Eerder maakte Deep Silver bekend dat Dead Island 2 niet verder meer door Yager zal worden ontwikkeld. Het is nog niet bekend wie de ontwikkeling nu op zich neemt, maar Yager is inmiddels zelf ook met een verklaring gekomen.

Yager’s CEO, Timo Ullman, gaf aan dat de studio nog steeds samenwerkt met grote uitgevers, maar dat men tegelijkertijd altijd een ‘onafhankelijke studio’ is gebleven.

Hoewel het team verder met veel enthousiasme aan Dead Island 2 heeft gewerkt, heeft een verschil in visie er op een gegeven moment toe geleid dat de beslissing om uit elkaar te gaan is genomen. Lees hieronder zijn letterlijke reactie over de situatie die nu is ontstaan.

“Our Yager team is fully committed to the development of AAA quality titles. We work closely with international publishers and partners and have at the same time always remained an independent development studio. Our team is made of the best creative minds and tech specialists who all share a common identity. The team worked with enthusiasm to take Dead Island 2 to a new level of quality. However, Yager and Deep Silver’s respective visions of the project fell out of alignment, which led to the decision that has been made. We’ll focus our current efforts on Dreadnought together with Six Foot and our publisher Grey Box as well as on new projects. More details will be disclosed soon. All I can reveal at this point is that gamescom will be awesome for Dreadnought.”

Yager laat het er echter niet bij zitten, want de studio werkt ook nog aan een andere game, genaamd Dreadnought (voor Microsoft Windows). Ullman liet ook weten dat er nog minstens één onaangekondigd project in de maak is.

Hoewel Yager dus zeker niet om werk verlegen zit, is dit toch niet leuk voor alle fans die met smart zaten te wachten op Dead Island 2. Het zal vermoedelijk nog wel even gaan duren eer we met die game aan de slag kunnen gaan.