Gespeeld: Wasteland 2 Director’s Cut – Dankzij een via Kickstarter gefinancierde campagne verscheen Wasteland 2 vorig jaar uiteindelijk voor de PC. Bij de release werd deze post-apocalyptische RPG geprezen door menig criticus en daarbij zelfs vergeleken met een game als Fallout. Reden genoeg dus voor ontwikkelaar inXile Entertainment om niet stil te gaan zitten, maar direct aan de slag te gaan om de game naar de huidige generatie consoles te brengen. Nu is het moment bijna daar dat we ook op de PlayStation 4 aan de slag kunnen met Wasteland 2. Voor de PS4 zal er van Wasteland 2 een ‘Director’s Cut-editie’ gaan verschijnen. Wij konden deze versie tijdens de afgelopen E3 al even spelen en in deze hands-on lees je hoe ons dit is bevallen.

Waar gaat het over?

Voor diegenen die het origineel nooit hebben gespeeld, volgt hier een kleine samenvatting van waar het in Wasteland 2 allemaal om draait. Jij bent lid van een klein groepje Desert Rangers dat een groot gebied bereist en onderweg optreedt als een soort leger van huurlingen. Beter gezegd, deze groep knapt klusjes op voor mensen die in omringende nederzettingen wonen. Dat doen ze natuurlijk niet zomaar, maar alleen in ruil voor eten en drinken (wat nodig is om te overleven in dit gebied) bieden de leden van deze groep hun diensten aan. In dit avontuur moet deze groep Desert Rangers echter in de achtervolging op de moordenaar van één van hun collega’s, Ace.

De leider van deze groep huurlingen, generaal Vargas, heeft zijn ervaren ranger Ace namelijk op een missie gestuurd om uit te zoeken van welke kant een bepaald radiosignaal wordt uitgezonden. Wanneer Ace echter te lang weg blijft, gaat de groep rangers zelf op onderzoek uit. Onderweg komen ze daarbij het lijk van Ace tegen dat ergens op de grond ligt. Ace is bruut vermoord en nu is het aan de overgebleven groep Desert Rangers om uit te zoeken wie dit heeft gedaan en om Aces missie alsnog tot een goed einde te brengen.

Verbeterd

Ontwikkelaar inXile Entertainment heeft voor onder andere de PS4-versie de Unity 4,5 engine onder handen genomen en verbeterd naar Unity 5. Een krachtigere motor dus, die onder andere voor strakkere graphics en voor een meer realistische belichting binnen de game moet gaan zorgen. Tevens zijn de modellen van de verschillende personages onder handen genomen en heeft men speciaal nieuwe voice-overs voor een aantal personages in de game opgenomen. Er is echter meer verbeterd en wat daarbij het meest in het oog springt, is het systeem om je personages helemaal naar eigen smaak aan te kunnen passen.

Maak je team en kies de skills voor je personage

Dit systeem gaat sowieso al erg diep, want je hebt werkelijk een shitload aan mogelijkheden om vaardigheden voor je personage uit te kiezen. Te beginnen met het samenstellen van je squad; daarbij is het handig om een beetje te proberen om de balans te bewaren. Dat wil zeggen: je kiest bijvoorbeeld iemand in je team die goed is in het schieten met een sluipschuttersgeweer, zodat je kracht van een afstand hebt. Daarnaast is het ook handig om iemand in je team te hebben die eenvoudig bommen onschadelijk kan maken en denk bijvoorbeeld ook aan een medic. Mocht het nodig zijn, dan is het toch verdomd prettig dat je iemand bij je hebt die je sneller op kan lappen.

Verder heb je in het begin een bepaald aantal punten waarmee je gelijk al een aantal speciale eigenschappen kunt kopen. Wij begonnen onze speelsessie met in totaal 12 punten; met die punten kan je bijvoorbeeld een eigenschap vrijspelen waardoor je op een bepaalde manier kunt communiceren met dieren die je tegenkomt. Deze beesten zullen je dan niet aanvallen en in sommige situaties zullen ze zich zelfs bij je aansluiten. Ze zullen je dan ook verdedigen op de momenten dat er gevaar dreigt. Verder kan je per personage door het spel heen ook nog stijgen in level. Daardoor zul je onder andere meer uithoudingsvermogen kunnen krijgen, zul je je sneller kunnen voortbewegen en kan je ook meer charisma verkrijgen. Met dat laatste zullen mensen die je ontmoet je weer op een meer respectvolle manier gaan benaderen.

Het Precision Strike systeem

Wasteland 2 is een ouderwetse RPG in de letterlijke zin van het woord en dat betekent dat de gevechten turn-based zijn. Wanneer je met enige dreiging te maken krijgt, schakel je automatisch over naar een soort gevechtsmodus, waarin je met elk personage om beurten een aanval kan uitvoeren. Hiervoor heb je een bepaald aantal actiepunten en bij elke handeling (lopen, schieten en interageren met de omgeving) verspeel je een aantal van deze punten. Heb je met één personage alles opgemaakt, dan is het de beurt aan de andere collega uit je team om zijn of haar aanval in te zetten. Dit systeem zal liefhebbers van ouderwetse RPG’s ongetwijfeld op het lijf geschreven zijn. De ontwikkelaar introduceert hier onder meer het ‘Precision Strike’ systeem waarmee je nu aanvallen nog gerichter uit kunt voeren. Wij zelf konden, zij het na enige uitleg van de ontwikkelaar, goed overweg met dit systeem.

Iets meer uitleg en een wat haperende framerate

Hetgeen in het kopje is gelijk een goed onderwerp om op door te gaan, want dat is iets dat helaas niet verbeterd is ten opzichte van het origineel op de PC. Natuurlijk is het niet wenselijk om constant maar aan het handje gehouden te worden, maar iets meer informatie over de gameplay en over de opzet van het spel zou op sommige momenten niet verkeerd zijn. Het feit dat je heel erg op jezelf bent tijdens het spelen betekent wel weer dat de game uitdagender wordt, aangezien je het dus zelf vaak uit mag zoeken. Dit kan echter ook weer als gevolg hebben dat je bij bepaalde situaties onnodig gefrustreerd kan raken.

Tijdens het spelen liepen we nog ergens tegenaan en dan doelen we op de framerate die bij vlagen nogal onstabiel was. Dit was met name in het begin van het spel goed te merken, al kwamen deze haperingen ook nog met enige regelmaat terug in het restant van onze speelsessie. Met name tijdens de gevechten was dit nogal eens het geval. In combinatie met wat we schreven over de extra uitleg die nog wel eens ontbreekt, kunnen we ons voorstellen dat dit afbreuk kan doen aan het spelplezier. De ontwikkelaar beloofde ons wel dat alle bugs weggepoetst zullen zijn wanneer het spel daadwerkelijk uitkomt. Wij hopen uiteraard dat men deze woorden waar kan maken.

Voorlopige conclusie

Ondanks zijn (grafische) gebreken heeft de consoleversie van Wasteland 2 absoluut de potentie om uit te groeien tot een betere versie dan het origineel. Het spel is, zoals we zelf ook al konden merken, waanzinnig uitgebreid. Dat komt ook weer de diepgang ten goede en de game is, mede dankzij de soms ontbrekende uitleg, in ieder geval zeer uitdagend te noemen.Verder biedt Wasteland 2 ouderwetse gameplay waar met name de liefhebbers van turn-based RPG’s ongetwijfeld van zullen smullen. Ben je geen liefhebber van het op deze manier spelen van een RPG, dan zul je het wellicht ook niet lang uithouden met een game als deze. Laten we tot slot in ieder geval hopen dat de ontwikkelaar woord houdt en ons straks een versie voorschotelt waarin alle schoonheidsfoutjes gladgestreken zullen zijn.