Review Yakuza 3 – Waar afgelopen week in Japan Yakuza 4 is gelanceerd, moeten wij het sinds diezelfde week doen met de Europese release van deel drie. Ruim een jaar nadat Yakuza 3, oftewel Ryu ga Gotoku 3, is uitgebracht in Japan mogen wij nu deelnemen aan de Japanse maffia. Maar is het eigenlijk nog wel wat waard voor ons om deze PlayStation 3 exclusive te gaan kopen of kunnen we deze beter links laten liggen? Dat merken jullie vanzelf als je de volledige review leest.

The Story Continues…

Yakuza 3 is alweer het derde deel met Kazuma Kiryu, de ‘Dragon of Dojima’, in de hoofdrol. Nadat hij zijn functie heeft neergelegd als ‘4th Chairman of the Tojo Clan’, de maffia in Kamurocho, een stadsdeel in Tokio, heeft hij een rustig leven opgebouwd in Okinawa waar hij een weeshuis leidt. Dit rustige leven wordt verstoord als de regering een militaire basis en een speciaal toeristisch resort wilt bouwen, precies in het gebied waar zijn Sunflower Orphanage staat. De Ryudo Family is één van de twee maffia families in de stad die de bewoners aan het strand van Sunflower eruit wilt hebben, zodat de regering aan de slag kan gaan met de plannen.

Kazuma accepteert dit niet en gaat verhaal halen bij de Ryudo Family. Dit is het begin van alles en door de problemen in Tokio en het feit dat de ‘6th Chairman of the Tojo Clan’ is neergeschoten, moet je op avontuur in beide steden om orde op zaken te stellen. Al heel snel kom je erachter dat alles niet simpel in elkaar zit, maar dat er veel meer aan de hand is dan de aanslag op de ‘6th Chairman’.

Dit is maar een korte inleiding van het verhaal van Yakuza 3, want om erachter te komen hoe alles in elkaar zit moet je de game gewoon zelf spelen. We kunnen concluderen dat er keihard aan het script van Yakuza 3 is gewerkt en dat het niet zomaar een verhaaltje is. Het verhaal zit vol met verrassende wendingen en is ijzersterk, het kan regelrecht naar de filmmaatschappijen gestuurd worden om er een film van te maken.

Het verhaal van Yakuza 3 lijkt ook maar niet op te houden. Denk je dat je het volledige verhaal van de game wel eventjes uitspeelt, kom je heel erg bedrogen uit. In Yakuza 3 ben je veel langer met het verhaal bezig dan met bijvoorbeeld GTA IV, waar je aardig snel doorheen kan lopen. Dit is bij Yakuza 3 niet het geval, mede door de vele kanten van het verhaal die je te zien krijgt.

Between the story

Naast het verhaal heb je ook de vele side missies. Deze missies zijn zeer zeker de moeite waard en variëren meer dan je gewend bent. Het kan zijn dat je bijvoorbeeld een item moet gaan zoeken of een bende moet oprollen, maar ook dat je hulp aan moet bieden aan de lokale bevolking. Zo heb je een missie in Tokio waarbij je moet bewijzen dat iemand al zes jaar onterecht vastzit voor een moord en die heb je niet zomaar opgelost.

Het lijkt erop dat de makers overal aan hebben gedacht en niet alleen het verhaal. Dit alleen al verhoogt het plezier en is een mooie duw in je rug om steeds verder te spelen met Yakuza 3. Dit door de simpele reden dat de side missies gewoonweg bijna allemaal anders zijn en niet op elkaar lijken. Steeds maar weer moet je totaal iets anders doen en dat is veel leuker dan elke keer maar weer iemand helemaal kapot rammen.

Je kunt in principe doen en laten wat je wilt in de game. Zo kun je bijvoorbeeld restaurants, een bowlingbaan of winkels bezoeken. De gebieden zijn aardig vrij en er is veel te doen. Soms denk je wel dat ze er nog veel meer uit konden halen in Okinawa, maar als je dan weer in Kamurocho (Tokio) bent heb je weer aardig veel te doen.

Let’s Fight

Natuurlijk gaat het in de game om het vechten. Naast het ijzersterke verhaal en de vele variërende side missies moet je voornamelijk veel vechten. In het verhaal sta je vooral tegenover de bazen van de diverse maffia families om uiteindelijk tot je doel te komen. Maar ook in de straten van Tokio en Okinawa moet je vechten tegen het gespuis wat je aanhoudt.

Door te vechten ontwikkel je alle eigenschappen die Kazuma Kiryu heeft. Hiermee leer je vele combo’s om met je vijanden af te rekenen en deze zien er zeer bruut uit. Deze combo’s kan je uitvoeren zodra je een bepaald niveau van je ‘Heat Rage’ hebt behaald. Deze ‘Heat Rage’ behaal je in gevechten en als deze gevuld is, krijg je een blauwe of rode vlam om je heen.

Je ‘Heat Rage’ is dus gevuld en dan is het moment aangebroken om de vetste combo uit je mouw te schudden. Door op het juiste moment de juiste buttons in te drukken, worden deze gruwelijke combo’s uitgevoerd en hebben je tegenstanders geen enkele kans. Maar let op, de bazen van de families kunnen deze ook gebruiken en dan moet je proberen deze te ontwijken.

Gameplay

Yakuza 3 speelt enorm lekker en is totaal niet ingewikkeld. Alles wijst voor zichzelf en de acties die je uitvoert in gevechten of in de side missies zijn duidelijk. Veelal wordt er eerst het één en ander uitgelegd voordat je eraan begint en dan kun je zelf aan de slag zonder enige moeite, maar je moet er niet te makkelijk over denken.

Als je namelijk denkt dat het vooral button smashen is tijdens de gevechten, kom je bedrogen uit. Sommige vijanden zijn sterk en vallen je continu aan, waardoor je iets tactischer moet zijn. Soms is het beter om te blokken, soms is het beter om een voorwerp te pakken en hiermee je vijanden af te tuigen: aan jou de keuze.

Als je op pad gaat heb je alle vrijheid in beweging. Met je linker analoge stick loop je en met je rechter analoge stick kan je de camera bewegen. In Yakuza 3 is dit zeer goed uitgewerkt en speelt enorm lekker zonder enige problemen. Dit is zeker een voordeel voor een game en hier kunnen veel ontwikkelaars een voorbeeld aan nemen.

Het irritantste zijn de filmpjes waarbij je stilstaat in de game en je eindeloos op de x-button moet drukken om verder te gaan. Dit gebeurd enorm vaak en kan soms echt op je zenuwen werken. Ook omdat het soms echt nergens over gaat en er teveel gepraat wordt zonder dat je wat hoort. Helaas hoort dit er wel bij en hopelijk hebben ze dit aangepast in deel 4.

Graphics & Sound

Over de graphics in de game zelf willen we niet teveel zeggen, dit door het feit dat de game eigenlijk al ruim een jaar oud is. Doordat de game in februari 2009 in Japan te verkrijgen was, zijn de graphics niet van hetzelfde niveau van de games van nu. Wel kunnen we zeggen dat alles er aardig goed uitziet, maar nog steeds is het niet te vergelijken met wat er tegenwoordig op de markt komt.

Het is allemaal keurig afgewerkt en door de vele filmpjes lijkt de game soms wel meer een film dan een game, maar gelukkig zien deze er dan wel goed en zeer gedetailleerd uit. Doordat alles in het Japans is, hebben we wel Engelse ondertiteling en is alles goed te volgen.

Dan komen we aan op het geluid van de game. Alles is in het Japans gesproken zoals het hoort en er is geen vuiltje aan de lucht. Ook de muziek in de game is best lekker te noemen en veranderd naar mate wat je doet of waar je bent. Ook hierop is weinig aan te merken en hebben ze goed werk afgeleverd.

Yakuza 3 is misschien qua graphics niet een game waarop je zit te wachten, maar dat mag je echt niet tegenhouden. Het verhaal is zo sterk dat je dit gewoon niet gewend bent van de huidige games. Ook door de vele side missies in de game die enorm variërend zijn ben je nog wel dagen zoet met Yakuza 3. Het grootste minpunt kunnen we dus wel zeggen dat we nu pas deze game kunnen spelen en niet een jaar eerder.

• Het verhaal is ijzersterk
  • De vele variërende side missies
  • De lengte van de game