‘Gameplay is belangrijker dan graphics’ is een veel gehoorde uitspraak in de games-industrie. Toch vindt Todd Howard, regisseur van Fallout 4, graphics wel degelijk heel erg belangrijk. Zo vertelde hij tijdens een panel presentatie op de E3, toen hem de vraag werd gesteld wat ze met de kracht van de PlayStation 4 en Xbox One deden.

De reden hiervoor is dat goede graphics je meer in de wereld laat komen, het voelt echter aan en daarmee creëer je een geloofwaardige sfeer. En niet alleen graphics zorgen daarvoor, ook hoeveel ziel en herinnering een gamewereld uitstraalt. Daarom probeert Bethesda er ook voor te zorgen dat niet alleen de presentatie goed in orde is, ook de performance en dynamische details die ervoor zorgen dat alles snel en goed inlaadt zijn speerpunten bij de ontwikkelaar.

Verder werd Howard nog gevraagd waarom de trailer van Fallout 4 zo licht en kleurrijk was. De serie staat er juist om bekend een beetje grijzig, bruin en grauw kleurenpalet te bevatten. De voornaamste reden hiervoor is om de speelsessies wat aantrekkelijker te maken met een meer in het oog spattende wereld. Howard kan zich goed voorstellen dat lange sessies in een duistere wereld best een beetje deprimerend kunnen zijn.

Maak je echter geen zorgen, er is een heel gebied op de kaart waar de bom is gevallen en daar zul je wederom een naargeestig en triest sfeertje aantreffen. Fallout 4 verschijnt in november al op de PlayStation 4, Xbox One en PC.