Gespeeld: Project Morpheus – Kitchen – Project Morpheus leent zich voor allerlei soorten games in allerlei genres. Veel van de games die we tot op heden gezien hebben vallen toch een beetje onder het genre shooters, maar zo hier en daar zit er iets anders tussen. Kitchen is er zo eentje. Dit is een techdemo van Capcom voor Project Morpheus en hoewel het niet bekend is of er een game van gemaakt gaat worden, bestaat die mogelijkheid er wel, aldus de medewerker die de game aan me demonstreerde op de E3. Een heus horror ‘avontuur’ dat simpelweg te omschrijven valt met twee termen; ‘intens’ en ‘creepy as fuck’.

Angstaanjagend en machteloos

Of het ooit een game gaat worden, is natuurlijk de vraag, maar na een demo van hooguit vier minuten zie ik het wel zitten. Het is jammer dat Silent Hills geannuleerd is, want die game zou zich als horrorgame fantastisch lenen voor Project Morpheus. Nu die game van de baan is, is het voor Capcom vrij spel om met een degelijke horrorervaring te komen en dat Kitchen angstaanjagend is, dat bewees de speelsessie wel. Hoewel, speelsessie… het was eigenlijk meer een interactieve film die ons getoond werd.

De techdemo begon in een verlaten loods die er grauw en smerig uit zag. Ik zat als speler op een daadwerkelijke stoel en die positie zagen we ook terug door de virtual reality bril. Veel gebeurde er niet, want het enige wat enigszins bewoog was een kerel die crepeerde van de pijn op de grond. Een mooi moment om eens rond te kijken en precies dat gaf gelijk een goede indruk van de mogelijkheden. Links, rechts, beneden, boven en elke kijkhoek er tussenin gaf een ander gedeelte van de loods weer. Voeg daar nog goed geluid en degelijke beeldkwaliteit aan toe en je waant je in een heuse virtuele wereld die als echt aanvoelt.

De creperende gast stond vervolgens op en strompelde op me af met een roestig mes. Hij vroeg me om mijn handen omhoog te houden, zodat hij het touw kon doorsnijden. Dat was bijzonder intens, want hoewel het een simpele handeling betrof, kwam hij iets te dichtbij met z’n mes. Alsof iemand echt met een mes zowat in je gezicht prikt. De natuurlijk reactie is dan om naar achteren te deinzen, iets wat ik dan ook deed. Het is levensecht, maar voordat hij z’n klusje kon klaren, stond er een meid achter hem die vol op hem in begon te hakken en vervolgens een mes in mijn virtuele been plaatste.

Volledig machteloos keek ik toe en m’n reflex bij het neerdalende mes was m’n eigen been bewegen. Totaal zinloos natuurlijk, maar je lichaam doet onbewust mee om gevaar te ontwijken, iets wat je niet zo zal ervaren als je gewoon op je bank een game zit te spelen. De inmiddels helemaal kapot gehakte man werd vervolgens weggesleept om dan terug te keren, zij het alleen zijn hoofd, dat kwam aanrollen. Kortom, nog zo’n moment waarop je denkt; ‘damn, dit is echt ziek’.

Was dat alles? Nee hoor. De vriendelijke meid stond blijkbaar ineens achter me en sloeg zo plots haar bloederige vingers voor mijn ogen, om die langzaam weg te trekken. Je kan je voorstellen dat je je een ongeluk schrikt. Eenmaal haar handen weg en een bebloed scherm dat angstaanjagend dichtbij was, kon ze het niet laten om voorover te buigen en ondersteboven weer pal voor mijn gezicht naar beneden te zakken… Die paar minuten dat ik in de virtuele wereld van Kitchen zat waren intens, bijzonder en vooral heel erg leuk. Met name doordat ik zo machteloos was, moest ik alles over me heen laten komen en ik kan je zeggen dat dat een aparte ervaring is.

Horror op z’n best

Normaal gesproken sluiten we een preview altijd af met een voorlopige conclusie, maar gezien het hier een techdemo betrof, valt daar moeilijk een conclusie aan te verbinden. Het beklemmende sfeertje, de realistische setting en de grafische kwaliteit waren stuk voor stuk elementen die het tot een bijzondere ervaring wisten te maken. Ook het gegeven dat bepaalde zaken zo verdomd dichtbij komen, maakt het tot iets unieks. Normaal gesproken kan je dingen altijd ontwijken, maar met Project Morpheus zit je op een bepaalde manier gevangen in een virtuele wereld en dat geeft een extra dimensie aan de belevenis. Horror games en Project Morpheus, dat is de perfecte combinatie. Nu maar hopen dat Capcom deze techdemo tot een volwaardige game omtovert. Ik wil meer!

Kitchen is vooralsnog een techdemo, maar is niet het enige in het horror segment. Paramount Pictures heeft aangekondigd dat er gewerkt wordt aan een Paranormal Activity VR game die onder andere naar Project Morpheus komt.