Review Sonic & SEGA All-Stars Racing – SEGA heeft recent een nieuwe kart game uitgebracht voor de PS3, Xbox 360, Wii en PC. SEGA wil hiermee een goedverkopende game neerzetten die concureert met Mario Kart. Of dit SEGA lukt en belangrijker nog, of Sonic & SEGA All-Stars Racing ook echt een goede game is, lees je hieronder in de review.

A game for the whole family

Het eerste wat opvalt bij het spelen van een willekeurige modus is dat de game echt voor jong en oud is. Kinderen van 6 zullen het begrijpen en er plezier aan beleven, maar ook veel oudere gamers zullen deze game waarderen. Het geheel is heel kleurig en ‘happy’. Omdat er niet zo heel veel in het family genre is te krijgen en ook niet veel Mario Kart style games zijn, is deze game zeker een aangename aanvulling in de lijst van verkrijgbare PS3 games.

Genoeg maps en racers…

Als je eens goed naar de maps en beschikbare racers kijkt zul je zien dat er voor iedereen wat bij zit. Zo kun je standaard al uit heel veel, bekende en minder bekende, SEGA karakters kiezen en zijn er heel veel maps en kampioenschappen. Mocht je al wat races achter de rug hebben en wel oren hebben naar andere karakters, muziek, enzovoorts, dan kun je een kijkje nemen in de ‘SEGA shop’. Hier kun je van alles kopen met de zogenaamde ‘SEGA MILES’. Dit virtuele betaalmiddel verdien je door kampioenschappen en races te winnen, des te hoger je eindigt in het klassement des te meer ‘MILES’ je krijgt. Je kunt ook een groot aantal ‘MILES’ winnen met de missie-modus, welke zeker de moeite waard is mocht je de game in huis gaan halen. De ‘SEGA Shop’ heeft best een groot aanbod en mocht je hem helemaal leegkopen, dan verdien je daar zelfs een trofee mee.

… maar dat houdt de verveling niet tegen

Al stop je 100 karakters in de game, lang achter elkaar zul je hem niet spelen. Wij wilden na 4 toernooien wel wat afwisseling, terwijl sommige mensen de game al zat zijn na 2 toernooien. Singleplayer, multiplayer, alleen de maps zorgen voor een beetje afwisseling tijdens het gamen. En als je, hoe leuk die shop ook is, de SEGA Shop hebt leeggekocht, is daar ook niks meer aan te beleven. De totale speelduur is ook niet iets om over naar huis te schrijven, voor de toernooien is dit slechts 2 uur. In totaal ‘speel je de game uit’ in 6 uur.  Dit is echt een minpunt van deze kart racegame, maar dit geldt ook voor veel andere kart games. Als je de game helemaal hebt ‘uitgespeeld’ kan je hem beter een paar weken laten liggen, dan wordt de game weer een beetje interessant. Tegenwoordig zijn we gewend dat we een spel langere tijd achter elkaar spelen, deze game is hiervoor zeker niet geschikt.

Originaliteitprijs, no way

Zoals in de introductie al gezegd wordt, de game zou zo Sonic Kart kunnen heten. De game heeft echt geen enkel origineel aspect in zich. Kampioenschappen, time trials en ook pick-ups kennen we al. Maar het mag gezegd worden, SEGA heeft dit alles dan wel weer perfect gekopieerd. Natuurlijk heeft de game wel een uniek kenmerk, namelijk de All-Star moves. Deze verschillen per karakter maar zorgen ervoor dat je veel tegenstanders in kan halen en speciale aanvallen uit kunt voeren. Ze winnen met deze game de originaliteitprijs dan wel niet, maar ze hebben wel een goede kartgame gemaakt en is dat laatste niet één van de belangrijkste dingen?

Geen voorsprong in de singleplayer

Een logisch kenmerk van racegames is dat je met een grote voorsprong kan winnen. In deze kartgame kan dat echter niet, de game zorgt ervoor dat alle tegenstanders je op de hielen zitten, constant. Dit zorgt natuurlijk wel voor wat meer spanning omdat je tot de laatste seconden zal moeten vechten voor de felbegeerde eerste plek. De game heeft weinig last van bugs of glitches, de game heeft nog geen patch ontvangen en is toch zeer stabiel.

Hoe meer zielen hoe meer vreugd

Het stukje hierboven geldt natuurlijk niet voor de multiplayer, waar je jezelf prima mee kunt vermaken als je het zat bent tegen computergestuurde karakters te racen. Net zoals in de singleplayer speel je tegen 7 anderen op de verschillende maps. Er moeten aardig wat exemplaren verkocht zijn, want de lobby is de hele dag door aardig goed gevuld. Het online racen gaat zonder enige vorm van lag of lange wachttijden. Ook private matches behoren tot de mogelijkheden, dus mocht je genoeg vrienden met een PlayStation 3 hebben dan kan je het ook tegen hen opnemen. Ook het laatstgenoemde werkt verrassend goed en stabiel, en is naar mijn mening een stuk moeilijker en leuker dan tegen computerkarakters spelen.

Sonic & SEGA All-Stars Racing brengt zoals al eerder gezegd niks nieuws onder de zon. Wel is het een zeer degelijke kartgame met goede extra’s zoals een ingebouwde winkel en een missie-modus. De grafische kwaliteit had zeker wat beter gekund, maar door de goede opvallende kleuren is het nog zeker wel voldoende. De game had wel wat meer unieke aspecten mogen hebben, maar met dat gemis moeten we genoegen nemen. Tel dit alles op en deze game is een must-have voor (Mario) kart games fans en een leuke aanvulling op de collectie van de casual gamer.

• Leuke kartgame voor de hele familie
  • Goede audio, opvallende graphics
  • Ingebouwde SEGA-Shop