http://playsense.nl/images/file/img_55a398beb5fe5.jpg

Sinds de opheffing van de gaming console verbanning in China, hebben Microsoft en Sony allebei hun huidige generatie consoles uitgebracht op de Chinese markt. De PS4 doet het daar wel beter dan de Xbox One, zo verkocht de PS4 in één maand net zoveel als dat de Xbox One in acht maanden deed.

Toch geeft Yoshida, het hoofd van Sony PlayStation’s World Wide Studios, toe dat het erg moeilijk is om de Chinese markt te penetreren. Zo is het feit dat er veel censuur heerst waar games zich aan moeten houden, erg lastig.

Momenteel zijn er maar zes games die officieel verkocht mogen worden in China, zoals Knack, LittleBigPlanet 3 en Rayman Legends. Stuk voor stuk familie games die geen politieke onderwerpen aansnijden of oorlogvoering bevatten met/tegen China of bondgenoten.

Yoshida noemt de lancering met de PS4 een grote uitdaging dankzij al het censuur en ook het feit dat het zo lang duurt voordat games goedgekeurd worden is niet makkelijk. Voor nu leren ze in ieder geval veel van de lancering en hopen ze in de toekomst beter te kunnen anticiperen op de Chinese markt met nieuwe releases.

Yoshida, head of Sony PlayStation’s Worldwide Studios, said that bringing PlayStation 4 games to China is “a big challenge” due to the censorship laws and the time it takes for games to be approved. “It’s a learning experience as of now”, he added.