http://playsense.nl/images/file/img_55a65b15c8615.jpg

The Last of Us kwam uit in 2013 en iedereen was opslag verliefd op de nieuwe game van Naughty Dog. Dit was niet zozeer om het feit dat het logo van Naughty Dog op het doosje stond, maar puur omdat het gewoon een hele sterke game was. Qua gameplay was er wellicht niet veel diepgang, maar het verhaal was behoorlijk meeslepend en interessant. Bij Naughty Dog zelf hing er een mindere sfeer rondom de game. Zo geeft gameplay director Bruce Straley aan dat de studio tijdens ontwikkeling vaak grapte dat de game een flop zou worden.

“We thought it was going to tank,” said gameplay director Bruce Straley about the studio’s feeling during development.

“We thought we were going to ruin the name and image [of Naughty Dog] that’s been so heartily built for years with blood, sweat, and tears. We thought we were ruining Naughty Dog’s image”

Bruce Straley was erg bang dat de game de reputatie van Naughty Dog zou schaden. Een reputatie die over de jaren vol met liefde en passie is opbouwd ten koste van een hoop zweet en tranen. Schrijver van de game, Neil Druckmann, voelde dit ook, zijn voorspelling was dat deze game de ondergang van Naughty Dog zou betekenen. Dit kwam mede door het feit dat ze erg veel moeite hadden met de fundering van de game. Sommige stukken wilden gewoon niet pakken en werken volgens lead designer Anthony Newman. Het geheel kwam gewoon niet tot stand en dus was het een kwestie van een hoop geluksmomenten tijdens het kiezen van bepaalde gameplay invullingen wat uiteindelijk alles op de juiste plek heeft doen laten vallen.

The game’s writer, Neil Druckmann, agreed. “The joke we would say throughout production was that ‘This game is the downfall of Naughty Dog,’” he added.

Part of that perception is owed to the studio’s struggle with game mechanics. Parts of it weren’t “gelling”, according lead designer Anthony Newman. “It wasn’t coming together. So it was really a a set of really lucky breaks in terms of gameplay decisions we made that really made everything fall into place and turned it into a fun game.”

Opvallend dus dat Naughty Dog zo dacht over haar eigen game, terwijl het eindproduct gerust fenomenaal genoemd mag worden. Dit alles valt wellicht te wijten aan een extreme vorm van perfectionisme die er uiteindelijk voor zorgt dat je de kwaliteit niet meer goed kunt inschatten.