Gespeeld: Ratchet & Clank – Ratchet & Clank komen volgend jaar terug naar de PlayStation. Op de PlayStation 2 en 3 zijn er vooral veel games van dit olijke duo verschenen, maar op de PlayStation 4 is het even stil geweest. Het deel dat volgend jaar zal verschijnen is overigens geen nieuw deel, maar een ‘reimagening’ van het origineel dat nog steeds geprezen wordt. De klassieke platformer is in een gloednieuw jasje gegoten, bevat nieuwe wapens, meer planeten en dus meer uitgebreide gameplay. Geen simpele HD remake, maar een verder uitgebouwde game met veel nieuwe content. Wij gingen ermee aan de slag.

Wauw, gewoon wauw!

Het eerste wat natuurlijk opviel nadat ik de controller oppakte en aan de slag ging, was de grafische kwaliteit. De game ziet er grafisch weergaloos uit. Op zich vrij vanzelfsprekend, aangezien het hier een game voor de PlayStation 4 betreft, maar alsnog laat Insomniac zich hier van haar beste kant zien. Alle details die je herkent uit het deel op de PlayStation 2 zien we in volle glorie terug op de PlayStation 4 en ook Ratchet ziet er met z’n donzige huid fenomenaal uit. Het is op en top genieten en ook de draw distance is bijzonder strak, waardoor het op grafisch vlak domweg niet beter kan.

Het is natuurlijk de algehele aanblik die een goede indruk achterliet, maar ook de details bij de vijanden zien er prachtig uit. Het is exact alsof je die grafisch indrukwekkende PlayStation 2 game opnieuw zit te spelen en doodleuk vergeet dat je nu op de PlayStation 4 speelt. Dat klinkt wat krom, maar daarmee wil ik zeggen dat de herinnering die je van de PlayStation 2 had uitstekend staande blijft nu je dezelfde game in ietwat afwijkende vorm op de PlayStation 4 speelt. Alsof het visueel nooit is veranderd, terwijl we jaren verder zijn.

Nieuwe en oude wapens

‘Afwijkende vorm’, ik vermeldde het zojuist al en dat is wat ook van toepassing is op Ratchet & Clank. Insomniac Games gaat namelijk verder dan alleen even nieuw leven in een klassieker blazen. Doordat het samenhangt met de film die volgend jaar uitkomt en omdat de bibliotheek van Ratchet & Clank games dermate uitgebreid is, is er volop vrijheid om meer elementen toe te voegen. Dat vertaalt zich onder andere naar nieuwe gameplay mogelijkheden, evenals nieuwe plekken om te bezoeken. Dat is echter iets dat we nog niet hebben kunnen spelen, maar een ander belangrijk punt was al wel aanwezig.

De wapens. Jazeker, ook die zijn weer in volle glorie aanwezig en dit beperkt zich niet alleen tot het oorspronkelijke wapenarsenaal. Insomniac is de franchise ingedoken en heeft diverse favoriete wapens meegenomen in de ontwikkeling. Hierdoor heb je wapens zoals de Pixelizer, Groovitron, Mr. Zurkon en meer. Deze werken natuurlijk zoals je van ze verwacht en dat maakt de game qua wapentuig ook nog eens uitgebreider, wat natuurlijk de gameplay ten goede komt. Deze is overigens niet veel anders, want dat bestaat nog steeds uit veel springen van platform naar platform en het in elkaar meppen van vijanden met je moersleutel, evenals het overhoop schieten van alles wat ook maar een beetje beweegt.

Speelt als een zonnetje

Juist dat platformen, het meppen met je moersleutel en het knallen voelt zeer vertrouwd aan. Insomniac weet precies welke zaken ze verder moeten uitbreiden en welke zaken ze zo dicht mogelijk bij het origineel moeten houden. De game bestuurt nog steeds exact hetzelfde als vroeger en als je de delen op de PlayStation 2 en 3 hebt gespeeld, dan kan je er direct mee aan de slag. Ook het verslaan van een eindbaas, één van de demo-levels, voelde als nostalgie aan en dat ging tevens als een zonnetje, domweg omdat het zo vlot en snel speelt.

Het voelt alsof de game nooit is veranderd qua besturing en dus de gameplay, en dat kan zomaar eens betekenen dat Insomniac een al goede game op de PlayStation 2 met alle toevoegingen die hiermee gemoeid zijn nu kan perfectioneren. Sterker nog, ondanks dat het grootste gedeelte van de content al eens eerder is gebruikt, kan het zomaar zijn dat dit één van de beste Ratchet & Clank games ooit wordt. Of je remakes nu zat bent of niet, dit is absoluut een game die je in de gaten moet houden. Dit omdat het een klassieker van weleer is die op de ogenschijnlijk beste manier wordt gepresenteerd en omdat Ratchet & Clank games over het algemeen altijd leuk om te spelen zijn.

Voorlopige conclusie

Het origineel op de PlayStation 2 was al een uitmuntende game en dat herkennen we gelijk weer in dit ‘nieuwe’ deel. De twee levels die we speelden voelden uitermate vertrouwd aan en waren grafisch bovendien van de allerhoogste plank. Het is jaren geleden dat we deze game gespeeld hebben, maar het voelde desondanks zeer vertrouwd en natuurlijk erg herkenbaar aan. We wilden zelfs meer na onze speelsessie en dat zou genoeg moeten zeggen, lijkt me. Sowieso is het gegeven dat de ontwikkelaar de soepele vertrouwde gameplay weet te handhaven en uit te breiden terwijl het tegelijkertijd zeer herkenbaar en goed aanvoelt voldoende om te stellen dat men op de juiste weg zit. Was het maar al 2016.