Gespeeld: Battleborn – Het universum in Battleborn is niet meer. Alhoewel, er is nog één laatste levende ster en om te overleven is iedereen en alles uit het gehele heelal daar naartoe getrokken om daar maar te gaan… overleven. Dat is natuurlijk gedoemd om te mislukken met het gespuis dat van heide en ver is aan komen zetten en al snel loopt dat lekker uit de hand met een uitermate vlotte en leuke shooter als gevolg. Trommel je maten op en trek er als team op uit om de missies tot een goed einde te brengen.

Aan de slag in coöp

Voordat we met de game aan de slag konden gaan op de E3, kregen we een korte presentatie waarin een klein gedeelte van het achtergrondverhaal werd toegelicht. Hier leerden we dat de game in totaal 20 personages zal bevatten die allen een eigen skilltree hebben die verder diepgang krijgt naarmate je verder in de game komt. Daarbij heb je de mogelijkheid om zodra je aan de slag gaat bepaalde augmentations in te stellen die jou helpen in de strijd en dat is vanzelfsprekend per personage weer anders.

Na deze korte introductie konden we een relatief lang level spelen van een klein half uur, waarbij we met wat onbekenden in een team gegooid werden. De game is namelijk opgebouwd met het oog op de coöp-ervaring, maar als je een einzelganger bent, dan is er de optie om het alleen te spelen. Gezien de structuur was het echter al vrij snel duidelijk dat je dit liever met je vrienden gaat spelen. Nu speelden wij met onbekenden en was de communicatie nauwelijks aanwezig, maar als je met je maten erop uittrekt, dan gaat dit gegarandeerd dikke lol opleveren. Met name omdat je in de eerste plaats samen moet werken, maar ook omdat Gearbox zich richt op het bieden van een hoge funfactor.

Knotsgekke personages

De gameplay zelf was gedurende onze hands-on verre van bijzonder. Het is een relatief rechttoe rechtaan shooter waarin je objectives afwerkt om zo het einde van een level te bereiken. Wat Battleborn echter de juiste feeling doet geven, zit in de uitermate vlotte gameplay. Het schiet heerlijk vlot weg en de gameplay is ook zo opgebouwd dat je naast het standaard knalwerk diverse extra’s kunt inzetten die elk werken op een cooldown systeem. Deze mogelijkheden variëren bij ieder personage en deze zullen zowel defensief als offensief ingedeeld zijn, zodat elk individu ook een daadwerkelijk nuttige rol in de gameplay heeft.

Door te blijven spelen zul je XP verzamelen en daarmee level je, met als gevolg dat je weer nieuwe onderdelen in de skilltree kunt unlocken. Je begrijpt inmiddels vast wel dat Gearbox hier niet echt innovatief uit de hoek komt, maar een redelijk veilige weg bewandelt. Is dat een negatief aspect? Nee, niet per se, want het is de gameplay die het juist zo vermakelijk maakt en dat komt met name door de knotsgekke personages die de game rijk is. Deze figuren lopen zeer uiteen en kennen ook allemaal stuk voor stuk hun eigen animaties die behoorlijk op de lachspieren kunnen werken.

Daarbij komt nog dat de personages ook allen zo hun eigen wapens hebben die op een creatieve wijze zijn opgebouwd. Zo speelden we met een wat zwakker personage dat vooral effectief is op afstand als sniper. Zijn wapen was voor close combat dodelijk, maar door de inzoom trigger in te houden, veranderde het huidige knalijzer ineens naar een snipergeweer. Je ziet deze transformatie direct en snel gebeuren, en hoewel dit een klein detail is, zag het er eigenlijk behoorlijk bruut uit. Kan je nagaan dat er dan 20 verschillende figuren zijn die allen zo hun eigen speciale wapens kennen, gezamenlijk met specialiteiten die ze des te meer van elkaar onderscheiden.

Herspelen maar

De gameplay van Battleborn is domweg lol hebben en dat kwam goed naar voren tijdens de hands-on. Doordat de nadruk op coöp ligt en we uit ervaring kunnen vertellen dat dat goed werkt, lijkt Battleborn een titel te worden die je vooral op vaste momenten met je vrienden kunt gaan spelen. Dit soort games leent zich daar uitermate goed voor en hoewel het aantal missies niet bijzonder groot is (rond de tien), zit de kracht hem juist in de aanwezige personages. Ze zijn dermate verschillend van elkaar en hebben uiteraard allen hun eigen levels en – eerder al genoemd – skilltree, waardoor het sowieso de moeite waard is om te rouleren in personages en daarmee variatie voor jezelf te creëren, al betekent dit mogelijk wel dat je regelmatig de levels zult moeten herspelen.

Dat is niet het enige wat Battleborn zal bieden, want naast de coöperatieve insteek, zal er ook een competitieve multiplayer aanwezig zijn die ongetwijfeld weer een compleet andere manier van spelen met zich meebrengt. Dat is echter nog in nevelen gehuld, dus daar zullen we later op terug moeten komen. Wat echter al wel duidelijk is, is dat Battleborn een fijne shooter gaat worden en dat tezamen met de visuele stijl die enigszins doet denken aan Borderlands, geeft de game veel hoop op een groot succes. Dan vergeten we haast nog de typerende geluiden van de wapens en personages te vermelden, die vloeiend in het geheel passen en het tot een mooie ervaring maken. Althans, afgaande op onze speelsessie.

Voorlopige conclusie

Gearbox doet met Battleborn niet per se veel nieuwe dingen, maar mixt eerder elementen van diverse andere games om er zelf één mooi nieuw brouwsel uit te halen. De verschillende personages, de coöperatieve structuur en de creatieve evenals gevarieerde invulling van wapens, skilltrees en vijanden maken deze game tot iets waar we veel lol mee hadden tijdens de hands-on. Het zag er bovengemiddeld goed uit, klinkt zoals je het horen wil en speelt zoals het moet. Battleborn is een game die zich bij velen nog ietwat onder de radar bevindt, maar vergis je niet: dit kan weer een klassieke Gearbox topper worden.