Gespeeld: Assassin’s Creed: Syndicate – Assassin’s Creed: Syndicate geeft je voor het eerst in de franchise de mogelijkheid om met twee personages te spelen, Jacob en Evie Frye. Tarek speelde de game voor het eerst op de E3 en kon toen aan de slag met Jacob. De Gamescom demo stond echter in het teken van Evie en daar kon ik mee aan de slag. Herkenbaar, verbeterd en vooral erg tof om te spelen, daar komt Assassin’s Creed: Syndicate in het kort op neer en waarom dat zo is, ga je nu lezen.

De missie en de opties

Waar het in de Gamescom demo op neerkwam, was het spelen van een zogenaamde ‘Black Box’ missie. De game zal meerdere van deze missies kennen en deze bestaan uit een open benadering, iets wat we ook kennen van Assassin’s Creed: Unity. Deze missies stellen je in staat om je doel op meerdere manieren te bereiken en je kan zelf kiezen voor de aanpak. Zo speelden we de missie twee keer om ook daadwerkelijk de verschillen te ervaren en daarover kunnen we vrij kort zijn. Het werkt, het geeft het geheel enige replaywaarde en het is bovendien leuker om van een lineair pad af te kunnen wijken.

Ons doel in de missie? Een bepaald persoon doden en dat was het. Natuurlijk hangt hier een context omheen, maar voor nu werden we eigenlijk in het diepe gegooid om simpelweg de gameplay te kunnen ervaren, evenals de verschillende manieren van benaderen. Zo gezegd, zo gedaan en aan de slag dan maar. Met Evie kregen we tijdens deze missie verschillende mogelijkheden om het doel te bereiken. Zo was er een bewaker die we konden uitschakelen om een loper te pakken te krijgen, die ons in staat stelde om allerlei deuren te openen, zodat we zonder al te veel moeite bij het doel uit konden komen.

Een andere optie was het uitschakelen van twee vermomde tempeliers voor een handlanger die verkleed als soldaat rondliep. Eenmaal dit gedaan, kon hij Evie ferm vastpakken en naar binnen begeleiden als gevangene. Het enige puntje waar op gelet moest worden, was dat we niet té dicht in de buurt van soldaten kwamen, anders zouden ze ons schouwspel doorkrijgen. Er was nog een derde manier, maar helaas hebben we die niet meer kunnen spelen doordat de tijd op was. In ieder geval geeft het zojuist gegeven voorbeeld een idee van de mogelijkheden die je hebt en die variëren natuurlijk keer op keer bij zo’n ‘Black Box’ missie.

Dat geeft je sowieso de vrijheid en die vrijheid konden we van Assassin’s Creed: Unity wel waarderen. iets wat dus in vergelijkbare vorm terugkomt, maar of het uitgebreider of heel anders gaat zijn, is even afwachten. De ontwikkelaar wilde er namelijk niet te diep op ingaan. Desalniettemin lijkt het vooralsnog meer van hetzelfde te zijn en dat is geen slechte zaak; het werkte immers ook in het fel bekritiseerde vorige deel. Dus dat zal in Assassin’s Creed: Syndicate vast wel goed zitten; het zorgt immers voor de gewenste diversiteit in gameplay.

Nieuwe gameplay-elementen

Evie is een andere persoon dan Jacob en doordat de game nu over twee personages beschikt, is er meer mogelijk in de gameplay. Zo zullen beide personen ook over hun eigen vaardigheden beschikken, die het spelen met beiden – en dus het afwisselen – op voorhand al interessant maken. Evie beschikt bijvoorbeeld over een grappling hook waarmee ze niet alleen gemakkelijk gebouwen op kan klimmen, maar ook kabels kan spannen van bijvoorbeeld de ene naar de andere toren. Dit was aanvankelijk even wennen, maar al snel merkten we hier de meerwaarde van. Evie kan zich namelijk nog vlotter dan voorheen verplaatsen en het werkt ook nog eens fijn.

Het klimmen en klauteren is altijd een belangrijk element geweest in de franchise en dat krijgt nu een extra dimensie, plus meer tempo door de aanwezigheid van deze mogelijkheid. Tempo is ook een sleutelwoord als we het over het freerunnen hebben, want dat is op basis van onze korte speelsessie (lees: een half uur) een heel stuk beter. Evie rent veel vlotter over daken heen, anticipeert goed op de omgeving en gaat niet om de haverklap aan dingen hangen die je niet wilt, iets waar Arno nogal een houtje van had. Navraag leerde ons dat het freerunsysteem flink is verfijnd en dat is een positieve ontwikkeling.

Om je een idee te geven: mijn grootste minpunt van Assassin’s Creed: Unity was dat Arno tijdens het vluchten voor vijanden geregeld op dingen ging zitten die hij onderweg tegenkwam. Zij het een hekje, een ton of een tafel, het schoot niet op en op de één of andere manier snapte de game niet dat hij door moest rennen. Dat was in hectische situaties bloedirritant en het belemmerde je ook in de vlotte gameplay. Dit komt doordat die game je nog iets teveel bij het handje nam en iets te enthousiast voorspelde waar je heen wilde, wat dus averechts werkte.

Dat is dus iets dat veel minder aan de orde zal komen in Assassin’s Creed: Syndicate, want juist het voorspellend vermogen van de game, als je het zo kan noemen, is teruggeschroefd, waardoor dit soort hinderlijke voorbeelden geen herhaling gaan krijgen in het aankomende deel. Echt heel concluderend willen we hier niet in zijn, want een demo van een half uur zegt ook niet alles, maar het viel op dat de game zich net even wat soepeler liet besturen dan het voorgaande deel en in dat opzicht is het een positieve vooruitgang.

Unieke skills

Eerder gaven we al aan dat Jacob en Evie allebei zo hun eigen vaardigheden hebben en dat hebben we ook even kort kunnen ervaren. Jacob is meer van de harde actie, daar waar Evie zich meer rustig en in de schaduw houdt. Eén van haar skills heeft de toepasselijke naam ‘Kameleon’ gekregen, waarmee ze min of meer opgaat in de omgeving. Dit is niet direct heel realistisch, maar wel erg handig om doelen stilletjes te benaderen. Door te bukken en meer de kleuren van de omgeving aan te nemen, kan ze richting het doel sluipen om die vervolgens te verrassen. Ze kan echter wel gezien worden zodra ze te dicht in het blikveld van soldaten of vijanden komt, dus enige voorzichtigheid is hierbij geboden.

Deze manier van spelen geeft het net wat meer een stealth insteek, iets wat op zich prima bij de franchise past. Je bent immers een ‘sluipmoordenaar’. Hoewel het een handige optie is, gingen we toch meer voor de directe confrontatie en het vechtsysteem lijkt daarbij veel op dat van Assassin’s Creed: Unity. Maar ook hierbij merkten we dat het net even wat soepeler werkte dan in het vorige deel. Als laatste noemen we nog even een nieuw soort granaten. Evie beschikt namelijk over granaten die de vijanden min of meer elektrocuteren, waardoor ze ‘gestunned’ zijn. Ideaal als je geen zin in een confrontatie hebt, maar wel gesnapt bent.

Voorlopige conclusie

Assassin’s Creed is een prachtige franchise, maar wel eentje dat in veel valkuilen is gestapt. Assassin’s Creed: Syndicate is al dik drie jaar in ontwikkeling en al die tijd is er een focus op twee personages geweest. Of de game ook coöp bevat, is afwachten, want daar wilde de ontwikkelaar niets over kwijt. Een multiplayer gaan we in ieder geval niet zien. Veel is nog in nevelen gehuld, maar deze eerste hands-on ervaring met Evie stelt ons enigszins gerust. De nieuwe mogelijkheden die Evie met zich meebrengt, werken fijn en gemakkelijk, en ook het freerunnen lijkt net even wat beter en soepeler te werken. Vooralsnog zijn we dus positief gestemd, want alles wat zo irritant was aan de voorgaande delen lijkt nu allemaal aangepakt te zijn. We moeten echter niet te voorbarige conclusies trekken; je weet het immers maar nooit, maar voor nu ziet het er erg goed uit.