Gespeeld: Tom Clancy’s: The Division – Tom Clancy’s: The Division werd in 2013 aangekondigd op de E3 en was toen gelijk één van de hoogvliegers van de beurs. De presentatie die we vervolgens kregen, was puur genieten en hetzelfde geldt voor hetgeen we vorig jaar te zien kregen. Dit jaar ging Ubisoft een stapje verder door de aanwezigen de mogelijkheid te bieden om de game ook daadwerkelijk te spelen. Een kans die we ons niet lieten ontgaan en zo trokken we de ‘Dark Zone’ in. Of dat goed afliep… dat ga je nu lezen.

Andere dingen proberen

Al vrij snel werd in 2013 duidelijk dat Ubisoft met The Division ons een ietwat andere game wil brengen dan de standaard third person shooter. De setting is New York, waarbij iedereen een beetje voor zichzelf leeft omdat er op Black Friday een virus is uitgebroken dat zo goed als het merendeel van de bevolking heeft uitgeschakeld. Bijgevolg is de metropool een soort spookstad waar nog wel wat groeperingen actief zijn, maar waar de spelers vooral voor eigen gewin op pad trekken om te overleven en om samen te werken richting een goed einde.

Het verhaal hebben we al eerder uitgediept, dus als je dat nog onbekend is, verwijs ik je graag naar onze eerdere previews. In deze preview gaan we het hebben over onze eerste hands-on ervaring en die speelde zich af in de zogenoemde ‘Dark Zone’. Dit is een afgesloten gebied dat een PvP structuur kent met coöp-elementen. We werden aanvankelijk even wegwijs gemaakt met de besturing om nadien het gebied in te trekken op zoek naar interessante items. Zo’n Dark Zone is namelijk het gebied waar je het welbekende ‘loot’ aantreft en dat is altijd gunstig, zowel op korte als lange termijn.

Ubisoft zet de spelers echter niet per definitie tegen over elkaar en daardoor ontstaat in zo’n Dark Zone een aparte mix van gameplay. Iets wat we meer in de game terugzien omdat Ubisoft echt wat anders lijkt te willen doen. Wat je ook van Ubisoft vindt, aan innovatie ontbreekt het in The Division in ieder geval niet. De zojuist genoemde mix van elementen binnen het PvP aspect is dat je aanvankelijk begint om loot te verzamelen, maar na amper een paar minuten in de zone troffen we al andere spelers aan die ook bezig waren met het zoeken van items.

Wat doen we? Er omheen sneaken? Er recht op af rennen en overhoop schieten of je items inzetten? Wij kozen voor het laatste en gooiden een portable turret richting de vijand die vervolgens begon te schieten. Al snel waren ze uitgeschakeld, wat weer wat rust bracht in het gebied en waardoor we op zoek konden naar de verschillende te looten items. Eenmaal we deze gevonden hadden, was het onze opdracht om ervoor te zorgen dat we veilig de Dark Zone weer konden verlaten, aldus de ontwikkelaar. Met beperkte tijd in onze hands-on volgden we nauwgezet de instructies van de ontwikkelaar, om zo de gehele ervaring mee te pikken.

De hel breekt los

Als je nu in de Dark Zone een forse hoeveelheid loot verzameld hebt met je team en het is tijd om je dit definitief eigen te maken, dan zul je voor een ‘extraction’ moeten zorgen. Dit doe je door op een centraal punt de helikopter aan te roepen met een flare, maar dat is tevens een signaal voor AI gestuurde spelers en andere spelers/teams dat er een aantal spelers op het punt staan om te vertrekken. Iedereen kan besluiten hier niet in te grijpen en je zonder moeite te laten vertrekken, maar aan de andere kant kan men ook besluiten je aan te vallen en te verhinderen dat de extraction lukt.

Waarom? Heel simpel: als jij namelijk wilt ontsnappen, maar tegenstanders krijgen het voor elkaar om je uit te schakelen en zelf te ontsnappen, dan scoren ze niet alleen de loot die ze zelf verzameld hebben, maar ook wat ze van jou en je teamgenoten mee kunnen pikken. De gevonden loot is namelijk pas echt van jou als je dit in de helikopter dropt en vertrekt. De situatie tijdens de hands-on was dus al snel complete chaos, want we werden langs alle kanten aangevallen waardoor de extraction keer op keer opnieuw ingezet diende te worden, welke 90 seconden op zich laat wachten.

Je begrijpt wel dat dit voor een chaotische en hectische strijd zorgde, daar waar het aanvankelijk relatief rustig begon. Een interessante twist aan dit geheel is overigens dat je het nog bonter kunt maken. Want naast het aanvallen van andere teams, AI spelers en vice versa, kun je ook je team nog belazeren. Sta je op het punt te vertrekken nadat je aanvallen van anderen hebt afgeslagen? Dan kan je er nog snel even voor kiezen om je teamgenoten kapot te schieten en ook hun loot mee te pikken. Dat is een ideale buit, met weliswaar een groepje boze vrienden als gevolg. Dat is The Division in de Dark Zone en dat is toch een draai aan het standaard PvP aspect die het tot een interessant geheel maakt.

Goede manier van spelen

De hands-on duurde hooguit een kwartier en dat is natuurlijk lang niet voldoende om een echte goede mening over de gameplay te vormen, mede omdat het ook aardig gestuurd werd door de ontwikkelaar. Toch hebben we al even kunnen proeven van dit gameplay element en we hebben het vermoeden dat dit slechts een fractie is van wat The Division uiteindelijk gaat bieden. Dat het in ieder geval interessant om te spelen is staat buiten kijf en de mogelijkheid om teamleden te belazeren maakt het net even wat interessanter.

Wat niet geheel onbelangrijk is, is natuurlijk hoe de ervaring qua spelen was. Die indruk kan niet gestuurd worden, aangezien we met de controller in de hand toch echt onze eigen bewegingen bepalen. Direct viel op dat de gameplay behoorlijk soepel in elkaar zit. Ons personage bewoog zich gemakkelijk over objecten heen en klom ook zonder pardon ergens bovenop. Daarnaast is cover zoeken met een druk op de knop geregeld en dit is zo opgezet dat je van cover naar cover kunt rennen wat behoorlijk vlot werkt. Tevens het inzetten van allerlei persoonlijke hulpmiddelen, in ons geval dan de drone, werkt snel en gemakkelijk.

Dat is overigens een secundair element in de gameplay, want je creëert tijdens het spelen je eigen speelstijl en je hebt hierbij geen vaste skilltree of unlockschema dat je naargelang je type personage zult bewandelen. Je krijgt de vrijheid hierin om verschillende zaken met elkaar te mixen naargelang je eigen manier van spelen. Zo kan het goed voorkomen dat je totaal andere wapens en extra mogelijkheden bij je draagt dan andere spelers en dat hangt natuurlijk samen met de loot die je verzamelt, welke in zekere zin zeer nuttig zijn voor de route die je neemt bij je personage ontwikkeling. Of de game hier ook specifiek rekening mee houdt is overigens nog even afwachten.

Een stap terug

In 2013 was één van de zaken die enorm veel indruk achterliet de visuele kwaliteit en die was in 2014 nog steeds genieten. Toen speelde de ontwikkelaar echter op een high-end PC en daar kan je alles in grafische kwaliteit mee voor de dag toveren. Onze hands-on, tja, dat was toch even slikken. De game ziet er qua details nog steeds uitstekend uit, maar haalt absoluut niet de kwaliteit van wat we eerder hebben gezien. Er hing een ietwat doffe waas over het beeld heen en ook veel details waren toch wat onscherp, zeker op grotere afstand. Nu speelden we op de Xbox One dus er is enige kans dat de PS4 versie er net wat strakker uitziet, maar weet wel dat The Division op grafisch vlak toch echt een heel stuk minder is dan hetgeen waar je zo onder de indruk van was.

Voorlopige conclusie

Ubisoft doet met The Division nieuwe dingen en hetgeen we gespeeld hebben was best wel vermakelijk alsook erg chaotisch en hectisch, maar dat is maar net hoe jij en je tegenstander speelt. Het onderdeel waarbij je anderen kunt belazeren door ze dood te schieten voor hun loot gaat ongetwijfeld een interessante variatie op de PvP gameplay brengen en de Dark Zone is in dat opzicht een mooie aanvulling op de rest van de game, waarbij het nog steeds een beetje in het duister tasten is wat het grotere plaatje is. Een plaatje was de game in grafisch opzicht, maar na onze hands-on zijn we toch wat teleurgesteld. Door de vele goede en realistische details is het allesbehalve lelijk, maar zo indrukwekkend als dat het ooit was, dat gaat The Division op consoles niet zijn en dat is jammer. Kijken we naar de gameplay? Dan lijkt het wel snor te zitten met deze nieuwe knaller.