http://www.psx-sense.nl/images/file/img_559fb6ebc770a.jpg

Je kunt veel zeggen over Ubisoft, maar het is wel een uitgever die elke nieuwe console altijd alle kansen gunt. Zo heeft de uitgever in het begin bij de lancering van de Wii U deze console ook fantastisch ondersteund. Idem dito voor de PlayStation Vita. Maar als de resultaten er vervolgens niet naar zijn, dan houdt men hier ook snel weer mee op. De laatste cijfers van Ubisoft zijn dan ook lichtelijk zorgwekkend voor Microsoft en fantastisch voor Sony. De uitgever heeft namelijk haar laatste kwartaalcijfers bekendgemaakt en hier valt iets opmerkelijks uit te halen.

Het rapport gaat over het eerste kwartaal van 2015 en toont welke console verantwoordelijk is voor de meeste verkopen. Het eerste kwartaal bracht €96.6 miljoen euro op voor Ubisoft, wat boven de doelstelling van €80 miljoen ligt. Vorig jaar bracht het eerste kwartaal van 2014 zelfs meer op, namelijk €360.1 miljoen. Dit was toen te danken aan de release van Watch_Dogs. Het eerste kwartaal van 2015 is niet heel speciaal geweest voor Ubisoft, hierin hebben zij vooral winst gehaald uit de eerdere releases, zoals Assassin’s Creed: Unity, Far Cry 4, The Crew en Watch_Dogs.

De cijfers tonen ook welke consoles verantwoordelijk zijn voor welk marktaandeel en de PS4 vinden we hier helemaal aan de top, verantwoordelijk voor ruim 36 procent van alle Ubisoft verkopen. De PC doet het ook niet gek, met ruim 14 procent verkopen, maar dit is wel net zoveel als de Xbox 360. De Xbox One daarentegen doet het met 17 procent best slecht. Als je namelijk het marktaandeel van de Xbox 360 en Xbox One bij elkaar optelt, dan kom je uit op 31 procent. Doe je dit bij de PS3 en PS4, dan kom je op 53 procent uit. De PS4 doet het zelfs alleen beter dan de Xbox 360 en Xbox One samen.

Uiteraard is dit niet toonaangevend voor de rest van het jaar, maar we zijn erg benieuwd hoe het derde kwartaal eruit gaat zien als alle nieuwe games uitkomen en of dit enorme gat er dan ook is.

  • PlayStation 4: 36 percent
  • Xbox One: 17 percent
  • PlayStation 3: 17 percent
  • Xbox 360: 14 percent
  • PC: 14 percent
  • Other (mostly mobile): 1 percent
  • Wii and Wii U: 1 percent

Het betreffen hier kwartalen in een financieel jaar. Dat start voor Ubisoft op 1 april en duurt tot en met 31 maart in plaats van dat dit op 1 januari start en eindigt op 31 december.