Gespeeld: Tony Hawk’s Pro Skater 5


Gespeeld: Tony Hawk’s Pro Skater 5 – Activision en Tony Hawk, dat was in de tijd van de PlayStation One een gouden combinatie, maar zoals wel vaker gebeurt, zakt een franchise op een gegeven moment in als er teveel delen uitkomen of als de kwaliteit zienderogen afneemt. Dat laatste was een beetje het geval met de laatste Tony Hawk games en na jaren van stilte rondom deze skateheld – op een HD uitgave na dan – is het nu weer tijd om ons op te maken voor een volwaardig nieuw deel in de franchise: Tony Hawk’s Pro Skater 5.

De terugkeer van de klassieke game

Tony Hawk’s Pro Skater is in het vorige decennium van een semi-serieuze skategame langzaamaan omgetoverd tot een totaal onzinnig geheel waarin de Jackass-invloeden iets te veel aanwezig waren. Dat waren op zich zeker leuke games, maar toen men de overstap maakte naar fysieke skateboards, was het eigenlijk gelijk het doodvonnis voor de franchise. De kwaliteit was allesbehalve goed en ook de verkopen waren niet al te indrukwekkend. Dan is het tijd om eens te gaan kijken wat je dan wel moet doen met de franchise en anno 2015 is het ‘rebooten’ meer gebruikelijk dan uitzondering, dus ook onze Tony Hawk krijgt deze behandeling.

Je begrijpt het wel: Tony Hawk’s Pro Skater 5 moet een reboot van de gehele franchise voorstellen waarin men terug naar de roots gaat van wat de eerste delen zo goed maakte. Dat de roots aanwezig zijn in de nieuwe game, valt aan alles af te lezen. Zo voelt de visuele stijl enigszins retro – al vind ik die persoonlijk niet echt heel erg mooi – en ook de gameplay is gebaseerd op de klassieke manier van spelen. Tel daar dan nog een mix van oude levels bij op en je creëert de ultieme Tony Hawk game. Dat is althans de bedoeling en na onze hands-on kunnen we je vertellen dat die exacte feel van vroeger ook aanwezig is in dit nieuwe deel.

Een grote mengelmoes

Tony Hawk’s Pro Skater 5 is op zich een nieuwe game, maar toch ook niet helemaal. Men heeft de klassieke manier van spelen aangehouden en die verder getweaked, waardoor het beter speelbaar is. Een zeer belangrijke toevoeging die de speelbaarheid ten goede komt, is de optie om het personage tijdens het hangen in de lucht automatisch naar een rail te sturen. Hiermee voorkom je dat je ietwat vaak hard op de grond neerkomt, waardoor je vlotter combo’s aan elkaar kan rijgen. Je krijgt als het ware hiermee meer controle in de lucht.

Hetzelfde geldt ook wanneer je een prachtige combo hebt, maar recht op een muur af grindt. Als je voorheen dan niet tijdig op zij sprong richting een manual, dan was de kans aanwezig dat je de score in rook op zag gaan. Nu kun je met een druk op de knop je afzetten tegen de muur om zo weer terug te grinden en je combo voort te zetten. Dit lijken misschien kleine toevoegingen, maar het komt de gameplay behoorlijk ten goede. Veel onnodige frustratie wordt met deze subtiele aanpassingen weggenomen, want het is net een tikkeltje toegankelijker.

Ja, het maakt het geheel ook minder realistisch, maar dat is sowieso nooit de intentie van de ontwikkelaar geweest. Het ging om de fun en het bieden van een leuke ervaring en dat is iets waar de Tony Hawk games natuurlijk – zeker de eerste drie/vier – koning in waren. Ofwel: de herkenbare manier van spelen is simpelweg verfijnd en dat komt de game zeker ten goede. De game is dus qua gameplay erg herkenbaar, maar dat is niet het enige. De levels zijn namelijk ook erg herkenbaar, aangezien dit combinaties van de oude levels zijn.

Men maakt het zich hiermee ietwat gemakkelijk naar onze zin, want ze hebben veel klassieke levels samengevoegd en de bekende elementen zul je direct herkennen. De levels zijn hierdoor natuurlijk ietwat anders dan gebruikelijk, maar het is wel erg makkelijk om dit te recyclen. Aan de ene kant is het een fan service, maar aan de andere kant hadden allemaal nieuwe levels ook niet misstaan of eventueel een forse combinatie hiervan. Hoewel, we moeten hierbij wel opmerken dat er ook een paar nieuwe levels aanwezig zijn, maar dat zijn er niet bijster veel, aldus de ontwikkelaar.

Nog meer herkenning

Blijft het hierbij qua herkenningspunten? Het kopje verraadt het eigenlijk al: neen. De ontwikkelaar kijkt heel erg naar wat de oorspronkelijke games zo goed maakte en neemt dat als leidraad bij de ontwikkeling van deze game. Zo keren de objectives per level ook weer terug – tien per level – en die kun je zowel alleen als in coöp afwerken. Gelukkig is de tijdslimiet van 2 minuten nu wel overboord gegooid, waardoor je alle tijd hebt om de opdrachten te voltooien. Het leuke is natuurlijk dat je dit in coöp kunt doen, waardoor het tevens een enigszins sociale aangelegenheid is.

Verder krijg je bij de game in totaal tien bekende skaters waar je uit kunt kiezen en dit zijn zowel oude bekenden als hedendaagse toppers. Geen zin om met dergelijke figuren op het board te stappen? Dan kun je naar hartenlust je eigen skater in elkaar knutselen. Dat is gelijk een mooi bruggetje, dat knutselen, want je kan ook weer eigen levels in elkaar gaan zetten die je vervolgens kan delen met anderen. De ontwikkelaar vertelde ons tijdens de hands-on dat deze ‘Park Creator’ een plug ’n play editor is, waarmee bedoeld wordt dat je een kale oppervlakte krijgt waarin je naar eigen inzicht diverse objecten kan plaatsen.

Je kunt ook met één druk op de knop direct in je level aan de slag om te testen of alles werkt. Je krijgt bovendien richting de 250 verschillende objecten die je kwijt kan in een level, waardoor er volop mogelijkheden zijn om een prachtig level in elkaar te knutselen. Dat je deze natuurlijk kan delen met anderen is een mooie extra, want daarmee creëert men op termijn een oneindige hoeveelheid levels waar ongetwijfeld parels tussen zullen zitten.

Voorlopige conclusie

Tony Hawk’s Pro Skater 5 lijkt alles te bevatten wat je van een game verwacht die terug naar de roots gaat: klassieke gameplay die aangepast is voor de beste ervaring, een combinatie van levels die erg herkenbaar aanvoelen, retro graphics, een lekkere soundtrack en voldoende opties om zelf levels te maken. We hebben ook even kunnen spelen en het voelde als vanouds goed en vertrouwd aan met daarbij de tweaks die positief bijdragen aan het speelplezier. Wel is het mixen van oude levels iets dat ik wat gemakkelijk vindt om een game mee te vullen en ook de visuele stijl is het voor mij net niet, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Puur op basis van de gameplay ziet het ernaar uit dat we eindelijk weer de Tony Hawk’s Pro Skater krijgen die we al zolang willen.

Boxshot Tony Hawk Pro Skater 5

Tony Hawk Pro Skater 5

Releasedatum:
02-10-2015
Genre:
Sport
Uitgever:
Activision
Ontwikkelaar:

16 reacties

  1.    954 XP
    Timutz's avatar

    Heb dr zin in. Nu nog Skate 4.

  2.    960 XP
    Stukje-Appel's avatar

    Ik heb gehoord dat er maar zo’n 7 levels in THPS5 zitten. Is dit echt zo? Zo ja, dan vind ik dit echt te weinig levels voor een next-gen game. En dan komt de helft ook nog van oudere Tony Hawk games, zoals ‘warehouse’ en ‘school’, pff in welke Tony Hawk game zijn deze twee levels niet gekomen?

    Maargoed, naast dat vraag ik me ook af of je ook kan lopen, want dat vind ik ook wel essentieel voor een game als deze.

  3.    260 XP
    Erik026's avatar

    kan niet wachten!

  4. Anoniem -   
    95.97.219.xxx's avatar

    @Stukje-Appel: idd wil ook kunnen lopen zoals in thug 2, en hopelijk meer maps en veel groter, anders sla ik hem over

    Yannickvanloon mobiel

  5.    545 XP
    Senor el Tigre's avatar

    Leuke preview! Echter:

    “Nu kun je met een druk op de knop je afzetten tegen de muur om zo weer terug te grinden”

    Dit is natuurlijk niet iets nieuws, dit kon in de vorige delen al (PSX/PS2). Het heet de “wall plant”.

  6. Anoniem -   
    89.99.63.xxx's avatar

    Ik wil de soundtrack list zien

  7.    567 XP
    roeloffzen's avatar

    Toch ben ik wel nieuwsgierig naar deze game 🙂

    Dit is en blijft de beste soundtrack van Tony Hawk:
    https://www.youtube.com/watch?v=XeNKhm09Q88

    Met het geroffel van die drums door het glas die hal induiken hehe

  8.    2118 XP
    Mrduckie88's avatar

    Beloofd wat, maar niet voor €60.- voor mij…

  9. Anoniem -   
    83.82.41..xxx's avatar

    Leuk voor de mensen die nog rocket power kyken.

  10. crew Management -    2079 XP
    Rastapopulos's avatar

    @Stukje-Appel: Heb ik gevraagd bij de presentatie en toen gaf de developer aan dat er 10 levels in de game zitten, waaronder een paar nieuwe.

    Maar ik ben het met je eens dat het een beetje cheap is om oude levels te gaan combineren. Doe dat dan als een extra bovenop een sloot nieuwe levels ipv de core content hier voor een groot gedeelte uit te laten bestaan.

  11.    567 XP
    roeloffzen's avatar

    @Rastapopulos:

    Precies, TH levels lijken me ook niet DE moeilijkste level om te maken. Denk dat ze het meer op dat zelf levels maken idee gooien, iets van een best level of the week oid zou wel vet zijn (en dat je deze kunt opslaan). Niet dat je door een bibliotheek van 1000+ levels moet scrollen oid.

    Njah twijfel, zie liever skate4 tbh

  12.    3636 XP
    20style [20]'s avatar

    Skate 4

  13.    431 XP
    Hiska's avatar

    @83.82.41..xxx: Das toch helemaal niet meer op tv?? 🙂

  14.    431 XP
    Hiska's avatar

    Even ontopic… Ik begin toch echt wel een beetje benieuwd te worden nu… Wacht eerst wel even wat meer gameplaybeelden en reviews af…

  15. Anoniem -   
    81.247.142..xxx's avatar

    Perfecte psn game voor +-20€…

    Oh wait

  16. Anoniem -   
    83.82.41..xxx's avatar

    @Hiska: Ray romundo en tito zyn met pensioen 🙁

Tony Hawk werkt aan een nieuwe game, maar niet met Activision
PS3-versie Tony Hawk’s Pro Skater 5 verschijnt waarschijnlijk volgende week
Tony Hawk’s Pro Skater 5 krijgt nieuwe patch van 7.8GB met Ninja Turtles campagne
PS3-versie Tony Hawk’s Pro Skater 5 tot ergens in 2016 uitgesteld