Gespeeld: Until Dawn – Met een groep vrienden en vriendinnen gezellig op vakantie gaan klinkt als een heel goed idee. Totdat het noodlot toeslaat en je ergens in een besneeuwd en bebost gebied terechtkomt waar een moordenaar huist die iedereen wil afslachten. Dat is op z’n zachtst gezegd niet ideaal, maar het is wel de situatie waarin alle personages uit Until Dawn verzeild raken. Tijdens de E3 konden wij wederom met de game aan de slag en in deze preview vertellen we je alvast over onze ervaringen met de game.

Het uitgangspunt is dus…

…dat je met acht personen naar een huisje ergens in de bergen gaat om daar een gezellig feestje te gaan bouwen. Van een feestje komt niets terecht doordat plotseling één van de leden van de groep voor dood op de grond ligt. Het is ook dit moment waar voor ons de speelbare demo begon. In deze demo konden we om en om spelen met Matt en Emily. Deze twee jongeren nemen het voortouw om ergens hulp te gaan zoeken. Al gauw werd ons echter duidelijk dat dit geen eenvoudige opgave is. Temeer daar het in het bos onder andere stikt van de wilde dieren, zoals een groep agressieve rendieren die ons op een gegeven moment wisten in te sluiten. Dat is ook het eerste moment waarop wij voor een bepaalde keuze kwamen te staan.

Dit klinkt als..? Juist, de gameplay van Until Dawn laat zich hier enigszins vergelijk met die van games als Heavy Rain en Beyond: Two Souls. Laten we echter de draad weer oppakken en teruggaan naar de situatie waar we ons in bevonden. Matt is inmiddels van de rand van een afgrond gegleden, maar bungelt nog ergens aan een steen. Dan volgt er een situatie waarin we moeten kiezen via welke kant van de rotsen we omhoog proberen te klimmen. Keuzes maak je overigens door je rechter pookje een kant op te duwen en vervolgens moet je á la God of War op tijd een aantal knoppen indrukken die op je scherm verschijnen.

Terwijl Emily van boven angstig naar beneden schreeuwt, kiezen wij ervoor om eerst via de rechterkant naar boven te klimmen. Vervolgens komt er een bepaalde sneltoets in beeld, maar we zijn te laat en daarom glijdt Matt weer een stuk verder naar beneden. ‘Pfff.. dat scheelt weinig meer, zouden we echt het ravijn invallen bij het maken van weer een verkeerde keuze? Hoe zou dan het verhaal dan verdergaan?’, zo denken we koortsachtig na. We weten het niet en willen er ook liever niet aan denken, dus doen we nog een poging om naar boven te klimmen. Nu proberen we het via de linkerkant en daar hebben we – zij het met enig geluk – meer succes.

Bovengekomen zijn we nog niet van het gevaar af, want we zijn immers nog steeds ingesloten door de groep rendieren en dus is de situatie nog steeds even gevaarlijk. Weer komen we voor een keuze te staan. We moeten wel iets doen, aangezien deze groep rendieren op het punt staat om ons alsnog te grazen te nemen. We proberen via een verrassingsaanval toe te slaan; we rammen eerst een stok in kop van het rendier dat het meest op de voorgrond staat en we weten ons vervolgens een weg door de groep dieren heen te wurmen. Eindelijk kunnen we verder en even later komen we aan bij een verlaten radiotoren alwaar we omhoog klimmen om te kijken of we daar een noodsignaal uit kunnen zenden.

Eenmaal boven aangekomen vinden we plotseling eerst iets anders dat onze aandacht trekt. Via een druk op R2 en door ons ene pookje naar rechts te bewegen, openen we een klein kastje waar we een pamflet vinden. Op dit pamflet lezen we over de verdwijning van een vrouw van een tijd geleden. Meteen zijn we nieuwsgierig geworden, want waarom vinden we dit hier bovenop deze toren en wie is die vrouw eigenlijk en hoe kon dit gebeuren? Weer komen er nieuwe vragen naar boven die we graag beantwoord willen zien, maar dat zal nu helaas niet lukken. De ontwikkelaar houdt de kaken namelijk stijf op elkaar als we vragen wat deze aanwijzingen precies voor rol spelen in het centrale verhaal. Wel wordt ons duidelijk gemaakt dat dit één van de vele aanwijzingen is die hier ergens in dit gebied verspreid liggen.

Nu hebben we daar dus geen concrete informatie over, maar we kunnen ons zo voorstellen dat er een verband is tussen al deze aanwijzingen die je vindt. Wellicht krijg je zo meer informatie en leer je meer over de achtergrond en over de werkwijze van de mysterieuze moordenaar. Dat is een tikkeltje speculeren, maar enigszins gerechtvaardigd gezien de vondst die we deden. Tevens vinden we bovenop de toren met Emily (je kunt telkens wisselen tussen de verschillende personages) een flare gun die we besluiten aan Matt te geven. Nadat we vervolgens een schot hebben gelost en via de radio hulp in hebben kunnen roepen, gaat het vervolgens alsnog helemaal mis. Eerst zien we hoe beneden iemand de touwen van de toren lossnijdt, waarna de gehele toren met een grote klap omvalt.

Ineens is de situatie heel gevaarlijk geworden, want een gedeelte van de toren hangt over het ravijn heen en Emily bungelt aan de onderkant, terwijl Matt boven haar op een plateau zit. Dan volgt er (dat zagen we enigszins aankomen) het volgende keuzemoment, want moeten we Emily nu redden of niet ? Wellicht vraag je je af waarom dit überhaupt een keuze is die je moet maken, want je zou verwachten dat wij (wij staan in de schoenen van Matt op dat moment) Emily sowieso besluiten de helpende hand toe te steken. Maar wat deed Emily eigenlijk eerder met die andere persoon uit onze groep en wat voerde ze nu eigenlijk in haar schild? Kunnen we haar wel vertrouwen? We zien Matt dit letterlijk denken en daarom ook hevig twijfelen. Dit is tegelijk ook een extra element dat zwaar in de keuzes mee kan wegen en dus een cruciale rol in het verhaal speelt.

Cliffhanger, de juiste sfeer en geloofwaardige personages

Met deze cliffhanger besluiten wij dit verhaal van onze preview. We kunnen je wel verklappen dat wij nog iets verder hebben gespeeld en dat er nog meer bizarre dingen gebeurden. De kracht van Until Dawn zit hem vooral in het verhaal dat verteld wordt en de keuzes die je kan maken, en dat zijn er overigens behoorlijk wat. Ondanks dat je door het maken van alle keuzes het verhaal ook op meerdere manieren uit kan spelen, willen we niet meer spoilers weggeven. We besluiten dus met deze cliffhanger, waarvan jij zelf bepaalt hoe die verder afloopt zodra de game uit is. Dat hangt natuurlijk weer af van de keuzes die jij maakt en gemaakt hebt…

Nu we het verhaal loslaten, willen we het gelijk hebben over de mysterieuze en gespannen sfeer die er over de game hangt. Continu zit je op het puntje van je stoel omdat je bang bent dat het gevaar van meerdere kanten op je af komt. Dat de sfeer zo pakkend is, komt mede doordat de ontwikkelaar vooraf zijn huiswerk goed gedaan heeft. Zo heeft iedereen uit het team in het begin films gekeken (dit werd ons verteld) zoals ‘Scream’ en ‘I Know What You Did Last Summer’. Dat mist zijn uitwerking niet, want Until Dawn is bij vlagen een ervaring die je naar de keel grijpt en die je tevens flink wat schrikmomenten zal bezorgen. Dat komt onder andere ook door de voortreffelijke soundtrack die we tijdens het spelen te horen kregen.

Waar er met het geluid goed wordt ingespeeld op de sfeer van de game, geldt dit ook voor het acteerwerk van de verschillende personages. Dat is, gebaseerd op wat we nu hebben gezien, zeker goed te noemen. Elke wijziging in iemands mimiek, van elk spatje paniek tot woede, het komt allemaal natuurgetrouw over. Datzelfde geldt ook voor de manier waarop de personages zich door de wereld voortbewegen. Om dit allemaal zo realistisch mogelijk over te laten komen, heeft de ontwikkelaar, niet geheel verrassend, echte acteurs in mo-cap pakken gehesen. Om nog even bij de personages te blijven: er zullen straks in totaal acht verschillende karakters in de game verwerkt zitten waartussen je kan kiezen.

Voorlopige conclusie

Na onze speelsessie ben ik positief gestemd over Until Dawn. Met de sfeer, het geluid van de game en het acteerwerk van de personages zit het goed. Het verhaal is op zichzelf niet heel uniek, maar het wordt wél goed uiteengezet en bovendien kan je zelf bepalen welke kant(en) het opgaat. Als je achter alle verhalen wilt komen, dan zul je de game meerdere malen moeten uitspelen. Daar zit nog een stukje van onze twijfel, aangezien we nog niet weten hoe alle verhalen die je kunt spelen in elkaar steken. We zijn benieuwd of die allemaal even interessant zal blijven, maar op basis van onze speelsessie deze E3 en eerdere kennismakingen hebben we vertrouwen in Until Dawn.