Gespeeld: Guitar Hero Live


Gespeeld: Guitar Hero Live – Guitar Hero was enkele jaren terug ineens een enorme franchise voor Activision waarbij er meerdere delen per jaar verschenen. Men is echter iets te hard van stapel gelopen, want de hoeveelheid games volgden elkaar iets te snel op. Het gevolg was dat de franchise snel over haar top heen was en de uitgever besloot om de franchise toen maar even in de koelkast te zetten. Met Guitar Hero Live is de franchise later dit jaar terug en wij gingen er op de E3 mee aan de slag. Rock on!

Nieuwe gitaar

De belangrijkste vernieuwing aan het geheel is terug te zien in twee aspecten. Zo is de game afgestapt van het cartooneske gebeuren en er wordt een nieuwe gitaar geïntroduceerd. Men is gaan kijken naar hoe ze dit laatste nog beter konden maken en daar is een gitaar uit ontstaan met niet vijf, maar zes knoppen. Bij de hals van de gitaar tref je drie knoppen onder en evenredig drie knoppen erboven aan. Dit maakt het voor je handen gemakkelijker om te bespelen, aangezien je niet de draad kwijt raakt als je met vier vingers vijf knoppen moet bedienen.

Drie knoppen klinkt natuurlijk gemakkelijk en dit is bij een lage moeilijkheidsgraad dan ook allesbehalve uitdagend, maar het is een ritmische game en daar kan je zoveel mee klooien als je wilt. En dat is precies wat Freestyle Games met deze nieuwe Guitar Hero doet. De gameplay is namelijk zoals je dat van de games gewend bent, dus je ziet op je scherm welke knoppen je in moet drukken. Witte knoppen staan voor de onderste rij op de gitaarhals en zwarte knoppen op de bovenste rij. Als je op makkelijk speelt, dan krijg je ze apart van elkaar en geen rare combo’s, maar als je meer uitdaging wilt, maak je borst dan maar nat.

Dan krijg je namelijk situaties waarbij je witte en zwarte knoppen tegelijkertijd in moet drukken en dat afwisselend op een hoog tempo. Dat is een soortgelijke uitdaging als wat we al kenden, maar wat we al vrij snel merkten tijdens onze hands-on, los van het gegeven dat onze hersenen het (nog) niet altijd even goed bij konden houden, is dat het natuurlijker aanvoelt. Het spelen gaat gemakkelijker doordat het net allemaal wat beter in de hand ligt. Tijdens onze eerste kennismaking was het echter zo dat de afwisseling redelijk vlot ging en dat is als je iets voor het eerst in lange tijd oppakt of als het nieuw is een mindfuck waardoor je achter gaat lopen op de noten.

Dat valt natuurlijk te corrigeren naarmate je langer speelt en op een gegeven moment word je er natuurlijk handig in. Dat is echter een persoonlijk ding in plaats van dat het aan de game of gitaar ligt, want daar is niets mis mee. Om een idee te geven: ik raakte in de vroegere delen altijd helemaal de draad kwijt met de vijfde knop. Ik heb dus nooit Guitar Hero op de hoogste moeilijkheidsgraad kunnen spelen, want mijn motoriek is daar blijkbaar te beperkt voor. Dat is nu iets wat niet meer aan de orde is, want de knoppen liggen beter op de gitaar, waardoor de handelingen (ondanks onze aanvankelijke minfduck) nu natuurlijker en dus beter zijn om uit te voeren en dat is een fijne vooruitgang.

Echt publiek

Een andere belangrijke wijziging die voor deze Guitar Hero geldt, is natuurlijk dat het cartooneske uiterlijk overboord is gegooid. De game gaat de serieuze kant op en dat zie je terug in het publiek. Als je op het podium staat, zie je duizenden mensen voor je die gefilmd zijn tijdens een echt concert. Door goed te spelen, gaan ze helemaal uit hun dak, maar als je slecht speelt, dan zul je zien dat de sfeer afneemt en dat ze gaan klagen. Nu heb je tijdens het spelen allesbehalve veel tijd om het publiek in de gaten te houden – je moet immers de knoppen volgen – maar op de momenten dat we konden kijken naar het publiek en hun reactie, zag het er levensecht uit.

De game beweegt op het podium ook alle kanten op en je ziet dan ook de bandleden op het podium meespelen of zingen. Dat komt de ervaring des te meer ten goede, want dat is juist wat je zo in de beleving van een optreden trekt. De game is naast deze verandering ook anders van opzet, want er zijn twee belangrijke modi. De eerste is GH Live, wat een eigenlijke singleplayer modus is waar je doorheen kunt gaan om zo allerlei tracks te spelen en vrij te spelen. Hoe dat precies in elkaar zit, is nog even afwachten, want de ontwikkelaar was vooral erg bezig om GHTV te tonen.

Op ieder moment willekeurig meespelen

Deze nieuwe modus is eigenlijk een permanente online modus waar je zo op in kan haken. Zin om even wat te spelen? Dan start je GHTV op en ga je het nummer spelen dat op dat moment afgespeeld wordt. Je kunt hier op elk gewenst moment mee gaan spelen en of dat nu aan het begin, in het midden of aan het einde van een nummer is, dat maakt niet uit. De ene track na de andere wordt ‘uitgezonden’ en je kunt hierin naar hartenlust meespelen. GHTV is overigens opgedeeld in verschillende soorten ‘zenders’ die natuurlijk representatief zijn voor een bepaalde muziekstijl, zodat je kan kiezen welke richting je uit gaat met je gitaarspel.

Overigens heb je geen invloed op welke tracks er afgespeeld worden, je dient in GHTV te volgen wat er op dat moment willekeurig wordt uitgezonden. Het belangrijkste hierbinnen is – net zoals in de gehele game – dat de nadruk niet meer op rock ligt, maar dat het veel en veel breder gaat. De game biedt diverse genres aan, wat natuurlijk voor een groter publiek aantrekkelijk is en dus iets dat we terug zullen zien in GHTV. Daarbij komt nog dat Activision enige tijd geleden beloofde dat er meer dan 100 tracks beschikbaar zouden zijn bij launch; dat zal dus via GHTV zijn. Deze tracks kan je dus vrijblijvend spelen, maar je kan geen invloed uitoefenen op de tracklist.

Komt er een track voorbij die je interessant vindt, dan kan je ervoor kiezen deze aan te schaffen en op die manier kun je je eigen bibliotheek verder uitbouwen met nieuwe content. De game bevat zelf al de nodige tracks, maar het merendeel zal je via GHTV aantreffen en door deze manier van aanpak is de game ook gelijk rijkelijk gevuld met mogelijkheden en belangrijker nog: het is veel uitgebreider dan de eerdere games als het om de tracklist gaat.

Voorlopige conclusie

Guitar Hero Live is de terugkeer van de ooit zo populaire franchise die gelijk ook een volwassen stap maakt. Geen onzinnige verhalen meer, geen cartooneske figuren en geen pure focus op rock en metal. Guitar Hero Live biedt met haar nieuwe gitaar een meer toegankelijke ervaring die we tevens terugzien in de tracklist en genres die vertegenwoordigd zijn. Het spelen met de nieuwe gitaar is even wennen, maar we hebben de indruk dat dit voor veel mensen toch prettiger is om te handelen dan de oude gitaar. De nieuwe concepten voor de singleplayer en GHTV klinken daarbij vertrouwd evenals erg goed en de werking was uitstekend, afgaande op de demonstratie. Guitar Hero is terug en wij hebben er zin in!

Boxshot Guitar Hero Live

Guitar Hero Live

Releasedatum:
23-10-2015
Genre:
Party
Uitgever:
Activision
Ontwikkelaar:

1 reactie

  1.    280 XP
    Maurie's avatar

    Ik heb er ook zin in, maar ik wil sowieso de eerste reacties zien en lezen als je game uit is. Dus een pre-order wordt het niet!

Activision trekt eind dit jaar de stekker uit GHTV van Guitar Hero Live
Budget Zondag – games – 22 mei
Nieuwe Guitar Hero Live update brengt het festival gevoel
Guitar Hero Live update brengt Alice in Chains, Rage Against the Machine en meer