel weer in de actie konden mengen. Naast de jetpak konden we tevens drie granaten afvuren die niet heel spectaculair waren om te gebruiken, maar het zorgde wel voor een lekker knaleffect.

De wapens die we konden gebruiken liepen uiteen van machinegeweren waaruit we lasers konden schieten tot ‘gewone guns’, zoals een sniperrifle of de eerdergenoemde rocket launcher. Ook konden we terwijl we middenin de actie zaten onbeperkt wisselen tussen een first person en een third person perspectief. Iets wat wij echter niet heel vaak deden, aangezien wij er de voorkeur aan gaven om de game in het first person perspectief te blijven spelen.

Nog een paar vragen

Na onze speelsessie zaten we zelf nog wel met een paar vragen. Zo kregen we helaas nog niet de kans om met iconische personages als Luke Skywalker of met Darth Vader te vechten. We zijn daarom erg benieuwd hoe het zal aanvoelen wanneer je met één van hen en gewapend met je lightsaber het slagveld betreedt. Tevens willen we graag weten of je zo’n personage alleen als speciale ‘killstreak’ kan inzetten of dat je hem bijvoorbeeld ook vaker kan gebruiken. Daarnaast vragen we ons al langer af waarom Star Wars Battlefront ‘geen echte’ campagne voor één speler zal bevatten. Niet dat dit de game per definitie een stuk minder maakt, maar het hele Star Wars universum lijkt ons uitermate geschikt om er een groots en meeslepend avontuur in te laten afspelen.

Voorlopige conclusie

Onze eerste echte kennismaking met Star Wars Battlefront is ons goed bevallen en we kunnen dan ook niet wachten eer dat we opnieuw met deze shooter aan de slag kunnen. Dat komt mede door de korte speelsessie die we gehad hebben en ook omdat we daardoor nog niet veel van de game hebben gezien. Zo zijn we benieuwd naar de andere maps waar je op kan gaan knallen en we zijn bijvoorbeeld ook benieuwd naar hoe het zal aanvoelen om een grote AT-AT te besturen. Dat geldt tevens voor het spelen met personages als Luke Skywalker en Darth Vader. We hebben vooral nog een paar vragen die we graag beantwoord willen zien, maar onze eerste kennismaking met Star Wars Battlefront smaakte zeker naar meer!