Gespeeld: Tearaway: Unfolded – Media Molecule kwam in 2013 met Tearaway voor de PlayStation Vita, een originele game die inspiratie haalde uit papercraft en ons daarmee een bijzondere platformer bracht. De game kreeg hier op PSX-Sense een uitstekend cijfer en vorig jaar op de Gamescom kondigde Sony aan de game naar de PlayStation 4 te brengen. Goed nieuws natuurlijk, mits de game meer dan alleen een port zou zijn en dat is gelukkig het geval, zo kunnen we vertellen nadat we de game hebben gespeeld.

Creativiteit op de PS4

De game maakte op de PlayStation Vita uitstekend gebruik van de unieke mogelijkheden die het voor games biedt. Dat moet natuurlijk op een andere manier ingevuld worden op de PlayStation 4, maar gelukkig is de DualShock 4 daar geavanceerd genoeg voor. Het stukje dat we konden spelen was er vooral op gericht om te tonen hoe Media Molecule creatief om gaat met de functies van de DualShock 4. Belangrijker nog, het werkt allemaal als een zonnetje, plus dat het vooral erg leuk is om net even wat intensiever met je controller om te gaan.

Laten we gelijk bij dit schrijven enigszins een beeldvorming geven, zodat je een idee hebt van wat je zoal kan verwachten. Eén van de ‘puzzels’ die ik uit diende te dokteren in de demo was een gebied doorkruisen dat recht overeind stond. Kortom, het was een blokkade en enkel de wind kan de omhoog staande stukken papier platleggen, zodat ik m’n weg kon vervolgen. Om dat te bewerkstelligen, was het zaak om snel over het touchpad te swipen om zo wind op gang te brengen. Hierbij maakt het ook nog uit welke richting je op swiped, want de windrichting kan je in feite alle kanten op sturen.

Een ander voorbeeld was het tekenen van bepaalde objecten die dan weer in de game gebruikt worden. Dat is eigenlijk identiek aan de PlayStation Vita versie, waarbij je het touchscreen gebruikte om papercraft items te ontwerpen. Dat gebeurt nu via het touchpad, wat een op zich vrij logische conversie is. Het zijn kleine details, maar juist dat is wat de handheld uitgave zo leuk maakte en dat komt in vergelijkbare vorm terug in de PlayStation 4 versie. Daar blijft het echter niet bij, want ook de microfoon van de controller zal een rol spelen, evenals de bewegingssensor.

Daar doet Media Molecule ook geinige dingen mee trouwens. Zo was er een moment waarop een beest dat we troffen op een hoger gelegen gebied terecht moest komen. Platformen zat er niet in door een te groot hoogteverschil, dus moesten we zoeken naar een andere oplossing. Die was er in de mogelijkheid om het beest met onze controller als het ware op te zuigen. Door vervolgens de bewegingssensor op het hoger gelegen gebied te richten konden we het beest vanuit de controller weer wegschieten. Dat soort dingen en oplossingen ga je in veelvoud terugvinden in de game en dat zorgt voor variatie en innovatie.

Dezelfde game?

Media Molecule heeft de manier van spelen, zoals je al kan lezen, op een juiste manier omgezet naar een DualShock 4 controller. Visueel is het natuurlijk naar een 1080p resolutie gebracht met daarbij 60 frames per seconde. De gameplay voelde bovendien zeer verfijnd en soepel aan waardoor de game in technisch opzicht nu al de indruk geeft met vlag en wimpel te slagen in het omzetten van een handheld titel naar een console game. De vraag is echter of de game de moeite waard is voor spelers van de PlayStation Vita versie. De ontwikkelaar garandeerde mij in ieder geval dat de game veel uitgebreider is. Sterker nog, de game is behoorlijk omgegooid, waardoor hij naast uitgebreider ook enigszins anders is en dat moet een nieuwe aankoop voor bestaande fans rechtvaardigen.

Voorlopige conclusie

Of een nieuwe aankoop ook daadwerkelijk interessant genoeg is voor spelers van de PlayStation Vita versie is natuurlijk afwachten. Een ontwikkelaar kan immers zeggen wat hij of zij wil. Toch kunnen we wel met een zeer positieve noot afsluiten en dat is dat Tearaway: Unfolded precies is wat je ervan verwacht qua gameplay, plezier en werking. Media Molecule doet leuke dingen met de controller, biedt een prachtige omgeving en leuke puzzels die het geheel als één pakket interessant maken voor eenieder die graag platformers speelt en een creatieve insteek kan waarderen.