Review: MotoGP 15 – Concurrentie kan lastig zijn, maar tegelijkertijd is het hebben van rivalen ook erg gezond. Dit geldt ook zeker op het gebied van games. Ontwikkelaar Milestone komt elk jaar met een nieuwe motorracegame en hoeft daarbij eigenlijk nooit te vrezen dat er betere titels in deze racesport op de markt verschijnen. Betekent dit dat de Italiaanse studio het met MotoGP 15 rustig aan heeft gedaan, of weet de game dit jaar toch weer genoeg vernieuwing te brengen om een aanschaf te rechtvaardigen? Het antwoord op deze vraag zal ik je in deze review geven.

Knokken voor elke plek

Om maar meteen met de deur in huis te vallen wat betreft de gameplay: MotoGP 15 weet de spanning en sensatie van de motorsport perfect weer te geven. Dit komt mede door de vrij hoge moeilijkheidsgraad en de leercurve die we van de serie gewend zijn. Verwacht niet dat je na een paar minuten spelen je motor volledig onder controle hebt en zonder al te veel moeite het podium als winnaar mag beklimmen. Je moet er serieus de tijd voor nemen en na een paar uur spelen, waarin je echt vaak de fout in zal gaan, begin je het gevoel te krijgen dat je het snelle racemonster een beetje in bedwang kan houden. Deze steile leercurve is echter niet iets verkeerds, want MotoGP 15 laat je goed nadenken over elke actie die je onderneemt. Aan iedere bocht en elke inhaalactie zitten risico’s verbonden en dus is het des te belangrijker om goed te leren inschatten wanneer het beste moment is om te remmen en hoe je een tegenstander het beste kan passeren.

Gelukkig biedt de game genoeg hulp om je te ondersteunen in je jacht naar de eerste plaats. Wanneer je de game voor het eerst opstart, kan je een tutorial doorlopen waarin je de basisbesturing leert. Verder heb je allemaal opties om de game makkelijk of moeilijker te maken, waaronder hulp bij het remmen en het sturen. Daarnaast kan je voor elke race je motor naar hartenlust aanpassen om hem op deze manier perfect af te stellen voor jouw rijstijl. Dit is overigens allemaal optioneel. Op deze manier kan iedereen genieten van MotoGP 15, van de leken tot de experts.

Bomvol content, maar…

MotoGP 15 bevat, en eigenlijk verwachtten we ook niet anders, alle officiële licenties van de MotoGP. Dit betekent dat je met alle coureurs uit de MotoGP, Moto2 en Moto3 kan racen op ieder circuit waar de echte professionals ook op rijden. Overigens is het leuk om te vermelden dat de motoren uit de twee laatstgenoemde, zwakkere klassen ook echt anders besturen en klinken dan de motors van coureurs als Valentino Rossi. Niet alleen met de licenties zit het wel snor, want ook de hoeveelheid content is niet mis.

MotoGP 15 kent namelijk allerlei verschillende modi waarmee je je uren kunt vermaken. Natuurlijk zijn de standaard zaken als Time Trial, losse races en Grand Prix aanwezig, maar de meeste tijd zul je waarschijnlijk in de Career-modus steken. Nieuw dit jaar is de mogelijkheid om in jouw carrière een eigen team te beginnen. Je start je loopbaan als racer met twee losse races waarin je zo goed mogelijk moet presteren. Daarna krijg je enkele aanbiedingen van bestaande teams, maar je kunt er op dat punt ook voor kiezen om zelf een team op te zetten. Wanneer je dit doet moet je een naam voor je ploeg verzinnen en verder zijn er nog allemaal dingen aan te passen, zoals het teamlogo. Met dit verse team begin je helemaal onderaan de ladder, in de Moto3 klasse. De motor is dan nog vrij zwak te noemen en het is dan ook de bedoeling dat je, door middel van het neerzetten van mooie resultaten, de motor steeds verder verbetert. Naarmate je beter presteert, zal je ook een betere sponsor kunnen kiezen en dit gaat eigenlijk eindeloos lang door, totdat je misschien wel in de MotoGP terechtkomt en je kunt meten met de grootste namen. Dit is best een leuke toevoeging aan de Career-modus, want het maakt het allemaal net even iets persoonlijker en uitdagender.

De grootste toevoeging aan de game is een geheel nieuwe modus: Beat The Time. In deze modus moet je op elk circuit een recordtijd zien te verbreken met een bepaalde motor. In het begin is deze modus nog best leuk, maar nadat je op enkele circuits een poging hebt gedaan, is de lol er eigenlijk wel af. Het komt keer op keer op hetzelfde neer en voelt eerlijk gezegd ook niet echt anders aan dan de klassieke Time Trial modus. Ook op het gebied van multiplayer is er vrij weinig veranderd, met uitzondering van een nieuwe modus waarin het de bedoeling is om in elke sector van het circuit de beste tussentijd neer te zetten. Daar komt nog eens bij dat de multiplayer zeer weinig gespeeld wordt. Een volle lobby van twaalf mensen vinden is meestal onmogelijk. Je zult vaak met drie of vier spelers tegelijk racen en dat wordt al vrij snel saai, omdat de intense actie dan veel minder aanwezig is.

Is dit een PlayStation 4 game?

Gelukkig presteert MotoGP 15 prima op de PlayStation 4. De framerate blijft vrijwel de hele tijd stabiel, ook wanneer er veel coureurs op het scherm te vinden zijn. Verder ben ik in alle uren die ik in de game heb gestoken geen enkele bug tegengekomen. Dit zorgt ervoor dat de game gewoon heerlijk wegspeelt en de race-ervaring altijd van een hoog niveau blijft. Ook met de audio is weinig mis. De motoren klinken prima en de muziek is ook in orde.

Over de graphics ben ik duidelijk minder te spreken. Op sommige momenten kan de game echt heel mooi zijn. Dit is dan met name als het regent tijdens de race. De reflecties van het natte wegdek en zelfs van de natte pakken van de coureurs zorgen voor mooie effecten. Daarnaast zien de motoren er ook zeer gedetailleerd uit. Kijk je echter verder dan het wegdek zelf, dan ziet de rest er toch vrij bedroevend uit. De omgevingen (en dan met name de bomen) zien er ontzettend gedateerd uit. Daarnaast zijn de modellen en animaties van de coureurs en je pit crew van zeer laag niveau, waardoor je soms echt gaat twijfelen of je wel met een PlayStation 4 game te maken hebt.

MotoGP 15 laat mij met erg gemengde gevoelens achter. Aan de ene kant krijg je een erg goede race-ervaring voorgeschoteld. Je moet er echt tijd in steken om het racen onder de knie te krijgen, maar wanneer dit je ook daadwerkelijk lukt en je een goed resultaat neerzet, geeft dat veel voldoening. Aan de andere kant biedt de game weinig nieuwe dingen ten opzichte van vorige delen. De nieuwe singleplayer modus wordt al snel saai en de nieuwe speelstand in de multiplayer was erg leuk geweest, mits deze ook veel gespeeld zou worden. Je kunt zonder enige twijfel ontzettend veel tijd steken in MotoGP 15, maar weet wel dat je in veel opzichten hetzelfde spel speelt als vorig jaar. Hopelijk komt Milestone volgend jaar echt met grote veranderingen, want het is jammer om te zien dat een game die in essentie goed is op deze manier toch veel steken laat vallen.

• Goede race-ervaring, die naar ieder zijn smaak valt aan te passen
  • Licenties zijn weer dik in orde
  • Biedt uren speelplezier