In actie gezien: Transformers: Devastation


In actie gezien: Transformers: Devastation – Transformers, daar hebben we veel games van mogen spelen de afgelopen jaren en dit jaar mogen we ons klaarmaken voor Transformers: Devastation. Een game die ditmaal gemaakt wordt door het gewaardeerde Platinum Games en die ook gelijk een andere manier van aanpak kiest. Wij zagen de game in actie en we gaan je nu meer vertellen over deze nieuwe titel rondom Optimus Prime, Bumblebee en meer.

Nieuwe stijl doet de game goed

De eerdere Transformers games die Activision ons bracht waren veelal erg tof en leuk om te spelen en dat lijkt bij Transformers: Devastation niet veel anders te zijn. Toch zit er een heel groot verschil in de games, want deze nieuwe titel hanteert een cell-shaded grafische stijl die uitermate goed bij de game past. Waarom? Geen idee, maar het past er perfect bij. Nu helpt het ook dat Platinum Games alles uit de kast getrokken heeft om deze manier van presenteren tot in de puntjes uit te werken. Met die eerste indruk begon vervolgens de presentatie, dus de toon was gezet.

En dan nu de gameplay…

In deze game krijg je de mogelijkheid om met vijf verschillende personages te spelen en dat zijn Optimus Prime, Bumblebee, Wheeljack, Grimlock en Sideswipe. Ieder personage heeft zijn eigen eigenschappen. Zo is Bumblebee bijvoorbeeld razendsnel en wendbaar, maar lang niet zo sterk als een Optimus Prime. Tijdens het spelen zul je diverse upgrades vrijspelen, waardoor je met behulp van een levelsysteem je Transformers van betere eigenschappen kunt voorzien. Dat is een redelijk traditionele manier van aanpakken, maar je bent hier wel volledig vrij in.

Je kan ervoor kiezen om één van de vijf personages pertinent aan je zijde te houden en deze tot het uiterste te benutten, maar daar lijden de andere vier onder. Je kunt ook de focus op twee van de vijf leggen of juist je aandacht over alle beschikbare figuren uitspreiden. Je bent hier volledig vrij in en als je de game eenmaal uitgespeeld hebt, loont het om een tweede playthrough te starten, want die kan je weer nieuwe upgrades opleveren. Bovendien zijn de vijanden dan sterker, wat dus meer uitdaging biedt. De ontwikkelaar omschreef de game ook als een game die voor een tweede playthrough is ontwikkeld, waardoor de impressie ontstaat dat er voldoende variatie aanwezig is, maar dat moeten we nog even aanzien natuurlijk.

Doordat de game een structuur kent waarbij het echt om het upgraden en dus het verbeteren van je Transformers gaat, mag je hierin een hoop verwachten. In de eerste instantie is daar natuurlijk de replaywaarde in de vorm van een boeiende tweede playthrough, aldus de ontwikkelaar, maar de game kent ook de nodige diepgang. Dat zien we terug in een uitgebreid levelsysteem, waarin je diverse nieuwe elementen unlockt zoals nieuwe wapens. De game bevat meer dan honderd wapens, welke ook veelvuldig te combineren zijn, wat dus ook de nodige variatie in actie an sich brengt.

Minigames en veel transformeren

Gedurende de game zul je met diverse gameplay-elementen te maken krijgen. Het belangrijkste is natuurlijk dat je het gevecht aangaat met diverse vijanden die bovendien fors in formaat kunnen variëren. Zo werd Devastator gedemonstreerd die echt gigantisch groot was en dus ook een uitdaging om te verslaan. Het beperkt zich niet tot het standaard mepwerk, want de gameplay is daarin zo opgebouwd dat het transformeren continu van belang is. Het is geen simpele optie, maar het is in de kern van de game ingebakken, waardoor het een continu aanwezig doel heeft. Met name in de gevechten zal het transformeren een grote rol spelen, waarbij het nog supersnel gaat ook.

Naast deze gameplay mag je ook minigames verwachten die wat meer on-rails zijn en waarin je bijvoorbeeld vele inkomende vijanden moet verslaan en zelf zo lang mogelijk staande moet blijven. De ontwikkelaar beloofde dat de game daar straks mee vol zal zitten, om zo enige afwisseling naast de gewone gameplay te bieden en dat is natuurlijk altijd een positieve benadering. Of de minigames ook echt veel gaan toevoegen, is nog even afwachten, aangezien we hier slechts een glimp van hebben opgevangen.

Voorlopige conclusie

Transformers: Devastation lijkt bij Platinum Games in goede handen te zijn. De game ziet er visueel superstrak uit door de gebruikte cell-shaded stijl en ook de audio klopt met het geheel. Zo heeft men de originele stemacteur van Optimus Prime opgetrommeld, om je een idee te geven. De gameplay lijkt aanvankelijk wat oppervlakkig, maar kent ogenschijnlijk de juiste diepgang en variatie die te danken is aan het levelsysteem, de vele upgrades en natuurlijk de mogelijkheid om enorm veel wapens met elkaar te combineren en de centrale rol die het transformeren speelt in dit geheel. Of het ook allemaal een plezier is om te spelen, dat moet een hands-on sessie uit gaan wijzen, maar op basis van wat we gezien hebben, lijkt Platinum Games precies de juiste keuzes te hebben gemaakt bij het ontwikkelen van de game. Fans van Transformers houden dit maar beter in de gaten.

Boxshot Transformers: Devastation

Transformers: Devastation

Releasedatum:
06-10-2015
Genre:
Actie
Uitgever:
Activision
Ontwikkelaar:

4 reacties

  1.    4300 XP
    Peter01's avatar

    dit ziet eruit als die old school transformers tekenfilms uit de jaren tachtig.
    kortom: awesome
    zou het ook dezelfde geluiden hebben ?

  2. Anoniem -   
    178.85.161.xxx's avatar

    @Peter01: Megatron klink iig wel hetzelfde.. hopelijk Soundwave ook!

    Kijk iog enorm uit naar deze game.. ziet er gewoon zo awesome uit.. nostalgie

  3. Anoniem -   
    77.251.6.xxx's avatar

    Ik kijk er naar uit.

  4.    4300 XP
    Peter01's avatar

    @178.85.161.xxx: ik keek de serie vrij weinig, het was voor mij meer samurai pizza cats toen.

Activision neemt Transformers: Devastation feedback mee naar toekomstige delen
Transformers: Devastation krijgt volgende week DLC
Review: Transformers: Devastation
De Transformers zijn terug met een launch trailer voor Transformers: Devastation