Gespeeld: Skylanders: SuperChargers – Multiplayer


Gespeeld: Skylanders: SuperChargers – Multiplayer – Skylanders: SuperChargers heeft dit jaar als innovatie voertuigen toegevoegd naast de al bestaande fysieke figuren. Deze voertuigen zijn op te delen in drie categorieën, waarbinnen weer diverse varianten te vinden zijn. Deze voertuigen brengen ook per categorie enigszins andere gameplay met zich mee en dit wordt dit jaar breder getrokken door er ook een multiplayer modus aan toe te voegen die de Skylanders ervaring nog completer maakt.

Offline, online, racen maar

Skylanders: SuperChargers zal net zoals de voorgaande delen ook deze keer weer een normale singleplayer bevatten waarin je het opneemt tegen de grote vijand van Skylands, Kaos. De gameplay hierbinnen is redelijk traditioneel van opzet, maar kent een uitbreiding in de vorm van levels waar de voertuigen aan te pas komen. Meer daarover kun je lezen in onze E3 hands-on, waar we dat gedeelte van de game te spelen kregen. De Gamescom presentaties en hands-on sessies stonden echter in het teken van de multiplayer en dat is gegarandeerd dikke lol.

Verschillende voertuigen, wat personages, wat circuits, wapens en power-ups… dat doet heel erg denken aan titels als Mario Kart. En waar dat misschien aanvankelijk ook zo lijkt, mogen we ons niet vergissen in deze vergelijking, want het gaat namelijk niet helemaal op. Ja, in de kern misschien, maar Skylanders: SuperChargers is zoveel meer en dat zien we terug in de basis van de drie categorieën evenals de bijzonder gevarieerde en sterk vormgegeven levels die an sich ook nog enige uitdaging met zich meebrengen.

Het is bovendien ook geen gevalletje ‘met de haren erbij gesleept’, maar een op zichzelf staande toevoeging aan het Skylanders pakket. De game biedt je de mogelijkheid om de (‘singleplayer’) game in coöp te spelen, samen in split-screen te racen of samen online de uitdaging aan te gaan met anderen. Hierbij wordt er rekening gehouden met de doelgroep, waardoor er beperkte online chat functionaliteiten zijn. Ook is de opbouw relatief simpel gehouden, zodat het vooral voor de jonge spelers een hoog pick-up-and-play gehalte heeft, wat natuurlijk de lage instapdrempel voor de franchise kenmerkt.

De mogelijkheden die we in de racing modus aantreffen zijn hierbij opgedeeld in een twee-speler split-screen optie en een vier-speler online racefunctie. Online racen wordt daarbij aangevuld met AI gestuurde personages, zodat het startveld redelijk gevuld is en er altijd tegenstanders zijn, ook al speel je met één iemand anders online. Bij het starterpakket krijg je in totaal zes verschillende banen welke opgedeeld zijn per twee per categorie met daarbij de mogelijkheid dit uit te breiden op termijn door nieuwe voertuigen en Skylanders aan te schaffen. Daarmee krijg je niet alleen meer variatie in de game door de personages en de voertuigen, de beschikbare content vult zich daarmee ook aan.

De fun van het racen

Wat Skylanders: SuperChargers onderscheidt van soortgelijke games is de aanwezigheid van categorieën. Deze zijn namelijk land, water en lucht, en dat brengt ook gelijk afwisselende gameplay met zich mee, want de setting is per twee banen natuurlijk anders. In de lucht zul je tijdens het vliegen vijandelijke aanvallen moeten ontwijken door een barrelrol uit te voeren, op het water kan je snel onder water duiken en op het land heb je weer een verdediging- of camouflageoptie. Deze opties variëren bovendien per personage en voertuig, zodat ook hierin weer het nodige onderscheid aanwezig is.

Sterker nog, je kunt de voertuigen en personages naar hartenlust combineren, maar voor de beste combinatie kies je natuurlijk voor het personage en het bijbehorende voertuig. Je bent echter te allen tijde volledig vrij in je keuze wat natuurlijk voor keer op keer andere races zorgt, want ieder personage kent immers ietwat andere gameplay. In de basis is de gameplay tijdens het racen vrij simpel, want het komt er domweg op neer dat je zo snel mogelijk een x aantal ronden moet afleggen en als eerste over de finish moet komen. De lol in het racen zit hem vooral in de rivaliteit en de onvoorspelbaarheid die zijn intrede maakt bij het racen.

De onvoorspelbaarheid is te herleiden naar drie basiszaken. De eerste is dat je onderweg power-ups op kan pikken. Die geven je natuurlijk een voordeel. Een ander voordeel hangt van je inzicht af, want je kan her en der op de banen door portals racen, varen of vliegen en zo een korte powerboost krijgen. Hetzelfde geldt voor het driften op het land, wat je tevens een korte tijd meer snelheid geeft. het derde en laatste voordeel is dat de game zo is opgebouwd dat spelers nooit te ver uit elkaar kunnen racen. Dat word ook wel rubberbanding genoemd, maar in deze context is dat wel een juiste oplossing omdat het anders een wat saaie aangelegenheid wordt.

Of je nu wint of verliest, dat is voor de wat oudere speler met een dergelijke racer als dit wellicht van enigszins ondergeschikt belang. Het gaat om de fun, je vrienden narren en net voor de eindstreep iemand te kakken zetten en hoger eindigen. Dat zal bij de wat jongere gamer wellicht wat anders zijn door een meer competitieve benadering, maar ook zij willen niet hopeloos achterop raken, wat de pret kan bederven. Daarmee kiest Vicarious Visions voor een aantal manieren van gameplay opbouwen en dat werkte gedurende onze hands-on van een klein uurtje. Het ultieme doel is plezier beleven en dat gaat zeker lukken.

Toffe levels en de afwisseling

Hetgeen zojuist omschreven is, is enerzijds kenmerkend voor een racer van dit kaliber en anderzijds toch net even wat anders dan soortgelijke titels. Men maakt het zich echter niet gemakkelijk, want naast dat je onderscheid in de races hebt doordat het zich in de lucht, op het water en op het land afspeelt, is het ook nog eens zo dat de banen zelf beïnvloed worden door extra factoren. Zo was er tijdens onze race in de lucht plots een gedeelte met tornado’s die een ronde later heftiger werden. Het racen op land gebeurde deels op de rug van twee draken, waarvan de één vuur spuwde en de andere ijs, wat natuurlijk een gevaar voor je rit en misschien wel je positie kan vormen.

Het varen wisselde zich af door je soms enigszins te dwingen om te duiken omdat of daar korte snelheidsboosts lagen of omdat er een enorme golf op ons afkwam. Zo heeft ieder level wel een eigen kenmerkend aspect dat naast het ontwijken van je tegenstanders nog een secundair element is waar je rekening mee moet houden tijdens het racen. Als je dat allemaal naast elkaar legt, heb je dus een raceonderdeel dat veel leuke gameplay met zich meebrengt en technisch gezien – afgaande op onze hands-on – goed en doordacht in elkaar steekt. Ook is er rekening gehouden met de upgrademogelijkheden van je voertuigen, waardoor je zeker een voordeel hebt zonder dat de balans uit het oog verloren wordt.

Aan alles is gedacht en het past ook uitstekend bij een franchise als Skylanders. Ook de verschillende combinaties van nieuwe voertuigen en personages zorgen voor extra variatie bovenop het standaardgebeuren en daarmee kan het eigenlijk alleen maar goed uitpakken. Wel is zes banen in de gewone game toch wat aan de lage kant. Ja, ze zijn best lang en ze variëren ook behoorlijk, maar het is gewoonweg niet zo veel. Wel is het leuk dat de uitbreidingen die je los aan zult moeten schaffen (met voertuig) nieuwe tracks opleveren die een eindbaas bevatten en je zo nog meer content geven. In die zin is het kopen van extra figuren en voertuigen ten opzichte van eerdere delen qua toegevoegde contentwaarde verder opgeschroefd. Althans, zo lijkt het op basis van de informatie die ons tot dusver gegeven werd.

Voorlopige conclusie

Skylanders: SuperChargers was na de eerste kennismaking twee maanden terug op de E3 al een game waarvan we een goede indruk hadden en met die goede indruk is het nu nog beter gesteld. Activision en Vicarious Visions zijn echt bezig er weer iets prachtigs van te maken door niet alleen te innoveren met voertuigen, maar er ook nog eens een volledig functionele multiplayer aan toe te voegen. Het enige puntje van kritiek dat we op dit moment nog hebben, is dat zes banen toch wat weinig lijkt, maar hier tegenover staat wel dat de Skylanders ervaring uitgebreider is dan ooit en dat het ook allemaal in technisch opzicht zeer goed in elkaar lijkt te steken. Kortom, fans hebben absoluut weer iets om naar uit te kijken.

Boxshot Skylanders: SuperChargers

Skylanders: SuperChargers

Releasedatum:
25-09-2015
Genre:
Actie-avontuur
Uitgever:
Activision
Ontwikkelaar:
Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren
Review: Skylanders: SuperChargers
Skylanders: SuperChargers krijgt live-action launch trailer met Travis Pastrana
Gespeeld: Skylanders: SuperChargers