Gespeeld: WRC 5: FIA World Rally Championship – De afgelopen jaren was Milestone verantwoordelijk voor de WRC games, maar voor de nieuwste telg in de franchise neemt Kylotonn het stokje over. Op de E3 konden we voor het eerst kennismaken met deze nieuwe racer en studio, en dat stemde ons vrij positief. Kylotonn toont zich een nieuwe ontwikkelaar die nieuwe dingen doet met de franchise, maar tegelijkertijd de oorsprong niet uit het oog verliest, waardoor het toch vertrouwd, bekend en fijn aanvoelt.

Is dat niet die…

Ja, toen de aankondiging van WRC 5 kwam met daarbij het bericht dat Kylotonn Games verantwoordelijk zou zijn voor de ontwikkeling, hield ik mijn hart vast. Deze ontwikkelaar bracht ons immers ook het erbarmelijke Motorcycle Club. Tijdens de presentatie vroegen we voorzichtig hoe dit precies zat en de medewerker van uitgever Bigben Interactive stak z’n mening niet onder stoelen of banken. Die game was regelrechte bagger, maar vrezen hoeven we niet, want de WRC game wordt gemaakt door een ander team dat aanzienlijk meer verstand van zaken heeft en dat was eraan te zien.

Nu die vrees gelijk de wereld uit geholpen is, is het tijd om nader naar de game te gaan kijken. In WRC 5 is de aanpak gebaseerd op de rallyschool die gelinkt is aan de carrièremodus. Je begint onderaan de ladder in de WRC Junior nadat je succesvol bent geweest in de rallyschool. Vervolgens kun je door goed te presteren jezelf opwerken naar de top, maar dan moet je wel de WRC 3 en WRC 2 doorlopen om uiteindelijk in de topklasse, de WRC zelf, terecht te komen. Maar waar dit normaal gesproken puur via de carrière gaat, is dat nu dus gelinkt aan een school waar je je kunnen dient te bewijzen.

Mentaliteit van teams

Hoe deze school precies in elkaar steekt en wat we daar dan van kunnen verwachten, is nog een beetje in nevelen gehuld, maar dat geeft desondanks wel de indruk dat Kylotonn echt iets nieuws wil doen. Datzelfde zien we ook terug in de verschillende mentaliteiten die bij de teams heersen. Als je een contract tekent bij een bepaald team, kunnen ze je vragen om terughoudend te racen. Natuurlijk is het neerzetten van een goede tijd belangrijk, maar tegelijkertijd moet je niet teveel van je auto vragen, want dat kost veel tijd en geld, zeker als er reparaties aan te pas komen.

Een ander team kan echter volledig voor de winst gaan en dan maakt het niet zoveel uit wat je doet, zolang je maar de doelen bereikt die een meer aggressieve rijstijl van je vraagt. Deze mentaliteit verschilt per team en mocht je op een gegeven moment van team wisselen, dan zal je hier rekening mee moeten houden. Dat maakt de beleving niet alleen gevarieerder, het past ook meer in het straatje van realisme; ieder team staat er immers ook in de echte WRC anders in en zo krijg je dus een meer dynamische ervaring. Vervolgens zijn hier ook nog verschillende opdrachten aan gekoppeld en daarmee heb je gelijk een fundament dat zich niet beperkt tot het standaard carrièreverhaal waarin je je opwerkt naar de top, maar een concept met meer aspecten waar je rekening mee dient te houden.

Dynamisch is het toverwoord

Veel details over de carrièremodus en andere aspecten die vernieuwend zijn voor de franchise wilde men nog niet kwijt op de E3, maar ons werd wel verteld dat je alles mag verwachten wat je van een degelijke rally game zou willen. Dat ook in technisch opzicht, want Kylotonn slooft zich echt uit met het toevoegen van allerlei elementen die het tot een afwisselende ervaring maken. Denk aan verschillende momenten op de dag waarop je kan racen, verschillende weersomstandigheden en natuurlijk vele verschillende landen.

In totaal zijn er 13 landen aanwezig die allen 5 stages bevatten, ofwel vijf tracks, wat een totaal oplevert van 68 tracks en dat is niet gek. Vanzelfsprekend zijn alle gangbare auto’s aanwezig (53 stuks) inclusief de licenties, waardoor het een complete rally ervaring moet zijn. Overigens zijn alle stages per land fictief, aangezien de officiële stages vele malen langer zijn dan in de game en dat zou het spelplezier niet ten goede komen. Los van dat probeert Kylotonn je in die zin met WRC 5 de meest complete rally ervaring te bieden en afgaande op de presentatie moet dat wel gaan lukken.

Moeilijker dan het lijkt

Naast een stortvloed aan informatie en details, zonder dat men te diep op alles in ging, namen we ook de controller nog even ter hande om zelf het racen te ervaren. Nu beschouw ik mijzelf als een bovengemiddelde virtuele coureur, maar WRC 5 is allesbehalve een makkie. Ik had de grootste moeite om de bak op de baan te houden omdat je met allerlei aspecten te maken krijgt waar je rekening mee moet houden. Denk aan de ondergrond, je auto, evenals het feit dat het zich sowieso lang niet even gemakkelijk laat besturen als een straatauto.

Het controleren van je rallybak is dus echt een uitdaging op zich, afgaande op een kleine tien minuten spelen, en dat maakt het des te realistischer. Natuurlijk is het een kwestie van wennen, maar dan nog kan het best een uitdaging worden; iets wat rallyfanaten ongetwijfeld zullen gaan waarderen. Overigens valt de moeilijkheidsgraad enigszins te beïnvloeden, want hoe makkelijker de stand is, hoe meer hulp je krijgt. Ben je helemaal diehard rally liefhebber of speler, dan kan je er ook voor kiezen om te rijden zonder hulpmiddelen.

Voorlopige conclusie

Met wat vernieuwingen in de carrièremodus en het toevoegen van een mentaliteit bij teams – wat overigens niet getoond werd – lijkt het er op dat Kylotonn ambitieuze plannen wil realiseren met hun eerste WRC productie. Of de game het allemaal gaat waarmaken, is nog een beetje de vraag, maar de eerste indruk was positief. De game is moeilijk, maar dat past wel bij de rally. Het lijkt ook veel qua content te gaan bieden in de singleplayer en dan is er nog een multiplayer die voorzien is van nieuwe modi. Grafisch is het echter nog wat matig, maar men heeft nog wat tijd om dit op te leuken. WRC 5 verschijnt later dit jaar en de eerste indruk was prima. Richting de release hoor je of Kylotonn al haar ambitieuze plannen waar heeft kunnen maken.