Gespeeld: Resident Evil Zero HD – Capcom heeft een rijke bibliotheek met prachtige games en sinds zij ook door hebben gekregen dat het uitbrengen van klassiekers in een nieuw jasje best lucratief kan zijn, zijn ze in hun archieven gedoken. Dat leverde ons eerder dit jaar al het uitstekende Resident Evil HD op, en ook Devil May Cry 4: Special Edition evenals DmC: Devil May Cry waren stuk voor stuk voorbeelden die demonstreren dat Capcom het begrepen heeft. Eén van hun volgende heruitgaves gaat Resident Evil Zero HD zijn.

Wij kunnen nu ook aan de slag met de game

Resident Evil Zero kwam in 2002 uit voor de Nintendo GameCube en dat sloot toen een hoop fans uit van het mee kunnen genieten met de game. Lang niet iedereen had immers een GameCube, maar daarnaast is het ook al echt een oude game die de nieuwe generatie gamers sowieso niet gespeeld heeft. Tel daarbij op dat de game zelf ook echt goed te noemen was – wat niet over elk deel gezegd kan worden – dus in dit geval lijkt de game als remake opnieuw uitbrengen een prima zet. Ook al hebben we de game niet lang kunnen spelen op de E3, wat we gespeeld hebben voelde zeer solide aan, maar…

Het eerste wat altijd gelijk opvalt, is natuurlijk dat de grafische kwaliteit behoorlijk is toegenomen. In dat opzicht mag Resident Evil Zero HD visueel prima genoemd worden. Het is natuurlijk niet van het kaliber Triple-A, maar desalniettemin ziet het er allemaal behoorlijk strak uit. Textures vernieuwen en scherper maken, dat is niet zo heel moeilijk, dus daar kunnen we vrij kort over zijn, maar wat we hiermee aan willen geven, is dat het in visueel opzicht gewoon echt heel netjes genoemd mag worden. Die stap is dus goed genomen.

Die maar…

De tweede alinea in deze preview sloten we af met een ‘maar’ die we nu gaan aanvullen, want laten we eens naar de gameplay gaan kijken. Die is ondanks dat het is aangepast nog net niet helemaal zoals we graag zien. De fixed camera heeft zo nu en dan voor wat problemen gezorgd omdat je zombies eigenlijk net te laat in beeld ziet komen en je dan natuurlijk adequaat moet reageren. Tel hierbij op dat er ook nog wat onhandige handelingen aan te pas kwamen, zoals het moeten selecteren van kogels in je inventory om je wapen te kunnen gebruiken.

Als laatste hebben we ook het schieten kunnen testen, maar dat werkte eveneens nog net even wat te onhandig. De besturing is van een upgrade voorzien en het is ook zeker speelbaar. Het is immers ook een kwestie van wennen, maar alsnog was de besturing niet fijn. Er wordt blijkbaar toch een wat lastige manier aangehouden, terwijl games als deze makkelijk van een nog fijner systeem voorzien kunnen worden. Goed, de game is nog ver van de release vandaan, dus dit zal ongetwijfeld verder getweaked gaan worden, maar tot zover is het een beetje een gevalletje net niet.

Voorlopige conclusie

Resident Evil Zero HD is grafisch bijzonder sterk en terwijl dit van een flinke nieuwe lik verf is voorzien, weet Capcom de sfeer en stijl in orde te houden. Het ziet er precies uit zoals in 2002 toen de game oorspronkelijk uitkwam voor de GameCube, alleen nu een stuk strakker. De uitgever heeft bewezen te weten wat ze aan het doen zijn en ik heb er dan ook vertrouwen in dat dit een prima remake gaat zijn, ondanks dat ik momenteel nog wel wat zorgen heb over de besturing, die toch nog te onhandig is om het echt soepel te noemen. Los van dat is de toekomstige mogelijkheid om deze klassieker opnieuw te kunnen spelen natuurlijk een fantastisch vooruitzicht.