Gespeeld: FIFA 16 en PES 2016 – Een laatste tussenstand – Voor gamers begint het nieuwe seizoen elk jaar traditiegetrouw met een vers deel in hun favoriete voetbalfranchise. EA’s FIFA en Konami’s PES zijn daarbij al jaren de series die de dienst uitmaken in voetballand. Dit jaar zullen we van beide franchises wederom een nieuw deel mogen ontvangen. Wij hebben FIFA 16 en PES 2016 op de Gamescom in Keulen opnieuw kunnen spelen en met de naderende releases in het vooruitzicht, publiceren we hier onze voorlopig laatste bevindingen. Aangezien de release van zowel FIFA 16 als van PES 2016 snel nadert, kiezen we ditmaal voor een meer confronterende aanpak door beide footies tegenover elkaar te zetten. We hebben van beide titels ook al een E3-preview gepubliceerd; mocht je die (nog eens) apart willen doorlezen, dan kan je hier en hier terecht. In dít artikel gaan we voor beide games in op een aantal specifieke punten.

Licenties

Dit is het gebied waar FIFA het telkens wint van PES, al doelen we dan voornamelijk op de echte namen van alle spelers en clubs die aanwezig zijn. Daarnaast bevat FIFA 16 wederom een aantal originele stadions die ook weer allemaal hun echte naam bevatten. Dat is bij PES 2016 , zo lijkt het, wat minder verzorgd, al willen we daar wel gelijk een kanttekening bij maken. Vanuit de trouwe community van PES fans worden een aantal namen van spelers en clubs elk keer aangepast door het toevoegen van een option file. Het enige wat je hoeft te doen, is deze data van het internet afhalen, op een USB-stick zetten en vervolgens overzetten naar je PlayStation console.

Dat maakt alvast het één en ander goed en daar komt nog eens bij dat Konami voor PES de officiële licentie van het Europees kampioenschap voetbal heeft weten binnen te halen, maar dit is dan wel afwezig in het aankomende deel – verwacht of een uitbreiding volgend jaar of een losstaand deel. In PES 2016 zijn daarnaast onder andere de officiële Champions League en de Europa League vertegenwoordigd. We kunnen dan ook niet anders dan stellen dat Konami het op dit vlak goed voor elkaar heeft. Als het op clubs en spelers aankomt, is het meer FIFA dat beter uit de bus komt. Nu zijn licenties niet direct alles bepalend, maar het geeft wel een authentiek gevoel en beide games hebben zo hun voordelen op dit vlak.

De gehele sfeer er omheen

Hiermee – de sfeer – doelen we onder andere op hoe het publiek reageert op alles wat er op en rond het veld gebeurt, en ook kijken we daarbij bijvoorbeeld naar het commentaar dat tijdens een wedstrijd wordt gegeven. Dit is bij een FIFA altijd erg goed verzorgd en ook bij FIFA 16 is dat niet anders. Naast dat je in een flink aantal ‘echte stadions’ kan spelen, zorgt EA er wederom voor dat ook de sfeer per stadion klopt. Neem bijvoorbeeld Anfield Road, het stadion van Liverpool, waar je de supporters te pas en te onpas het lied ‘You’ll never walk alone’ hoort zingen. Of denk bijvoorbeeld aan het stadion van Borussia Dortmund, waar de ‘Gelbe Wand’ (harde kern van fans) zich tijdens een wedstrijd altijd wel laat horen.

Tevens is het weer fantastisch om in FIFA 16 het bombastische gejuich van alle supporters van de tribunes te horen rollen nadat je een goal hebt gemaakt of zelfs een grote kans hebt gemist. Naast deze sfeer is het commentaar in FIFA 16 ook al jaren goed verzorgd. Dan doelen we wel op het originele Engelse commentaar, aangezien we persoonlijk het Nederlandse commentaar minder kunnen waarderen. De enige nuance die we hier tegelijkertijd bij willen plaatsen, is dat het hierbij natuurlijk ook om een persoonlijke voorkeur gaat.

Voor zover wij tijdens onze speelsessie hebben gemerkt, is er aan de algehele sfeer en aan het commentaar in PES 2016 nauwelijks iets veranderd. De wijze waarop de fans zich op de tribune roeren, komt weliswaar redelijk geloofwaardig over, toch mag het nog steeds allemaal wat minder monotoon en meer divers. Het lijkt daarbij ook niet uit te maken in welk stadion je speelt, al het geluid dat je hoort komt min of meer hetzelfde over. Hetzelfde geldt voor de commentatoren, die ook in PES 2016 de moeite niet lijken te nemen om enige energie en diversiteit in hun verslaggeving te leggen.

Animaties van spelers, hun gelijkenis en het speltempo

Waar FIFA PES elk jaar aftroeft als het gaat om clubs en spelers die echte namen bevatten, daar heeft PES weer een streepje voor als we kijken naar het uiterlijk en de animaties van de spelers op het veld. Bij een flink aantal spelers kan je in FIFA 16 wel zien om wie het gaat, (neem Ronaldo, Messi en andere bekenden voetballers) maar in PES 2016 konden we toch meer spelers vinden die er herkenbaar uitzagen. Daarnaast lijken veel spelers in FIFA 16 nog steeds uit hun ogen te kijken alsof ze drugs hebben gebruikt. Dit in tegenstelling tot dezelfde voetballers die je met PES 2016 onder de knoppen hebt; bij hen is duidelijk een meer natuurlijke expressie in de gezichten waar te nemen.

Gelukkig zijn de animaties van de spelers op het veld in FIFA 16 wel zichtbaar verbeterd als je dit vergelijkt met het vorige deel. Datzelfde geldt echter ook voor PES 2016 waarin spelers zich nu nog soepeler over het veld bewegen. Tevens lijkt het speltempo in de nieuwe PES weer iets te zijn opgekrikt, het speelt in ieder geval een stuk sneller dan zijn voorganger én FIFA 16. Dat laatste is echter niet per se een voordeel aangezien het maar net aan je persoonlijke voorkeur ligt of je een wedstrijd liever in een sneller of in een wat trager tempo speelt. Daar willen we nog aan toevoegen dat je ook in FIFA 16 het speltempo kunt verhogen, mocht je dat willen.

De AI

Hiermee lijkt het in zowel FIFA 16 als in PES 2016 wel goed te zitten. Spelers reageren in beide games intelligenter op de verschillende situaties die zich op het veld afspelen. In FIFA 16 is in elke linie (verdediging, middenveld en aanval) nu meer balans aangebracht. Zo zul je bijvoorbeeld minder makkelijker een steekpass kunnen geven om iemand alleen voor de keeper te zetten. Verdedigers reageren ook beter op uit hun rug lopende aanvallers en kunnen vaak met een uiterste krachtsinspanning de bal met een sliding nog afpakken. Tevens helpen spelers hun collega’s nu ook actief door bijvoorbeeld te dekken wanneer er toch een aanvaller ontsnapt. Zo diepgaand gaat het nog niet in PES 2016, waar het juist iets eenvoudiger is om spelers met een diepe bal alleen voor de keeper te zetten.

Dat betekent niet dat je dit te pas en onpas kunt doen, want ook in PES 2016 reageren spelers intelligenter op wat er om hen heen gebeurt. Tevens heeft Konami ervoor gezorgd dat grotere en fysiek sterker ogende spelers niet automatisch elk duel winnen van een speler die dunner of kleiner is. Heel belangrijk is hier of je als speler goed kunt timen. Neem bijvoorbeeld een kopduel waarin je als je het slim speelt iemand die groter is toch opzij kan zetten. Dat doe je bijvoorbeeld door als de bal nog in de lucht is je tegenstander alvast een duwtje te geven waardoor diegene iets uit balans is op het moment dat de bal nadert. Zo verkrijg jij net dat moment om de bal aan te kunnen nemen waarna je zelf de actie door kan zetten of zelf het spel kan verleggen door de bal over te spelen naar iemand anders uit je team.

De modi

In PES 2016 lijken alle bekende modi weer hun opwachting te maken. Zelf hebben we tijdens het spelen nog niet de kans gehad om te kunnen ontdekken of er in deze modi echt iets wezenlijks veranderd is. Wel fijn is dat je bij het aanpassen van je opstelling nu weer de mogelijkheid hebt om direct je speler naar een andere positie te kunnen slepen, in plaats van dat je echt je opstelling zelf moet omzetten. In FIFA 16 daarentegen hebben we wel al grote verandering gezien. Bijvoorbeeld met FUT (FIFA Ultimate Team) waarin nu een Draft modus is geïmplementeerd. Hierdoor kunnen spelers vooraf zelf uit een aantal automatisch gegenereerde formaties kiezen.

Vervolgens kies je per linie uit een aantal vooraf aan je voorgestelde spelers en weet je daarmee wedstrijden te winnen, dan kan je weer pakketten met nog betere spelers verdienen. Dit is een wat overzichtelijker en meer laagdrempelige aanpak die wij zeker toejuichen; dit kan ervoor zorgen dat er nog meer spelers zijn die kennis zullen willen maken met FUT. Tevens is de Career modus enigszins op de schop gegaan. Zo kan je nu voorafgaand aan het seizoen toernooien spelen om je team alvast beter op elkaar ingespeeld te laten raken. Daarnaast kan je je spelers (meer ervaren én jeugdspelers) voorafgaand aan een wedstrijd nog specifieker laten trainen door met hen verschillende uitdagingen te voltooien.

Voorlopige conclusie

Zoals we al in de inleiding aangaven heeft dit artikel een andere opzet gekregen waarbij we het interessant vonden om FIFA 16 en PES 2016 eens tegenover elkaar te zetten. Beide series hebben zo hun trouwe schare fans en het lijkt erop dat zowel fans van FIFA als van PES met het nieuwe deel een verbeterde versie mogen verwachten. Bij FIFA 16 zit hem dat meer in de kleine dingen, zoals de intelligentie van de spelers en de verbeterde FUT, en career modus. Daar staat echter weer tegenover dat de spelers in de nieuwe PES nog realistischer ogen en ook net even wat soepelere animaties bevatten. Tot slot is de gameplay in beide footies voelbaar verbeterd, zeker bij PES 2016 is dat een prettige constatering.