Review: N++ – Ruim een jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met de platformer N++, een game die oorspronkelijk op de PC verscheen, maar ook haar weg zou vinden naar de PlayStation 4. Een game waar we redelijk lang op hebben moeten wachten, maar nu is deze titel er eindelijk. Als een Ninja level na level afwerken om zo snel mogelijk het eindpunt te bereiken, dat is N++ in een notendop en dat is zowel erg vermakelijk als frustrerend moeilijk.

Geen flashy stijl of diepgaand verhaal

Het eerste wat je aan N++ op zal vallen, is de wellicht zeer beperkte visuele stijl. Er word gebruik gemaakt van een paar kleuren, de ninja bestaat uit wat streepjes en de te verzamelen munten zien er goudkleurig uit. Terwijl je de levels doorloopt, tref je steeds meer vijanden aan die zich van elkaar onderscheiden door verschillende kleuren. De ontwikkelaar kiest expres voor een simpele visuele stijl, omdat zij de uitstraling van een techno-futuristische wereld wil bewerkstelligen, waarbij de nadruk van de gameplay op het platformen ligt.

Dat laatste lukt helemaal als je het ons vraagt, dat eerste… tja, dat is een kwestie van interpretatie natuurlijk. Overigens zijn de levels niet per definitie qua kleurstelling zeer beperkt ingevuld. De game biedt je de optie om in het menu verschillende kleurstellingen te kiezen, zodat je precies in kan stellen wat jij visueel prettig vindt om naar te kijken en de opties die je hebt, variëren behoorlijk. Desalniettemin is het visueel niet heel bijzonder, maar het sluit wel op de charme van de game aan. Lekker simpel, duidelijk en overzichtelijk, wat ondersteund wordt door een techno soundtrack die bijzonder goed klinkt, zeker in deze context.

Qua verhaal hoef je er ook niet veel van te verwachten, want N – het origineel – kende helemaal geen verhaal. Om dat gat een beetje op te vullen in N++, is er nu een optie in het menu die je een geschreven toelichting geeft en dat is eigenlijk het verhaal. Waar het op neerkomt, is dat je een ninja bent, dat je aan verschillende beproevingen wordt onderworpen en dat het aan jou is om deze tot een goed einde te brengen. Als ninja heb je één leven dat anderhalve minuut duurt en dat is precies waar je het mee moet doen. Dat is het.

Enorm veel levels

Nu dit enigszins van context is voorzien, gaan we naar de levels kijken. Dat zijn er nogal wat, namelijk meer dan 2000. Deze levels zijn ondergebracht in een serie van vijf per stuk, die weer gecategoriseerd zijn als beginner, ervaren en expert (geen letterlijke vertaling). Je werkt per serie de vijf levels af en hierbij probeer je binnen anderhalve minuut de schakelaar te activeren die de deur opent waardoor je een level kan verlaten. Dat kan soms in luttele seconden gedaan worden, maar wat hier bij komt kijken, is dat je de aflopende tijd van anderhalve minuut kan oprekken door gouden muntjes te verzamelen. Deze ruil je namelijk direct in voor extra tijd.

Dat is in de meeste levels, zeker in het begin, vooral een extra voor de replaywaarde omdat je een gouden beoordeling per set van vijf levels krijgt als je in ieder individueel level alle munten verzameld hebt. Later in de game kan het van cruciaal belang zijn om een level te voltooien, want logischerwijs worden de levels steeds meer ingewikkeld en dan is anderhalve minuut ineens erg kort. Dat levels steeds meer ingewikkeld worden, zit hem voornamelijk in het feit dat je met bommen, robots, (meer) schakelaars, enzovoort te maken krijgt. Die kunnen je voortgang aardig belemmeren en dan hebben we het nog niet gehad over het feit dat je, als je te ver naar beneden valt, op slag dood bent.

Ook qua levelstructuur wordt alles steeds ingewikkelder, waarbij je meer sprongen moet maken en het neerkomen van de ninja precies goed moet plaatsen. Daarnaast speelt ook je timing een belangrijke rol. De levels zijn allemaal zo opgesteld dat ze absoluut haalbaar zijn, met daarbij alle gouden munten, maar kijk er niet raar van op dat je al snel diverse levels opnieuw aan het spelen bent omdat je vaak en snel de dood vindt. Dat kan misschien wat frustrerend zijn omdat de besturing nogal wennen is, maar als je dat onder de knie hebt, mag dat geen probleem zijn. Je dood ligt dan echt aan jou.

Eeuwig speelbaar

De gameplay bestaat uit niet veel meer dan van platform naar platform springen, gevaar ontwijken, gouden munten verzamelen en zo snel mogelijk het eindpunt bereiken. Toch is ieder level gevarieerd genoeg en de ontwikkelaar springt leuk om met de physics die je langzaam maar zeker leert kennen, waardoor je op een gegeven moment allerlei nieuwe dingen leert. Met daarbij meer dan 2000 levels die stuk voor stuk anders zijn, kan je een lange tijd vooruit en als je dan nog niet genoeg hebt, dan is er nog de mogelijkheid om zelf levels te maken.

De game beschikt over een level editor die vrij simpel werkt en waarin je je volledig kan uitleven. Je eigen level kan je vervolgens delen met anderen en vice versa. Overigens, een geselecteerd level van een andere speler kun je ook direct spelen zonder dat hier downloads of wachttijden aan te pas komen. Op zich niet gek gezien de game, maar wel erg prettig. Hier valt bovendien nog onderscheid in te maken ook, want de levels zie je terug in drie categorieën: gewone levels, coöp-levels en racelevels. Nu spreekt die opdeling redelijk voor zich, maar datzelfde zien we ook terug in de ‘singleplayer’, waarin je dus ook nog deze keuze hebt wat het geheel nog meer uitgebreid maakt.

Conclusie

N++ is een game die ontzettend lang speelbaar is door de enorme hoeveelheid levels die in de game aanwezig is. De daarbij beschikbare variatie in modi is een mooie extra, evenals de level editor en de optie om andere levels te downloaden. Het platformen is aanvankelijk even wennen, maar valt te omschrijven als ‘easy to learn, hard to master’. Dat samen met een bijzonder fijne soundtrack en ergens wel een unieke stijl maakt van N++ één van de betere puzzelplatformers, maar weet wel dat dit soms bijzonder frustrerend kan worden, zelfs als je de gameplay volledig onder de knie hebt.

Pluspunten

  • Soundtrack
  • Enorm veel levels
  • Lang speelbaar
  • Visueel aanpasbaar
  • Creatieve levels…

Minpunten

  • …die zeer frustrerend kunnen zijn