Review: The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited – Met The Elder Scrolls V: Skyrim heeft Bethesda Game Studios een legendarisch laatste product afgeleverd, wat tot op de dag van vandaag nog door veel mensen gespeeld wordt. ZeniMax Online Studios heeft een paar jaar geleden het stokje (de scroll) overgenomen en stond voor een zeer zware taak. Het moest de alom geliefde avonturenserie omzetten in een goed werkende online game. Vorig jaar konden ze daarmee al aan de slag op de PC en nu is het eindelijk ook de beurt aan PlayStation gamers. Is ZeniMax erin geslaagd om een waardige online vertaling voor ons neer te zetten?

Ah, the memories

In klassieke The Elder Scrolls stijl begin je als een gevangene in een benauwd celletje. Dit keer is het de gevangenis van de Deadra prins Molag Bal, die erop uit is om de hele wereld van Tamriel onder zijn bewind te krijgen. Met een beetje geluk weet je te ontsnappen en bevrijd je samen met een compagnon de profeet, die niet geheel toevallig voor het verloop van de game jou aanwijst als de held die Molag Bal moet terugdrijven, voor hij met zijn portalen de zielen van de wereld tot zich neemt.

Uiteraard gaat dit verhaal – zoals we gewend zijn van de lore van The Elder Scrolls – vrij diep en komen er allerlei figuren, artefacten en locaties uit de vorige delen langs. Om maar een simpel voorbeeld te nemen: in 2011 deed ik een quest op de grasvlaktes van Skyrim waar ik de strijdknots van Molag Bal vond. Een ander voorbeeld is om ineens weer in Cyrodiil te lopen, waar ik het laatst rond 2007 á 2008 ben geweest toen ik The Elder Scrolls IV: Oblivion speelde.

Aan goede herinneringen dus geen gebrek en ook een machtsverschuiving hoort hier natuurlijk bij, alleen gaat het nu niet om een gebied zoals in de vorige delen, maar om heel Tamriel. Je kunt je aansluiten bij één van de drie facties: de Aldmeri Dominion, Daggerfal Covenant of Ebonheart Pact. Elke factie heeft bepaalde rassen die veelvuldig in de game voorkomen en een eigen visie op het conflict hebben. Nog meer The Elder Scrolls authenticiteit? Natuurlijk zijn ook de Fighters en Mages Guild van de partij en hebben we nu ook de Undaunted, een soort avontuurzoekers zonder echte leider.

Diepgaande karakterontwikkeling zoals we die kennen

Ook qua karakterontwikkeling is The Elder Scrolls Online niet anders dan dat we gewend zijn. Je kunt kiezen uit diverse rassen, zoals een Orc, Breton, Khajiit, Redguard, Nord en gratis voor de Tamriel Unlimited kopers het Imperial ras. Vervolgens kies je een vechtrichting: Dragonknight, Templar, Sorcerer of Nightblade. Je krijgt dan echter maar drie verschillende vastgestelde skilltrees, de rest is volledig aan jou.

Wil je als een magiër ook heel goed zijn met een tweehandig zwaard en wil je ook je mannetje staan als smid die zware harnassen maakt? Ga je gang. Je zal weinig tot geen restricties vinden op je pad naar de ideale vechtersbaas. Dit geldt uiteraard voor zowel mannen als vrouwen; ook in Tamriel staat gelijkheid immers hoog in het vaandel.

Een paar honderd uur? Geen probleem

The Elder Scrolls games worden nog wel eens in verband gebracht met het verliezen van je sociale leven; voor een echte fan is immers tussen de twee- en driehonderd uur gamen geen enkel probleem. Ook in The Elder Scrolls Online is dat zeer goed mogelijk. De twee hoofdquests kosten je bij elkaar al een uur of honderd en van daaruit heb je met de verschillende gildes en al die andere personen in de wereld die je hulp nodig hebben er zo nog een paar honderd bij. Tel daar nog de Player vs Player modus bij op vanaf level 10 en je sociale leven komt weer ernstig in gevaar.

Het ene moment ben je op jacht naar weerwolven, dan weer probeer je van een lang overleden generaal z’n zwaard te jatten en vervolgens red je de wereld nog even van een paar dozijn demonen. Uiteraard is hier ook de grote toevoeging dat je missies met andere spelers kunt doen. Kortom, met de speelduur zit het wel goed, want de wereld zit propvol mogelijkheden die je langdurig aan het spelen kunnen houden.

Zeer nostalgisch, maar helaas geen stap vooruit

Tot nu toe niets dan lof voor The Elder Scrolls Online, al is er wel een combinatie van factoren die de game helaas niet met vlag en wimpel doet slagen. Zo merk je overal in de wereld dat er nergens een stap vooruit is gemaakt door ZeniMax. Ze hebben netjes het bronmateriaal overgenomen, maar dit resulteert soms in frustraties en die worden begeleid door een zeer matige presentatie.

Zo is de hit detection een serieus probleem in Tamriel. Meer dan eens legde ik het loodje doordat een vijand zeker een meter of vijf verderop met zijn klauwen sloeg. Ook de radar, die in Skyrim al niet optimaal was, werkt niet lekker in The Elder Scrolls Online. Je hebt nog steeds hetzelfde kompas waar pijlen op verschijnen. Zeker als er veel pijlen op verschijnen en een aantal vijanden, is het een chaos.

Daarnaast is de text chat optie uit de PlayStation 4 versie gesloopt en kun je enkel via voice-chat met elkaar communiceren. Een volstrekt onbegrijpelijke keuze voor een game als deze en niet iedereen gaat zomaar met elkaar zitten praten via de microfoon, iets wat ook niet gebruikelijk is voor een console gamer. Dit maakt de interactie met andere personen minimaal en het is al niet heel veel. Je kunt samen in een party gaan, ruilen of tegen elkaar vechten. Uiteraard doe je ook missies met elkaar, maar hier is het geval meer dat je toevallig met elkaar dezelfde locatie in holt.

Dat is ook één van de grootste problemen met The Elder Scrolls Online: de structuur van de game is namelijk te veel die van een singleplayer game. Vaak wordt de ervaring afbreuk aangedaan doordat, als je een quest doet, je tientallen anderen hetzelfde ziet doen. Ook komt het geregeld voor dat andere spelers voor je neus een vijand doden, wat je weer kostbare experience punten kost. Je hebt nooit het gevoel iets speciaals te doen en dat is voor een type game als deze erg jammer.

Op de momenten waarop je een quest doet die bedoeld is om met z’n allen te spelen, komt het wel tot z’n recht, maar eigenlijk mis je het gevoel van echte teambuilding. Dit geldt ook voor de PvP gevechten, die bij vlagen echt heel spannend en grotesk zijn. Juist in een game waarbij je met anderen speelt had hier wel iets meer nadruk op mogen liggen, want het is jammer dat dit element een beetje onbedoeld wegvalt door de opbouw en structuur.

Audiovisueel geen uitnodigende game

ZeniMax beloofde voor de Tamriel Unlimited versie de game grafisch goed op te poetsen, maar in praktijk valt dit toch wel erg tegen. Verwacht zeker geen vooruitgang ten opzichte van Skyrim, eerder een aantal stappen terug. Als fan van de serie zul je veel plekken herkennen en zal de sfeer je misschien eerder pakken, maar als nieuwkomer komt de wereld een beetje flets over. Animaties zijn ook redelijk houterig en de voice-acting is bij vlagen gewoon slecht. De soundtrack houdt het geheel gelukkig overeind.

Dit zorgt ervoor dat de game ook nooit écht spannend wordt. Ik heb heel wat quests afgerond zonder ooit een euforisch gevoel te hebben gehad, omdat een saai dialoogje aan het einde weinig indruk maakte. Op dit vlak is het maar goed dat de maandelijkse kosten zijn opgeheven en je de game gewoon gratis kunt spelen. Hoewel, je moet de game zelf natuurlijk nog aanschaffen.

ZeniMax heeft een moeilijke taak gekregen en is daar gedeeltelijk in geslaagd. Zoals we gewend zijn, is het weer een klassieke The Elder Scrolls game. Helaas is de structuur (nog) niet voldoende in orde om een briljante online game te zijn. Daarnaast is er ook weinig tot geen moeite gedaan om problemen uit het verleden op te lossen. Houd je echter van The Elder Scrolls en de ongekend diepgaande character customization, de honderden uren aan quests en wil je dit maar al te graag met duizenden andere spelers beleven? Dan is The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited wellicht wat voor jou, als je uiteraard voorbij de matige presentatie kunt kijken.

• Overweldigend nostalgisch
  • Honderden uren spelplezier
  • Fijne soundtrack